League of Legends r.

Nowa meta na ADC?! DORAN’S SHIELD?!

Nowa meta na ADC?! DORAN'S SHIELD?! Na lolking.net pojawił się wpis dotyczący zmian w Doran's Shield (klik!). Sprawdźmy, czy wpłynie to na wybór itemów na start.

Doran Shield

Po zmianach ten przedmiot zyskał nagłą popularność. Szczególnie, gdy gramy przeciwko odpowiednim postaciom, które tarcza kontruje. Przykładowo – gramy na botlane przeciwko Twitchowi oraz Malzaharowi. Przez to, że tarcza zyskała regenerację zdrowia po otrzymaniu obrażeń, negujemy efekt pasywki szczura. Tak samo w przypadku Deathfire Touch od Malzahara, który po prostu będzie triggerował naszą regenerację. Kolejnym plusem jest zmniejszony koszt, dwa potiony dają większy sustain i są lepszą opcją dla postaci ze słabym early game. Przykładem może być chociażby Vayne jako hypercarry.

Wartość w złocie

Nie będę zagłębiał się w dokładne liczby. Chciałbym tylko przybliżyć Wam wartość samego Doran’s Shield. Teoretycznie, tarcza na samym początku rozgrywki jest warta bardzo dużo, ponieważ większość ADC zaczyna z base HP regenem na poziomie 5.-6. Oferując 6 HP regen, tarcza sama w sobie podwaja ten efekt. Jeśli ktoś odpali nam pasywkę, ta wartość się zwiększa! A wzrost wartości regeneracji oznacza również wzrost wartości w złocie. Tym samym Doran’s Shield jest warty ogromną sumę golda i to przez sam HP regen, który pozwala na spokojne farmienie na linii i otrzymywanie większego poke’u. Ale… Jest też druga strona medalu. Postacie grające na toplane, takie jak Shen, mają podstawową ilość regeneracji zdrowia na wysokim poziomie. Oznacza to, że taka tarcza będzie dla nich mniej warta, a ta wartość zmniejsza się dodatkowo z każdym poziomem bohatera.

Porównanie

 Doran’s Shield vs   Doran’s Blade. Ostrze, jak dobrze wiemy, ma wbudowany lifesteal. Ale jest on bardzo niewielki, tym samym jego wartość jest po prostu niska. Jest to tylko 3%, więc regeneracja zdrowia z Tarczy będzie o wiele większa. Przedstawię to na prostym przykładzie. Mamy, powiedzmy, jakiegoś ADC z AD równym 100, używając Doran’s Blade zyska on tylko 3 HP za każdy hit, natomiast tarcza pasywnie daje 6 HP regeneracji na 5 sekund oraz passive, który odnawia 20 HP po otrzymaniu obrażeń. Doran’s Shield wychodzi tutaj lepiej. Ale ta różnica zmniejsza się z każdym poziomem – HP regen traci na wartości, a lifesteal zyskuje – mimo wszystko, tarcza wypada lepiej.

 Doran’s Shield vs  Long Sword. Kilka patchy wcześniej spopularyzował się start na ADC z długim mieczem. Nikogo nie dziwi ten fakt, szybki scepter daje nam sustain + szybciej złożymy BoTRK, a także mamy trzy potiony do dyspozycji. Biorąc pod uwagę zmniejszenie kosztu za tarczę, mamy dwa potiony, czyli o jeden mniej – a to już nie tak duża różnica. Doran’s Shield jest zamienny z Long Swordem, jeśli mamy trudny matchup – np. na Caitlyn, która może nas poke’ować ile wlezie, lepiej kupić Tarczę. Natomiast gdy w przeciwnej drużynie jest raczej farmiący ADC bez supporta z poke, tarcza aż tak bardzo nam się nie przyda.

Podsumowanie

Według mnie… Dość dziwna meta, ale dlaczego nie? Z pewnością pójdę to przećwiczyć na swojej Vayne i Zedziku, ale… Co z Wami? Czy według Was to będzie kolejny meta-play? Póki co, znajdują się jeszcze osoby, które się z tego śmieją i uważają to za noobski wybór… Ale myślę, że ma to swój potencjał. Szczególnie, gdy gramy jakimś farmiącym się ADCarry, który w early robi kupkę, oprócz klikania PPM (lub A+LPM).