League of Legends r.

Klasy i podklasy bohaterów w League of Legends

Bohaterowie w League of Legends podzieleni są na sześć klas i dwanaście podklas.

Spójrzmy więc, jak według Riotu klasyfikowane są poszczególne postacie.

Przynależność bohatera do danej klasy nie znaczy, że nie można grać nią w inny sposób – jest to jedynie podział o charakterze ogólnoinformacyjnym.

 

 

KlasaPodklasy
Obrońcy (Tanks)Inicjatorzy (Vanguards), Strażnicy (Wardens)
Wojownicy (Fighters)Molochy (Juggernauts), Szturmowcy (Divers)
Pogromcy (Slayers)Zabójcy (Assassins), Zwadźcy (Skirmishers)
Magowie (Mages)Magowie eksplozywni (Burst Mages), Magowie bitewni (Battle Mages), Magowie dalekosiężni (Artillery Mages)
Kreatorzy (Controllers)Zaklinacze (Enchanters), Łapacze (Catchers)
Strzelcy (Marksmen)Strzelcy (Marksmen)

Do jakiej klasy należą poszczególne postacie?

Niektórzy bohaterowie pojawiają się w kilku klasach jednocześnie. Są to postacie hybrydowe łączące cechy kilku klas lub podklas. Zostali oznaczeni kolorem niebieskim.

Ponadto istnieją postacie, które nie należą do żadnej z klas ze względu na całkowicie unikalne podejście do gry. Nazywa się je Specjalistami. Są to: Azir, Cho’Gath, Fiddlesticks, Gangplank, Gnar (Mega Gnar jest zaliczany do Inicjatorów), Graves, Heimerdinger, Kayle, Kennen, Nidalee, Quinn, Singed, Teemo, Zilean.

Obrońcy (Tanks)

  • Rola: przyjmowanie obrażeń i odciąganie uwagi od sojuszników.
  • Zalety: dużo HP, wysoka wytrzymałość.
  • Wady: średnia mobilność, mała liczba obrażeń.
  • Inicjatorzy lub Strażnicy.

Inicjatorzy (Vanguards)

Postacie: Alistar, Amumu, Mega Gnar, Gragas, Leona, Malphite, Maokai, Nautilus, Ornn, Rammus, Sejuani, Sion, Zac.

  • Rola: inicjowanie walki.
  • Zalety: w skillsecie często: stuny, umiejętności obszarowe bądź zmniejszające mobilność; często niebanalne obrażenia.
  • Wady: mniej bądź brak zdolności aktywnie chroniących innych (jak tarcze czy wzmocnienia).

Strażnicy (Wardens)

Postacie: Braum, Galio, Nunu i Willump, Poppy, Shen, Tahm Kench, Taric.

  • Rola: wzmacnianie sojuszników w sposób poprawiający ich wytrzymałość (jak tarcze).
  • Zalety: dużo możliwości wzmacniania sojuszników.
  • Wady: brak ofensywności (zazwyczaj jeden skill jak ult) niewynikającej z niekonwencjonalnego buildu.

Wojownicy (Fighters)

  • Rola: przyjmowanie oraz zadawanie bądź zadawanie oraz przyjmowanie obrażeń.
  • Zalety: możliwość budowania się pod obrażenia lub wytrzymałość.
  • Wady: niska mobilność, często mały zasięg skilli.

Molochy (Juggernauts)

Postacie: Aatrox, Darius, Dr Mundo, Garen, Illaoi, Mordekaiser, Nasus, Shyvana, Trundle, Udyr, Urgot, Volibear, Yorick.

  • Rola: zadawanie oraz przyjmowanie obrażeń.
  • Zalety: obrażenia oraz wytrzymałość.
  • Wady: niska mobilność, mały zasięg skilli.

Szturmowcy (Divers)

Postacie: Camille, Diana, Elise, Hecarim, Irelia, Jarvan IV, Kayn, Kled, Lee Sin, Olaf, Pantheon, Rek’Sai, Renekton, Rengar, Skarner, Vi, Warwick, Wukong, Xin Zhao.

  • Rola: przyjmowanie oraz zadawanie obrażeń.
  • Zalety: wytrzymałość oraz obrażenia.
  • Wady: niska mobilność, mały zasięg skilli.

Pogromcy (Slayers)

  • Rola: ekstremalnie szybkie eliminowanie celów (głównie 1v1).
  • Zalety: ogromne obrażenia, często możliwość wykonywania combo skillami.
  • Wady: niska wytrzymałość.

Zabójcy (Assassins)

Postacie: Ahri, Akali, Ekko, Evelynn, Fizz, Kassadin, Katarina, Kayn, Kha’Zix, Nocturne, Pyke, Shaco, Talon, Zed.

  • Rola: eksterminacja jednego celu i szybka, efektowna ucieczka.
  • Zalety: ekstremalnie szybkie obrażenia i dość spore możliwości ucieczki.
  • Wady: często trudni do opanowania, mała wytrzymałość.

Zwadźcy (Skirmishers)

Postacie: Fiora, Jax, Kayn, Master Yi, Riven, Tryndamere, Yasuo.

  • Rola: eksterminacja możliwie wielu celów.
  • Zalety: silne umiejętności, które mogą służyć w defensywie oraz ofensywie.
  • Wady: często trudni do opanowania, mała wytrzymałość i niska odporność na nerfy.

Magowie (Mages)

  • Rola: osłabianie przeciwnika i zadawanie obrażeń.
  • Zalety: duże obrażenia, często różnego rodzaju CC.
  • Wady: raczej niewielka przeżywalność.

Magowie eksplozywni (Burst Mages)

Postacie: Ahri, Annie, Brand, Karma, LeBlanc, Lissandra, Lux, Neeko, Orianna, Sylas, Syndra, Twisted Fate, Veigar, Zoe, Zyra.

  • Rola: szybkie wykończenie pojedynczego wroga, zwłaszcza tego squishy (np. ADC).
  • Zalety: bardzo silne umiejętności, duże CC.
  • Wady: miewają problemy z postaciami z dużą przeżywalnością.

Magowie bitewni (Battle Mages)

Postacie: Anivia, Aurelion Sol, Cassiopeia, Karthus, Malzahar, Morgana, Rumble, Ryze, Swain, Taliyah, Viktor, Vladimir.

  • Rola: zadawanie ciągłych obrażeń w walce, rozłożonych w czasie.
  • Zalety: dość wysoka przeżywalność, często posiadają leczenie i mobilność.
  • Wady: stosunkowo niewielki zasięg.

Magowie dalekosiężni (Artillery Mages)

Postacie: Jayce, Lux, Varus, Vel’Koz, Xerath, Ziggs, Zoe.

  • Rola: zadawanie dużych obrażeń z większej odległości.
  • Zalety: bardzo duży zasięg i wysokie obrażenia.
  • Wady: niska przeżywalność, jeśli zbliżą się do wroga; niewielka mobilność.

Kreatorzy (Controllers)

  • Rola: ochrona sojuszników, powstrzymywanie przeciwników od ataku (bez zadawania większych obrażeń).
  • Zalety: defensywne, użytkowe umiejętności.
  • Wady: raczej niewielka ilość HP.

Zaklinacze (Enchanters)

Postacie: Janna, Karma, Lulu, Nami, Sona, Soraka, Taric, Yuumi.

  • Rola: wzmacnianie i chronienie sojuszników.
  • Zalety: tarcze, uzdrowienia, wzmocnienia, dobre peelowanie wroga.
  • Wady: niewielkie obrażenia, słabi solo.

Łapacze (Catchers)

Postacie: Bard, Blitzcrank, Ivern, Jhin, Morgana, Neeko, Rakan, Thresh, Zyra.

  • Rola: blokowanie przeciwników lub tworzenie wyjątkowo niebezpiecznych stref.
  • Zalety: zasięgowe CC, disengage, blokowanie wroga.
  • Wady: niezbyt mobilni, niewielkie obrażenia, przeciętna przeżywalność.

Strzelcy (Marksmen)

Postacie: Ashe, Caitlyn, Corki, Draven, Ezreal, Jhin, Jinx, Kai’Sa, Kalista, Kindred, Kog’Maw, Lucian, Miss Fortune, Sivir, Tristana, Twitch, Varus, Vayne, Xayah.

  • Rola: bombardowanie wroga pociskami z odległości.
  • Zalety: brak bezpośredniej konfrontacji, często niebanalne ulty połączone ze sporymi obrażeniami.
  • Wady: mało wytrzymali, bardzo zależni od przedmiotów, wymagają najwięcej skupienia, a ich gra często jest decydująca.
  • Są dość odmienni, stąd brak podziału na podklasy (patrz: Jinx, Ezreal a Kog’Maw).

Gearbest Merchant Shop Promo: The Best Price Ever promotion
Merchant Shop Promo: The Best Price Ever

Klasa bohatera a płeć

W trakcie tworzenia artykułu zauważyliśmy ciekawą zależność między niektórymi klasami a płcią bohaterów do nich należących. Co ciekawe, damskie postacie dominują wśród Kreatorów i Strzelców; męskie – wśród Obrońców, Wojowników i Pogromców. Wśród magów mamy natomiast tyle samo kobiet i mężczyzn.

KlasaPodklasaLiczba postaci damskichLiczba postaci męskichOgólna liczba postaci
Obrońcy (Tanks)Inicjatorzy (Vanguards)21113
Obrońcy (Tanks)Strażnicy (Wardens)167
Wojownicy (Fighters)Molochy (Juggernauts)21113
Wojownicy (Fighters)Szturmowcy (Divers)61319
Pogromcy (Slayers)Zabójcy (Assassins)41014
Pogromcy (Slayers)Zwadźcy (Skirmishers)257
Magowie (Mages)Magowie eksplozywni (Burst Mages)11415
Magowie (Mages)Magowie bitewni (Battle Mages)4812
Magowie (Mages)Magowie dalekosiężni (Artillery Mages)257
Kreatorzy (Controllers)Zaklinacze (Enchanters)718
Kreatorzy (Controllers)Łapacze (Catchers)369
Strzelcy (Marksmen)Strzelcy (Marksmen)10 + Kindred8 + Kindred19

Podsumujmy klasy:

  • Obrońcy (Tanks) – 3 kobiety, 17 mężczyzn, ogółem 20 postaci.
  • Wojownicy (Fighters) – 8 kobiet, 24 mężczyzn, ogółem 32 postacie.
  • Pogromcy (Slayers) – 6 kobiet, 15 mężczyzn, ogółem 21 postaci.
  • Magowie (Mages) – 17 kobiet, 17 mężczyzn, ogółem 34 postacie.
  • Kreatorzy (Controllers) – 10 kobiet, 7 mężczyzn, ogółem 17 postaci.
  • Strzelcy (Marksmen) – 10 kobiet, 8 mężczyzn, ogółem 19 postaci (nie przypisujemy płci Kindred, jako że to dwie postacie w jednym).