r.

Jak lepiej grać Żabolem – poradnik

Kilka (nie takich oczywistych) porad do gry Tahm Kenchem.

Poniższy poradnik (link do oryginału) został napisany przez gracza o nickname k0nduit na blogu Team Dignitas. Postanowił on podrzucić graczom kilka porad, jak grać Tahm Kenchem – bohaterem prostym, jeśli chodzi o mechanikę, ale jednocześnie wymagającym podejmowania trudnych decyzji w krótkim czasie. Zaznaczył on jednak bardzo prostą rzecz – to nie jest pełny poradnik do grania Tahmem, to raczej zbiór porad i jego własnych obserwacji. Zaczynamy!

 

1. Po użyciu [R], nasze Pożarcie znajduje się na 2-3 sekundowym cooldownie. Prawdopodobnie dzieje się tak w ramach balansu (to byłoby zbyt mocne, gdyby dało się nagle pojawić i sprawić że sojusznik jest nienamierzalny). Tak czy inaczej, zapamiętajcie to, jeśli zamierzacie przenieść się gdzieś na mapie – przez kilka sekund nie będziecie mogli użyć Pożarcia, niezależnie czy zrobicie to sami, czy z sojusznikiem. Najistotniejsze okazuje się to w momentach, gdy nasz sojusznik ma problem w innym miejscu mapy i szybko chcemy się tam pojawić, zjeść go i uciec; ten rodzaj akcji jest dużo trudniejszy z powodu mini-CD na [W]. Sojusznik musi wytrzymać jeszcze kilka sekund, zanim uda nam się go uratować. Pamiętajcie o tym niuansie!

 

image1439058345

 

2. Korzystajcie z czerwonych run dających Wam Attack Speed (zainspirowane tym postem). Stackowanie pasywki jest integralną częścią całego kitu Tahma, a dodatkowy attack speed daje bardzo dużą przewagę. 15%, które zyskujemy z samych AS marków, nie tylko pomaga nam stackować Smakosza, ale także zdecydowanie zwiększa zadawane przez nas obrażenia (dzięki on-hit obrażeniom magicznym z pasywnej części ulta). Twoja gra stanie się o wiele bardziej przyjemna nawet z tak małą ilością dodatkowego attack speeda; jest to tak duża pomoc, że zacząłem używać jej zarówno na supporcie, jak i na topie. Spróbujcie, odczujecie ogromną różnicę.

 

3. Użycie Q-W combo zużywa tylko koszt many [Q] – koszt many z [W] nie jest brany pod uwagę. Nie jestem pewien, czy to zamierzone, czy też to bug, ale jeśli użyjemy Pożarcia podczas Smagnięcia Językiem [polskie nazwy skilli brzmią zabawnie, nie uważacie? – dop. n4z], nie będziemy musieli zapłacić 90 many za pożarcie celu. To jest coś bardzo użytecznego, bo zazwyczaj to combo kosztuje 50+90=140 many, a zamiast tego macie możliwość wyplucia miniona zadającego AoE obrażenia z Pożarcia za marne 50 many. Tak długo, jak nie macie problemu z utratą obrażeń oraz CD na [Q], użycie tego combo do pożarcia miniona jest znacznie bardziej opłacalne pod kątem many. Jeśli gracie toplane Tahmem i potrzebujecie zachować manę, użycie tej mechaniki jest bardzo ważne (nawet jeśli zjadacie miniona stojącego tuż obok Was).

 

lickitylickitylick

 

4. Nie czekaj zbyt długo z użyciem shielda z Grubej Skóry. Widzę wielu graczy mówiących o tym, że shield Tahma efektywnie podwaja nasz pasek zdrowia; to może i jest dość prawdziwe, ale musimy wziąć jeszcze pod uwagę tempo tracenia tarczy. Większość Waszej boskiej full-hp-tarczy tak naprawdę nie wsiąknie żadnych obrażeń, ale zamiast tego bardzo szybko zniknie sama od siebie – w większości wypadków nikt zadający Wam obrażenia nie walnie tony burstowych obrażeń w ciągu chwili, ale będzie zadawać je w przeciągu dłuższego czasu – i w tym przypadku stracisz pewną wartość tarczy. Popatrzcie na to pod tym kątem – otrzymujecie autoatak zabierający Wam 60hp i natychmiastowo zmieniacie to w tarczę. Ta 60hp tarcza będzie trwać 6 sekund, rozkładając się w bardzo wolnym tempie (10hp/sekundę). Jeśli za to będziemy mieć tarczę na 600hp, będzie rozkładać się w tempie 100hp/sekundę. Widzicie jaki wpływ na użyteczność tarczy ma jej wartość/czas trwania?

 

Pomysłem kryjącym się pod tym punktem jest użycie tarczy w momencie, gdy czujemy, że będziemy w stanie wchłonąć całe zadawane nam obrażenia. Generalnie używanie jej wtedy, gdy mamy 50% hp, jest zasadniczo dobrym pomysłem. Całkiem możliwe, że w efekcie otrzymamy 1.5x hp dzięki tej umiejętności, a to już jest niesamowita wartość.

 

thick skin

 

5. Użyj Pożarcia sojusznika jako zamiennika [E] Fizza lub [W] Vladimira. Pochłonięcie sojusznika ma wiele zastosowań; jednym z nich jest użycie skilla, by sojusznik mógł “uniknąć” ważnego ataku przez stanie się nienamierzalnym, a potem wyplucie go tak szybko, jak tylko się da, by nadal zadawał obrażenia. To trochę przypomina unikanie groźnych umiejętności wrogów przez Fizza i Vlada, by następnie wrócić do zadawania obrażeń.

Sprawdźcie wideo pod tym linkiem. W tym klipie mój ADC zostaje trafiony przez hak. Szybko ściągam z niego cc i chronię go przed obrażeniami przez zjedzenie go oraz zmieniam pozycję na bardziej agresywną za przeciwnikiem z powodu gankującego junglera z naszej drużyny (rzeczą, którą mogłem tutaj poprawić, było zjedzenie sojusznika przed trafieniem go przez hak, dzięki czemu nie otrzymałby obrażeń od umiejętności – ale to tak przy okazji). Swoją drogą, zauważcie, że użyłem Grubej Skóry w takim momencie, by pochłonąć właśnie taką ilość obrażeń, jakiej się spodziewałem – w gruncie rzeczy, zyskałem praktycznie całą wartość shielda jako hp przez użycie jej wcześniej, niż czekając, aż moje zdrowie spadnie prawie do zera. Dzięki temu, po skończeniu się shielda nadal miałem dość dużo punktów życia.

 

 

6. Przemyślcie użycie Pożarcia jako “hard-peel” dla swojego carry. Pożarcie sojusznika jest jedną z najmocniejszych mechanik w grze, ale nie zawsze jest to dobry wybór. Część championów takich jak Irelia, Maokai lub Gnar przyczepią się do waszego carry nawet jeśli go pożrecie i spróbujecie uciec. Ucieczka przed kimś trzymającym się nas do tego stopnia jest niesamowicie trudna. Zazwyczaj dużo łatwiej jest pochłonąć sojusznika, ale w tych ekstremalnych przypadkach przemyślnie użycie Pożarcia by po prostu zjeść osobę rzucającą się na waszego carry, a następnie odchodząc tak daleko jak to tylko możliwe. Pożarcie jest tutaj niezrównanym CC, ponieważ są to 3 sekundy unieruchomienia – i to w dodatku takiego, na które nie ma wpływu żadna redukcja ani Cleanse. To oznacza, że możesz zatrzymać na pełne 3 sekundy nawet wojowniczą Irelię, pozwalając swojemu carry na zmianę swojej pozycji i dalsze zadawanie obrażeń. Kiedy wróg wyskoczy z twojego brzucha, użyj Q by nałożyć na niego nieprzyjemne, 2-sekundowe 70% spowolnienie, nadal przeszkadzając im w przejściu w interesujące go miejsce. Swoją drogą, skorzystajcie z masterki Prędkość (swiftness) z drzewka defensywnego – redukcja slowa niesamowicie pomaga po połknięciu championa wroga.

 

Na zakończenie k0nduit zapowiada wydanie kolejnej porcji porad do Tahma oraz dziękuje nam za przeczytanie tego artykułu. Mam nadzieję, że zarówno ta porcja porad, jak i mój mały wkład w przetłumaczenie tego dla Was będą mieć wpływ na poprawę Waszego poziomu gry właśnie tym championem. Do zobaczenia wkrótce!