r.

Królowie Poke – Kto lepszy? Varus czy Kog’Maw?

Od dłuższego czasu na mid lane coraz bardziej popularni są bohaterowie dysponujący ogromnym zasięgiem. Wśród nich na szczycie znajdują się Varus oraz Kog'Maw. Spróbujmy porównać ich potencjał

Varus czy Kog’Maw?

Oba picki są przede wszystkim wybierane podczas rozgrywek e-sportowych (oczywiście na solo Q również działają!), gdzie pełnią rolę prawdziwej artylerii; ich celem jest jak największe zmiękczenie przeciwnika przed walką jak również zachowanie bezpiecznego dystansu. Drogą do sukcesu utorowali im wcześniej Ziggs oraz Xerath; wszystkie te picki charakteryzuje silny poke oraz możliwość szybkiego czyszczenia linii z minionów .

Podstawową różnicą między nimi jest oczywiście to, ze jeden z nich zadanie obrażenia fizyczne, a drugi magiczne. Aby analiza była poprawna spróbujemy określić obrażenia jakie Ci bohaterowie mogą zadać w ciągu jednej minuty podczas fazy poke poprzedzającej teamfight. W tym celu porównamy [Q] Varusa oraz [R] Kog’Mawa przy zastosowaniu typowych dla tych postaci buildów

Porównaniu umiejętności

Żywy pocisk [R]

LivingArtillery

  • 80/120/160 obrażeń magicznych +0.5 Bonus AD + 0.3 AP
  • Zasięg 1200/1500/1800
  • Cooldown 2/1.5/1 sekundy
  • Koszt: 40+ (x użyć) many

Przebijająca Strzała [Q]

Piercing_Arrow

 

 

  • Minimalne obrażenia – 10/47/83/120/157 +1.0 AD
  • Maksymalne obrażenia – 15/70/125/180/235 +1.6 AD
  • Zasięg: 925 – 1385.7
  • Coooldown: 16/14/12/10/8 sekund
  • Koszt: 70/75/80/85/90 many

Oczywiście oboje bohaterowie posiadają również inne zasięgowe umiejętności, jednak wybrane powyżej ich definiują.

Pojedynek czas zacząć!

KogMaw1

W idealnym świecie (na przykład w URF mode) Kog’Maw powinien robić 34 380 obrażeń na minutę tylko z własnego [R] na poziomie 3. Oczywiście jeśli trafił by wszystkie [R] w cel. Bardziej realistycznie możemy założyć, że Kog’Maw użyje własnej super umiejętności dwa razy, a następnie poczeka 6 sekund, aby mógł jej używać ponownie z niższym kosztem many. W tym przypadku zada on 9195 obrażeń na minutę licząc “proc” z Luden’s Echo. Wyliczenia te są oczywiście podane dla buildu, który zawiera:

Sorcerer's_Shoes_item3285_Ludens_Echo (1)Seraph's_Embrace_itemRabadon's_Deathcap_item

Varus

Dla Varusa policzyliśmy w pełni naciągniętą cięciwę jego łuku podczas strzału z [R] z 1.6 AD Ratio. Idąc podobną drogą obliczeń co u Kog’Mawa Varus zada 7622 obrażeń fizycznych w ciągu minuty – w przypadku, gdy trafiony cel będzie pierwszym na drodze lotu pocisku. Do obliczeń zastosowaliśmy build:

Ionian_Boots_of_Lucidity_itemMuramana_itemLast_Whisper_itemThe_Bloodthirster_itemYoumuu's_Ghostblade_item

 

W przypadku dodania większej ilości CDR obrażenia Varusa na minutę będą się zwiększać.

Podsumowanie

Jak widać Kog’Maw posiada przewagę nad Varusem w sferze obrażeń; Kog’Maw posiada jednak mniejszy zasięg [R] na pierwszym poziomie, na drugim poziomie umiejętności mają podobny zasięg, natomiast na trzecim Kog’Maw potrafi razić wrogów z większej odległości. Oczywiście należy pamiętać, że to tylko “durna” matematyka i nie braliśmy pod uwagę innych umiejętności bohaterów czy penetracji. 

Źródło: Gold@10