League of Legends r.

O counterjungli słów kilka

W tym poradniku wyjaśnimy jak i dlaczego powinniśmy zabierać campy przeciwnemu junglerowi.

Będzie to poradnik bardziej o podstawach tej techniki, zatem nie pojawią się tu bardziej zaawansowane taktyki czy sytuacje.

Poradnik będzie zawierać kilka części:

  1. Co to jest counterjungling
  2. Jak poprawnie counterjunglować
  3. Kiedy zdecydować się wejść do lasu przeciwnika
  4. Co nam daje counterjungling
  5. Jak zabezpieczyć własny las

Co to jest counterjungling

Counterjungling, najprościej mówiąc, jest to kradzież campów przeciwnego junglera. Polega ona na wejściu do jungli przeciwnika i zabiciu wszystkich lub części potworów w obozie po jego stronie lasu.

Jak poprawnie counterjunglować

Kiedy wchodzimy do jungli przeciwnika, możemy uzyskać 3 rzeczy:

  • Informację o aktualnej pozycji wroga.
  • Złoto i doświadczenie za czyszczenie campu.
  • Killa na złapanym junglerze przeciwnej drużyny.

Pierwsza rzecz, czyli informacja, jest nam potrzebna, aby bezpiecznie uzyskać dwie pozostałe.

  • Jeśli dowiemy się, że przeciwnik jest po tej samej stronie lasu co my, mamy szansę go zabić i dzięki temu opóźnić jego clear, a także uzyskać wczesną przewagę.
  • Jeśli okaże się, że przeciwnik znajduje się po przeciwnej stronie, mamy szansę ukraść jego campy bez narażania się na konfrontację.

Kiedy wejść do przeciwnej jungli

Przede wszystkim wtedy, kiedy wiemy, że campy przeciwnika już się pojawiły. Nasze wejście do lasu może się skończyć fiaskiem, jeśli przeciwnik już zabił wszystkie potwory. Jest to o tyle niekorzystne, że w takiej sytuacji tracimy bardzo dużo czasu. Kiedy jesteśmy w przeciwnej jungli, nie możemy zgankować, odpowiedzieć na gank przeciwnika, a także opóźniamy własny clear.

Jeśli wiemy, gdzie jest przeciwnik

Wiedza o położeniu przeciwnika to bardzo duża przewaga nad nim. Może się zdążyć, że przeciwny jungler uda się na gank, na który nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć. Wtedy możemy sprawić, aby ten gank kosztował go coś więcej niż tylko czas. Jeśli znajdujemy się na górnej połowie mapy i widzimy gank na bocie, możemy śmiało ukraść campy przeciwnika. Jest to dobra metoda na rekompensatę ewentualnych szkód, które mogły powstać po ganku. 3 campy w jungli są warte niewiele mniej niż kill. Warto więc pozbawić ich naszego przeciwnika.

Mamy informację o aktualnym poziomie zdrowia przeciwnika

Najbardziej przydatne, kiedy chcemy zdobyć łatwego fraga. Jeśli widzimy junglera przeciwników, który schodzi z topa po ganku na niskim HP, możemy pokusić się o pójście za nim.

W takiej sytuacji najłatwiej zaczaić się w krzakach obok campu i poczekać na przeciwnika. W idealnej sytuacji możemy dodatkowo poczekać, aż potwory wystarczająco obiją junglera i wtedy zaatakować.

Co nam daje counterjungling

W sezonie 7 nastąpiły zmiany w doświadczeniu zdobywanym za zabijanie potworów w jungli, jak i czas clearu czy odrodzenia campów. Z uwagi na większe nagrody i dłuższy czas odrodzenia, meta przesunęła się w stronę early game, ponieważ strata campu boli znacznie bardziej i potrafi skutecznie utrudnić levelowanie oraz kupno przedmiotów.

Aktualnie counterjungling jest bardzo efektywną metodą stawiania junglera przeciwników w niekorzystnej sytuacji. Dzięki niemu możemy znacznie zwiększyć różnicę między leśnikiem przeciwnika a nami.

Kradzież jednego lub dwóch obozów oponenta (buff + żaba/skalniaki) na samym początku gry (invade po przeciwnej stronie jungli) pozwoli nam uzyskać poziom 6. nawet do minuty wcześniej niż standardowe 7:20. Co więcej, w tej sytuacji możemy również pokusić się o wczesnego scuttle craba podczas naszego powrotu do własnej jungli. Olbrzymim plusem tej taktyki jest nie nasz wcześniejszy 6. lvl czy dodatkowe złoto, ale opóźnienie przeciwnika, który może uzyskać 6. lvl średnio dopiero około dziewiątej minuty! Między naszym ultem (6:20) a przeciwnika (8:20) mamy więc nawet dwie minuty! To czas na tyle duży, że wtedy możemy bez problemu invade’ować go jeszcze raz, tym razem z zamiarem zdobycia killa.

Jak zabezpieczyć własny las?

Tu sprawa jest dość prosta. Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest zabezpieczenie się przed invadem na 1. poziomie. By to zrobić, musimy postawić nasz startowy totem w strategicznym punkcie i odpowiednio ustawić się na mapie:

Red buff:

Counterjungle, Trinket w krzakach za campem
Trinket w krzakach za campem
Jungler w krzakach przy buffie
Jungler w krzakach przy buffie

Blue buff:

Ward w małych krzakach na rzece, jungler przy górnym wejściu.

Ale jungler jest jeden, a buffy do obrony są dwa! Dlatego warto poprosić topa lub bota o postawienie warda w krzakach przy buffie, który weźmiemy jako drugi. Ważne, aby totem postawić odpowiednio późno, żeby nie zniknął zanim przeciwnik wejdzie do naszej jungli. Najlepszym czasem na postawienie takiego warda jest 1:30. Laner zdąży wrócić, a my nie musimy się martwić o zniknięcie totemu w złej chwili. Zanim jednak sojusznik ten totem postawi, niech trochę postoi, zabezpieczy nas przed bardzo wczesnym wejściem przeciwnika (invade):

Red buff:

Laner w krzakach za campem
Trinket w krzakach tuż przy buffie

Blue buff:

Laner przed wyjściem na rzekę
Trinket w krzakach tuż przy krawędzi

W późniejszych fazach gry warto pokusić się o zakupienie Control Warda, który świetnie nadaje się do obrony naszego lasu:

W przypadku, kiedy mamy przewagę nad przeciwnikiem, warto rozważyć umieszczenie Totemów Kontroli w jego jungli:

Jeśli posiadamy żółty trinket, najlepiej postawić go w miejscach, przez które oponent często przechodzi:

W przypadku gry po czerwonej stronie, wszystkie wardy i pozycje stosujemy analogicznie.

A jakie Wy znacie taktyki i sposoby na sprytne przejęcie kontroli nad całą junglą? Dajcie znać w komentarzach!