League of Legends r.

Najważniejsze timery w LoL-u

Czas w League of Legends ewoluuje od dawna. I nie mówię tu o Zileanie i Ekko. Kiedyś musieliśmy zapisywać samodzielnie, kiedy wstaje Smok czy Baron. Dziś nawet info o spawnie buffa rywala dostajemy podane jak na tacy. Ale są timery, o których warto jednak pamiętać. Chcecie je poznać?

5:00-5:30 – Spawn pozostałych Blast Cone’ów

Zmiany w czasie pojawienia się niektórych Wybuchających Szyszek (ciekawa nazwa swoją drogą) zmienił się stosunkowo niedawno, ponieważ w patchu 8.4. Tutaj macie pokazane, na czym dokładnie polegała zmiana oraz które Planty są nią objęte.

wybochowa szyszka 8.4

Kiedy może Wam się przydać ta informacja? Chociażby kiedy obawiacie się ganka. Blast Cone to kolejna możliwość dla przeciwnego junglera, by nas zaskoczyć. Jeśli wiemy, że Szyszka pojawi się w ciągu 30 sekund po wybiciu 5 minuty, możemy zejść do niej i ją po prostu zniszczyć. Polecam to, gdy gracie range championem. Nie będziecie musieli nawet przechodzić przez ścianę. A nawet jeśli nie chcecie jej niszczyć, to wystarczy zwardować ją. Takie info jest przydatne też dla nas, gdy gramy na jungli. Wiemy wtedy, że mamy kolejną możliwość ganku lub ucieczki po wejściu do przeciwnego lasu.

 5:30-6:30 – Midlanerzy zdobywają 6 poziom

Testując na sandboxie, można zauważyć, że najwcześniejsza fala minionów, która pozwoli nam osiągnąć 6 level, to fala z cannon minionem, która wychodzi o 5:05. Oznacza to, że jeśli nie straciłeś wcześniej XP i mocno pushujesz, to swojego ultimate’a jako midlaner odblokujesz w okolicach 5:30. Zazwyczaj jednak mid dostaje 6 poziom w okolicach 6 minuty, ponieważ często chociaż raz wraca do bazy i raczej stara się dobijać większość creepków niż na chama pchać linię w kierunku przeciwnej wieży. Ale są też przypadki, gdzie midlaner ma np. 3/0, więc jest do przodu z doświadczeniem i prawdopodobnie osiągnie 6 lvl podobnie szybko jak osoba, która się nie wraca do bazy.

Taka wiedza pozwala Wam przewidzieć ganka od przeciwnego midlanera. 6 poziom i odblokowanie ultimate’a to idealna okazja na roam na inne linie. Dla wielu postaci ze środkowej alei 6 level jest powerspike’iem i chcą to wykorzystać w jak najlepszy sposób. Na przykład double’em na bocie.

Nie mówmy tylko o midlanerach. Toplane w podobnych ramach czasowych zdobywa 6 poziom. Tacy bohaterowie jak Camille czy Pantheon mogą szukać możliwości roamu na mida. Są też postacie, które mają umiejętności z zasięgiem na całą mapę. Shen czy Gangplank po 6 mogą bardzo pomóc swojej drużynie. Wtedy lepiej nie ryzykować losowych 2 na 2 na bocie w okolicach 6 minuty.

10:00 – Niektóre runy i spawn Heralda (9:50)

Rework run wprowadził wiele ciekawych rzeczy. Miedzy innymi niektóre z nich zaczynają być aktywne po 10 minucie. Które to runy? Conditioning (8 armoru i magic resa + procentowo więcej bonusowego armoru i MR-a), Magical Footwear (free buty za kille i asysty), Perfect Timing (Stopwatch może być użyty po 10 minucie), Transcendence (free 10% CDR-a) i Gathering Storm (AD i AP co 10 minut). Macie poniżej obrazek z tymi runami. Kiedy nam się po przyda? Gdy na przykład chcemy zdive’ować przeciwnika, który ma darmowego Stopwatcha. Jeśli widzimy, że zbliża się 10 minuta, to raczej jest to zły pomysł. Wiemy też, że np. rywal z 0/0/0 będzie trochę szybszy niż przed 10 minutą, więc może np. szybciej przyjść na linię i dalszy push wieży może być ryzykowny.

Warto też pamiętać, że Herald pojawia się po 9 minutach i 50 sekundach gry. Możemy wtedy przewidzieć, że skoro nie ma na mapie żadnych ciekawszych objective’ów ( mok, red i blue wzięte), to przeciwny leśnik może tam pójść. To samo tyczy się nas. Jeśli nie mamy pomysłu jako jungler, a zbliża się 9:50, możemy się skierować w stronę baron pita.

 20:00 – Spawn Barona Nashora i aktywacja Homeguardów

Tu Was niczym nie zaskoczę. Ten punkt jest skierowany do nowych graczy, którzy jeszcze nie wiedzą, kiedy pojawia się najpotężniejszy stwór na Summoner’s Rift oraz kiedy będą szybciej wybiegać z bazy. Ale pamiętajcie! To, że wiecie, że Baron pojawia się w 20 minucie, nie oznacza, że nie musicie niczego w związku z tym robić. Nie mówię tu o robieniu go 25 sekund z całą drużyną. Chodzi mi o wizję. Około 19 minuty warto powardować okolicę i mieć pewność, że rywal nie zamierza go prędko zrobić. Będziemy także widzieć, czy rywale też dają wizję na Nashora. Jeśli widzimy, że nie, to wtedy możemy bawić się w szybkiego Barona, bo będziemy mieli pewność, że rywale nie wiedzą, że tu jesteśmy. Można też zrobić trapa, ponieważ skoro mija druga minuta od powstania Nashora i nadal rywale nie mają wizji, to w końcu będą musieli ją postawić. A gdy zauważą, że Was nie ma, to przyśpieszy całą tę czynność. I wtedy wchodzą w pułapkę.

29:00 – Następny smok to Elder

Elder Dragon może się pojawić dopiero po 35 minucie. Zwykły smok potrzebuje 6 minut na pojawienie się. Żeby mieć najwcześniejszego Starszego Smoka, potrzebujemy zabić poprzedników równo w 29:00. Kiedy ta informacja może się przydać? Jeśli chcemy przedłużyć resp Eldera. Czasem opłaca się wziąć smoka koło 23:00-28:59, by Elder pojawił się jak najpóźniej. Dzięki temu możemy uniknąć pojawienia się dwóch najważniejszych buffów naraz. Wtedy nie będziemy mieć dylematu, czy bardziej się opłaca dać Barona rywalom i wziąć Eldera, czy wręcz odwrotnie.

A czy Wy uważacie, że są jeszcze inne ważne timery, które powinny się znaleźć na liście? Piszcie śmiało!