r.

Najlepsza zdolność bohaterska w HotS?

Jak ocenić przydatność umiejętności w trakcie rozgrywki? Zapraszam do przeczytania moich przemyśleń na temat zdolności bohaterskich oraz moim wyborze najlepszej z nich.

W momencie pisania artykułu, w grze Heroes of the Storm znajduje się 37 grywalnych Herosów, każdy z nich posiada dwie zdolności bohaterskie, co daje nam łącznie 74 umiejętności ultimate.

I tu pojawia się pytanie – która z nich jest najlepsza?

Wiele osób bez zastanowienia odpowie – ta która zadaje największe obrażenia w jak najkrótszym czasie, przecież przewagę w grze zdobywa się między innymi poprzez pokonywanie wrogich bohaterów.

Ale czy tak jest naprawdę ? Czy musimy oceniać przydatność zdolności bohaterskiej tylko przez pryzmat zadawanych przez nią obrażeń?

Spójrzmy na jedne z bardziej toksycznych umiejętności w grze, są to według mnie “Pradawne Uzdrowienie” Rehgara oraz “Pirowybuch” Kael’thasa . Na czym polega wspomniana toksyczność tych dwóch skilli ?

Otóż pierwsza z nich umożliwia praktycznie natychmiastowe przywrócenie sojusznikowi wszystkich brakujących punktów zdrowia, niby nic wielkiego, ale spójrzmy na to z perspektywy przebiegu rozgrywki. Dochodzi do walki 5 vs 5, cała uwaga obu drużyn skupia się na jak najszybszym wyeliminowaniu postaci leczących oraz zabójców, pierwsza z nich wybiera cel – jest nim zabójca. Zużywają oni wszystkie swoje zdolności bohaterskie tylko po to, żeby zabić jednego bohatera, wiedzą że bez niego drużyna przeciwna zostanie pozbawiona obrażeń. Widzą jak szybko maleje ilość punktów jego zdrowia, ale co to, nagle wspomniany zabójca odzyskuje pełnie życia i zamiast 4 vs 5 w walce bierze udział 10 bohaterów – plan nie powiódł się.

Skupmy się teraz na drugiej umiejętności jaką jest “Pirowybuch” przez wielu zwany “kulą nienawiści”. Po czasie dwóch sekund Kael’thas wypuszcza kulę ognia która powoli leci w kierunku przeciwnika. Po dotarciu do bohatera zadaje ona nieprzyzwoicie duże obrażenia (TONS OF DAMAGE!) jemu oraz pobliskim sojusznikom, w większości przypadków główny cel ginie a reszta przeciwników zostaje solidnie obita.

mqdefault

“Kael’thas reklamujący suplementy na siłownie”

 

Mamy więc dwie  zdolności, jedna z nich potrafi zadać w sekundę olbrzymie obrażenia, natomiast druga potrafi przywrócić równie dużą liczbę punktów zdrowia. Pojawia się więc pytanie – która z nich jest lepsza, czy bardziej nam zależy na szybkim zadaniu obrażeń przeciwnikowi, czy wolimy mieć więcej zdrowia w momencie gdy dochodzi do bezpośredniej walki.

kaelthas_pyroblast

“Kael’thas przygotowuje się do wypuszczania Kuli Nienawiści (Pirowybuchu)”

Według mnie bardziej przydatną, a nawet można zaryzykować stwierdzenie – lepszą – umiejętnością jest “Pradawne Uzdrowienie”, Heroes of the Storm w odróżnieniu od innych gier tego typu, jest stricte nastawiona na grę drużynową, każda z postaci ma swoje określone zadanie, dlatego tak bardzo powinno nam zależeć na jak najdłuższym utrzymaniu wszystkich graczy przy życiu.

Oczywiście nie samym leczeniem się wygrywa, trzeba też zadawać obrażenia, ale spójrzmy na to w ten sposób im dłużej postać żyje tym więcej może zdziałać w trakcie trwania walki. Niepozorna Valla dzięki swojej umiejętności heroicznej jest w stanie zadać przeciwnikowi solidne obrażenia, lecz jak na zabójcę przystało posiada małą liczbę punktów zdrowia oraz słabą obronę – jest wręcz papierowa. Dlatego tak bardzo zależy nam na aby jak najdłużej pozostała w wirze walki, a co może się sprawdzić w tym celu niż możliwość całkowitego uleczenia jej ran?

Jak widzimy nie należy oceniać przydatności zdolności heroicznych tylko ze względu na zadawane przez nie obrażenia. No ale do rzeczy, jak już wspomniałem są umiejętności zadające ciężkie rany, oraz takie które te rany leczą, niektóre zdolności ograniczają ruch przeciwnika a inne z kolei pomagają uciec sojusznikowi z opresji, ale która z nich jest najlepsza ?

Pozwolę sobie przedstawić moją opinie na ten temat, otóż ze wszystkich heroicznych umiejętności wybieram “Więzienie Kwantowe” Zeratula, jest to zdolność która na okres 5 sekund uniemożliwia  wykonywanie przez przeciwnika znajdującemu się pod jej działaniem jakichkolwiek czynności, poczynając od ruchu a używaniu umiejętności kończąc (na czas przebywania w więzieniu kwantowym przeciwnik nie może zostać namierzonym, ani otrzymać obrażeń). niby nic wielkiego ale spójrzmy na to ponownie z perspektywy walki drużynowej.

 zeratul_voidPrison

“Nikt nie ucieknie przed Zeratulem – zapraszam do Kwantowego Więzienia”

 

Gracze mają 5 sekund ażeby przygotować atak na praktycznie bezbronnego wroga (więzienia może zostać usunięte w dowolnym momencie trwania umiejętności, wróg więc nie wie kiedy nastąpi atak) przesuwając szale zwycięstwa na swoją stronę.

Ma także ono inne zastosowania: nasz sojusznik ucieka przed przeważającym przeciwnikiem, bah! Z walki 1 vs 3 nagle robi się 5 vs 3 a wrogowie żałują że zdecydowali się na pościg za teoretycznie bezbronnym bohaterem. Działa to także w drugą stronę, gonimy przeciwnika, gdy ten pewien już że ucieknie zastanawia się co zrobi gdy odzyska utracone punkty zdrowia nagle ląduje w kwantowym więzieniu i po chwili może tylko odliczać czas po jakim odrodzi się na platformie przywoływania. Jak widać umiejętność ta ma masę zastosowań taktycznych, może zostać użyta ofensywnie jak i defensywnie, a jej użyteczność sprawia że na dzień dzisiejszy w mojej opinie jest najlepszą zdolnością bohaterską występującą w grze.

Wielu graczy zapewne nie zgodzi się z moimi wyborem, ale jak już wspomniałem jest to moja osobista opinia oparta na paruset godzinach spędzonych w Heroes of the Storm.

Jaka jest według was najmocniejsza umiejętność? Piszcie w komentarzach!