Spójrzmy więc, jak według Riotu klasyfikowane są poszczególne postacie.
Przynależność bohatera do danej klasy nie znaczy, że nie można grać nią w inny sposób – jest to jedynie podział o charakterze ogólnoinformacyjnym.
Klasa | Podklasy |
---|---|
Obrońcy (Tanks) | Inicjatorzy (Vanguards), Strażnicy (Wardens) |
Wojownicy (Fighters) | Molochy (Juggernauts), Szturmowcy (Divers) |
Pogromcy (Slayers) | Zabójcy (Assassins), Zwadźcy (Skirmishers) |
Magowie (Mages) | Magowie eksplozywni (Burst Mages), Magowie bitewni (Battle Mages), Magowie dalekosiężni (Artillery Mages) |
Kreatorzy (Controllers) | Zaklinacze (Enchanters), Łapacze (Catchers) |
Strzelcy (Marksmen) | Strzelcy (Marksmen) |
Do jakiej klasy należą poszczególne postacie?
Niektórzy bohaterowie pojawiają się w kilku klasach jednocześnie. Są to postacie hybrydowe łączące cechy kilku klas lub podklas. Zostali oznaczeni kolorem niebieskim.
Ponadto istnieją postacie, które nie należą do żadnej z klas ze względu na całkowicie unikalne podejście do gry. Nazywa się je Specjalistami. Są to: Azir, Cho’Gath, Fiddlesticks, Gangplank, Gnar (Mega Gnar jest zaliczany do Inicjatorów), Graves, Heimerdinger, Kayle, Kennen, Nidalee, Quinn, Singed, Teemo, Zilean.
Obrońcy (Tanks)
- Rola: przyjmowanie obrażeń i odciąganie uwagi od sojuszników.
- Zalety: dużo HP, wysoka wytrzymałość.
- Wady: średnia mobilność, mała liczba obrażeń.
- Inicjatorzy lub Strażnicy.
Inicjatorzy (Vanguards)
Postacie: Alistar, Amumu, Mega Gnar, Gragas, Leona, Malphite, Maokai, Nautilus, Ornn, Rammus, Sejuani, Sion, Zac.
- Rola: inicjowanie walki.
- Zalety: w skillsecie często: stuny, umiejętności obszarowe bądź zmniejszające mobilność; często niebanalne obrażenia.
- Wady: mniej bądź brak zdolności aktywnie chroniących innych (jak tarcze czy wzmocnienia).
Strażnicy (Wardens)
Postacie: Braum, Galio, Nunu i Willump, Poppy, Shen, Tahm Kench, Taric.
- Rola: wzmacnianie sojuszników w sposób poprawiający ich wytrzymałość (jak tarcze).
- Zalety: dużo możliwości wzmacniania sojuszników.
- Wady: brak ofensywności (zazwyczaj jeden skill jak ult) niewynikającej z niekonwencjonalnego buildu.
Wojownicy (Fighters)
- Rola: przyjmowanie oraz zadawanie bądź zadawanie oraz przyjmowanie obrażeń.
- Zalety: możliwość budowania się pod obrażenia lub wytrzymałość.
- Wady: niska mobilność, często mały zasięg skilli.
Molochy (Juggernauts)
Postacie: Aatrox, Darius, Dr Mundo, Garen, Illaoi, Mordekaiser, Nasus, Shyvana, Trundle, Udyr, Urgot, Volibear, Yorick.
- Rola: zadawanie oraz przyjmowanie obrażeń.
- Zalety: obrażenia oraz wytrzymałość.
- Wady: niska mobilność, mały zasięg skilli.
Szturmowcy (Divers)
Postacie: Camille, Diana, Elise, Hecarim, Irelia, Jarvan IV, Kayn, Kled, Lee Sin, Olaf, Pantheon, Rek’Sai, Renekton, Rengar, Skarner, Vi, Warwick, Wukong, Xin Zhao.
- Rola: przyjmowanie oraz zadawanie obrażeń.
- Zalety: wytrzymałość oraz obrażenia.
- Wady: niska mobilność, mały zasięg skilli.
Pogromcy (Slayers)
- Rola: ekstremalnie szybkie eliminowanie celów (głównie 1v1).
- Zalety: ogromne obrażenia, często możliwość wykonywania combo skillami.
- Wady: niska wytrzymałość.
Zabójcy (Assassins)
Postacie: Ahri, Akali, Ekko, Evelynn, Fizz, Kassadin, Katarina, Kayn, Kha’Zix, Nocturne, Pyke, Shaco, Talon, Zed.
- Rola: eksterminacja jednego celu i szybka, efektowna ucieczka.
- Zalety: ekstremalnie szybkie obrażenia i dość spore możliwości ucieczki.
- Wady: często trudni do opanowania, mała wytrzymałość.
Zwadźcy (Skirmishers)
Postacie: Fiora, Jax, Kayn, Master Yi, Riven, Tryndamere, Yasuo.
- Rola: eksterminacja możliwie wielu celów.
- Zalety: silne umiejętności, które mogą służyć w defensywie oraz ofensywie.
- Wady: często trudni do opanowania, mała wytrzymałość i niska odporność na nerfy.
Magowie (Mages)
- Rola: osłabianie przeciwnika i zadawanie obrażeń.
- Zalety: duże obrażenia, często różnego rodzaju CC.
- Wady: raczej niewielka przeżywalność.
Magowie eksplozywni (Burst Mages)
Postacie: Ahri, Annie, Brand, Karma, LeBlanc, Lissandra, Lux, Neeko, Orianna, Sylas, Syndra, Twisted Fate, Veigar, Zoe, Zyra.
- Rola: szybkie wykończenie pojedynczego wroga, zwłaszcza tego squishy (np. ADC).
- Zalety: bardzo silne umiejętności, duże CC.
- Wady: miewają problemy z postaciami z dużą przeżywalnością.
Magowie bitewni (Battle Mages)
Postacie: Anivia, Aurelion Sol, Cassiopeia, Karthus, Malzahar, Morgana, Rumble, Ryze, Swain, Taliyah, Viktor, Vladimir.
- Rola: zadawanie ciągłych obrażeń w walce, rozłożonych w czasie.
- Zalety: dość wysoka przeżywalność, często posiadają leczenie i mobilność.
- Wady: stosunkowo niewielki zasięg.
Magowie dalekosiężni (Artillery Mages)
Postacie: Jayce, Lux, Varus, Vel’Koz, Xerath, Ziggs, Zoe.
- Rola: zadawanie dużych obrażeń z większej odległości.
- Zalety: bardzo duży zasięg i wysokie obrażenia.
- Wady: niska przeżywalność, jeśli zbliżą się do wroga; niewielka mobilność.
Kreatorzy (Controllers)
- Rola: ochrona sojuszników, powstrzymywanie przeciwników od ataku (bez zadawania większych obrażeń).
- Zalety: defensywne, użytkowe umiejętności.
- Wady: raczej niewielka ilość HP.
Zaklinacze (Enchanters)
Postacie: Janna, Karma, Lulu, Nami, Sona, Soraka, Taric, Yuumi.
- Rola: wzmacnianie i chronienie sojuszników.
- Zalety: tarcze, uzdrowienia, wzmocnienia, dobre peelowanie wroga.
- Wady: niewielkie obrażenia, słabi solo.
Łapacze (Catchers)
Postacie: Bard, Blitzcrank, Ivern, Jhin, Morgana, Neeko, Rakan, Thresh, Zyra.
- Rola: blokowanie przeciwników lub tworzenie wyjątkowo niebezpiecznych stref.
- Zalety: zasięgowe CC, disengage, blokowanie wroga.
- Wady: niezbyt mobilni, niewielkie obrażenia, przeciętna przeżywalność.
Strzelcy (Marksmen)
Postacie: Ashe, Caitlyn, Corki, Draven, Ezreal, Jhin, Jinx, Kai’Sa, Kalista, Kindred, Kog’Maw, Lucian, Miss Fortune, Sivir, Tristana, Twitch, Varus, Vayne, Xayah.
- Rola: bombardowanie wroga pociskami z odległości.
- Zalety: brak bezpośredniej konfrontacji, często niebanalne ulty połączone ze sporymi obrażeniami.
- Wady: mało wytrzymali, bardzo zależni od przedmiotów, wymagają najwięcej skupienia, a ich gra często jest decydująca.
- Są dość odmienni, stąd brak podziału na podklasy (patrz: Jinx, Ezreal a Kog’Maw).
Merchant Shop Promo: The Best Price Ever
Klasa bohatera a płeć
W trakcie tworzenia artykułu zauważyliśmy ciekawą zależność między niektórymi klasami a płcią bohaterów do nich należących. Co ciekawe, damskie postacie dominują wśród Kreatorów i Strzelców; męskie – wśród Obrońców, Wojowników i Pogromców. Wśród magów mamy natomiast tyle samo kobiet i mężczyzn.
Klasa | Podklasa | Liczba postaci damskich | Liczba postaci męskich | Ogólna liczba postaci |
---|---|---|---|---|
Obrońcy (Tanks) | Inicjatorzy (Vanguards) | 2 | 11 | 13 |
Obrońcy (Tanks) | Strażnicy (Wardens) | 1 | 6 | 7 |
Wojownicy (Fighters) | Molochy (Juggernauts) | 2 | 11 | 13 |
Wojownicy (Fighters) | Szturmowcy (Divers) | 6 | 13 | 19 |
Pogromcy (Slayers) | Zabójcy (Assassins) | 4 | 10 | 14 |
Pogromcy (Slayers) | Zwadźcy (Skirmishers) | 2 | 5 | 7 |
Magowie (Mages) | Magowie eksplozywni (Burst Mages) | 11 | 4 | 15 |
Magowie (Mages) | Magowie bitewni (Battle Mages) | 4 | 8 | 12 |
Magowie (Mages) | Magowie dalekosiężni (Artillery Mages) | 2 | 5 | 7 |
Kreatorzy (Controllers) | Zaklinacze (Enchanters) | 7 | 1 | 8 |
Kreatorzy (Controllers) | Łapacze (Catchers) | 3 | 6 | 9 |
Strzelcy (Marksmen) | Strzelcy (Marksmen) | 10 + Kindred | 8 + Kindred | 19 |
Podsumujmy klasy:
- Obrońcy (Tanks) – 3 kobiety, 17 mężczyzn, ogółem 20 postaci.
- Wojownicy (Fighters) – 8 kobiet, 24 mężczyzn, ogółem 32 postacie.
- Pogromcy (Slayers) – 6 kobiet, 15 mężczyzn, ogółem 21 postaci.
- Magowie (Mages) – 17 kobiet, 17 mężczyzn, ogółem 34 postacie.
- Kreatorzy (Controllers) – 10 kobiet, 7 mężczyzn, ogółem 17 postaci.
- Strzelcy (Marksmen) – 10 kobiet, 8 mężczyzn, ogółem 19 postaci (nie przypisujemy płci Kindred, jako że to dwie postacie w jednym).