Zacznijmy może od tego, jak kiedyś wyglądała gra poszczególnymi championami. Można zauważyć wiele różnic i niektóre mechaniki były co najmniej dziwne…
Akali
Jej pasyw aktywował się tylko, gdy posiadaliśmy minimum 10 AD (dla spell vampu) i 20 AP (dla dodatkowych obrażeń magicznych). Wymagało to od gracza odpowiednich run, masterek oraz przedmiotów na start. Dzięki temu łatwo było odróżnić już na początku gry kogoś, kto dużo gra tą postacią od nowicjusza.
Alistar
Jego [W] posiadało jedynie 200 jednostek zasięgu, a ult redukował obrażenia aż na 20 sekund! Należy również wspomnieć o tym, że Alistar był kiedyś uważany za najlepszego junglera w grze. Posiadał również inny pasyw, który zwiększał obrażenia zadawane wieżom o 60%.
Amumu
Ulti zadawało obrażenia rozłożone w czasie, nie pozwalało się ruszać aż na 3 sekundy i miało większy zasięg działania. Generalnie było dużo mocniejsze, jednak posiadało większy cooldown.
Blitzcrank
Tak naprawdę, aktualne spowolnienie na jego [W] od początku było w jego zestawie umiejętności. Dodatkowo, przyciąganie przeciwników nie było skillshotem. Wystarczyło kliknąć na przeciwnika, aby chwycić go łapą Blitzcranka.
Corki
Po wejściu na serwery live jego [Q] zapewniało oślepienie, które sprawiało, że przeciwnik będzie miał 50% szans na spudłowanie swojego ataku. Umiejętność ta odkrywała również nie tylko niewidzialne postacie, ale też np. wardy!
Evelynn
Ta pani była naprawdę szalona! Jej niewidzialność nie była przerywana, kiedy zbliżyliśmy się do wrogiego bohatera. Co prawda, nie stawała się biernie niewidoczna, ale za sprawą umiejętności, która trwała do 36 sekund. Dodatkowo, pierwszy auto atak po opuszczeniu cienia stunował przeciwnika. Umożliwiało to na przykład palenie przeciwnika Słoneczną Peleryną.
Ezreal
Przy użyciu [W] mogliśmy uleczyć naszych sojuszników oraz zmniejszyć prędkość ataku wrogich bohaterów. Warto również wspomnieć, że Ezreal był pierwszym bohaterem, który kosztował 6300 IP oraz pierwszym, który otrzymał ultimate skina!
Gragas
Nie tak dawno temu naczelny pijak Ligi Legend wcale nie był grany jako tank w jungli. Był “czarodziejem”, który beczkami zabijał całą drużynę przeciwną. Jego dash miał dużo niższy cooldown, przez co skakał nim cały czas po mapie, co czyniło go jednym z najbardziej mobilnych mid lanerów! Był również w stanie zrobić najszybszego pentakilla w grze…
Jax
Kiedyś istniała mechanika uników, która polegała na tym, że mieliśmy pewną szansę na to, aby zniwelować atak przeciwnika. [E] Jaxa dawało mu 24% szans na unik. Gdy posiadaliśmy ninja tabi oraz odpowiednie runy (tak, istniały runy na uniki!) byliśmy nie do zabicia! Stary Jax był niezłym świrem, a jego potencjał najlepiej określa ta piosenka:
Karma
Posiadała zupełnie inny zestaw umiejętności, jej [Q] przykładowo działało w stożku przed nią, a przy bonusie z Mantry leczyło sojuszników. Przed reworkiem nie cieszyła się jednak popularnością i była uważana za najbardziej zapomnianego championa w Lidze.
Kassadin
Ciężko w to teraz uwierzyć, ale był on niegdyś najbardziej OP postacią w Lidze. Posiadał ok. 90-98% ban ratio! Mógł wyciszać przeciwnika na [Q], posiadał dużo większe obrażenia oraz zasięg skoku i dosłownie burstował wrażliwe cele na mapie! Dzisiejsze “opeki” to przy nim nic groźnego!
Malphite
Na aktywnym [W] skalniak zwiększał obrażenia fizyczne o 70% procent! Sprawiało to, że AD Malphite był często grany, a jego krytyki zabijały na miejscu.
Master Yi
Grało nim się kiedyś na midzie pod AP. Był w stanie bardzo szybko się uleczyć, a [Q] biło jeszcze mocniej niż obecnie. Dodatkowo posiadał reset na swoim uderzeniu alpha, przez co zabijał całą drużynę przeciwną, będac niewrażliwym. Zaraz, czy teraz też tak nie jest?
Morgana
[Q] snare’owało kiedyś na 4 sekundy. Zadawało również obrażenia rozłożone w czasie.
Nunu
Jeździec Yeti mógł się kiedyś flashnąć w trakcie trwania ulta, co było nieco dziwne…
Shaco
[E] było w stanie oślepić nie tylko stwory, ale również championów.
Twisted Fate
Teleport nie był jego ultem, a zwykłą umiejętnością dodatkową i miał zasięg na całą mapę. Posiadał inny pasyw, który zwiększał przypływ złota CAŁEJ drużynie. Ulti po prostu dawało wizję na przeciwników i spowalniało ich na 4 sekundy. Jeżeli narzekacie na złotą kartę, to pamiętajcie, że dawniej stunowała ona kilku przeciwników na raz. TF pojawiał się w niemal każdej grze.
Twitch
Mógł on być na 60 sekund niewidzialny.
Xin Zhao
Od razu po wyjściu siał postrach na Polach Sprawiedliwości. Nie było chyba mocniejszej postaci w całej historii League of Legends. Zresztą – zobaczcie sami!
Meta kiedyś?
Dawniej bywały momenty w Lidze Legend, w których meta była trochę… specyficzna. Oto kilka przykładów, jak kiedyś grało się w tę grę:
- ADC na midzie – na początku to właśnie strzelcy szli na środkową aleję. Był to okres dominacji Caitlyn, która była nie do zepchnięcia z tej alei.
- League of Black Cleaver – tuż przed sezonem 3 zreworkowano Czarny Tasak. Od tego momentu po prostu brało się jak najwięcej AD asasynów/bruiserów i kupowało się same Czarne Tasaki. Jego pasywka nie była unikalna, przez co była nakładana przez każdego z graczy. W każdej grze widywało się Pantheona, Zeda czy Talona.
- League of Warmogs – podobnie jak z Czarnym Tasakiem, niegdyś Warmog był niesamowicie mocnym przedmiotem. Pasywka również się stackowała, przez co, pomimo braku odporności i pancerza, postacie takie jak Dr Mundo były nie do zabicia przez ciągłą regenerację zdrowia.
- Gold per five – taka sama sytuacja była z przedmiotami zapewniającymi przypływ złota. Pamięta ktoś Hearth of Gold? Był to niesamowicie potężny przedmiot, który zapewniał przeżywalność oraz dawał na pieniążki na… kolejne Hearth of Gold. Mniej więcej tak kiedyś wyglądała meta wśród junglerów i top lanerów.
- Jesteś supportem i masz tylko 8 wardów na mapie? – kiedyś nie byliśmy ograniczeni do postawienia jedynie 3 totemów. Mogliśmy posiadać ich tyle, ile tylko chcieliśmy. Dodatkowo, nie było trinketów, przez co bardzo często zapewnienie wizji było jedynym zadaniem supporta. Bywały gry, w których bohater wsparcia posiadał jedynie buty i pełen plecak wardów!
Usunięte przedmioty
Niektóre przedmioty zostały usunięte z gry. Zobaczcie kilka z nich i dowiedźcie się, jak wyglądały i co robiły!
Bag of Tea
Przywraca 400 zdrowia oraz 200 many w ciągu 10 sekund. Można użyć jedynie po zdobyciu zabójstwa na wrogim bohaterze.
Breathstealer
+95 mocy umiejętności
+70 pancerza
Unikalne Bierne: +15% skrócenia czasu odnowienia
Unikalne Aktywne: zmniejsza moc umiejętności oraz atak wrogiego bohatera o 70% na 2 sekundy (90 sekund CD)
Całun Duszy
+520 zdrowia
Unikalna Aura: Bohaterowie w pobliżu otrzymują +10% skrócenie czasu odnowienia i +12 regeneracji many (Zasięg: 1200)
Cud Eleisy
+10 regeneracji zdrowia
+15 regeneracji many
Unikalne: Czas odnowienia dla Czystości, Jasnowidzenia i Uzdrowienia ulega skróceniu o 30%.
Unikalne: Jeśli posiadając ten przedmiot, zdobędziesz 3 poziomy, wszystkie efekty tego przedmiotu zostaną Ci dodane na stałe, a przedmiot zostanie zużyty.
Eliksir Wyroczni
Daje bohaterowi zdolność wykrywania niewidzialnych jednostek przez maksymalnie 4 min.
Eliksir Zręczności
+12-22% prędkości ataku w zależności od poziomu bohatera oraz 8% trafień krytycznych na 4 minuty.
Eliksir Geniuszu
+25-40 mocy umiejętności w zależności od poziomu bohatera oraz 10% czasu odnowienia na 3 minuty.
Eliksir Waleczności
+120-235 zdrowia w zależności od poziomu bohatera oraz 15 obrażeń ataku na 3 minuty.
Emblemat Bohaterstwa
+10 pancerza
Unikalne: Pobliscy sojusznicy otrzymują +7 pkt. regeneracji zdrowia co 5 sek.
Kamień Filozoficzny
+7 regeneracji zdrowia +9 regeneracji many
Unikalne: +5 sztuk złota co 10 sek
Krwawe Szpony Madreda
+25 pancerza +40 obrażeń ataku +40% prędkości ataku
Unikalne: Twoje podstawowe ataki zadają dodatkowo obrażenia magiczne równe 4% maksymalnego zdrowia celu (maksymalnie 120 przeciw potworom).
Lewiatan
+180 zdrowie
Unikalne: Twój bohater otrzymuje 32 punkty zdrowia za każdy ładunek. Otrzymujesz 2 ładunki za zabicie lub 1 ładunek za asystę (max. 20 ładunków). Gdy umierasz, tracisz jedną trzecią ładunków. Przy 20 ładunkach otrzymujesz o 15% mniej obrażeń.
Manipulator Many
Unikalne: Unikalne – Zakrzywienie Many: Pobliscy sojusznicy otrzymują +5 pkt regeneracji many co 5 sek.
Marzenie Shurelyi
+250 zdrowia +10 regeneracji zdrowia +10 regeneracji many +10% skrócenia czasu odnowienia
Unikalne: Pobliscy sojusznicy otrzymują premię 40% do prędkości ruchu na 3 sekundy (zasięg: 600)
Odłamek Prawdziwego Lodu
+45 mocy umiejętności
Bierne Unikalne – Szczęśliwy Cień: Otrzymujesz dodatkowe 4 sztuki złota na 10 sekund. Aura Unikalne – Zakrzywienie Many: Pobliscy sojuszniczy bohaterowie otrzymują +5 regeneracji many. Aktywne Unikalne -Otacza sojuszniczego bohatera zamiecią śnieżną, która przez 4 sekundy zmniejsza prędkość ruchu pobliskich wrogów o 30%. (60 sekund czasu odnowienia)
Pierścien Zhonyi
+120 AP
Unikalne: Zwiększa moc umiejętności o 25%
Unikalne – Znieruchomienie: Umieszcza Twojego bohatera w zawieszeniu na 2 sek., czyniąc go niewrażliwym na wszystkie ataki, ale jednocześnie uniemożliwiając mu działanie (90 sek odnowienia)
Runiczny Bastion
+300 zdrowia +20 pancerza +30 odporności na magię
Unikalne – Legion: Pobliscy sojusznicy otrzymują +10 pkt. pancerza, +25 pkt. odporności na magię oraz +10 pkt. regeneracji zdrowia co 5 sek. Ten efekt jest o 50% silniejszy dla sojuszniczych stworów.
Serce ze Złota
+200 Zdrowia
Unikalne: Otrzymujesz +5 sztuk złota na 10 sekund.
Siła Natury
+40 regeneracji zdrowia +76 odporności na magię +8% prędkości ruchu
Unikalne: Zyskujesz regenerację zdrowia równą 1.75% maksymalnego zdrowia.
Szczęśliwy Sztylet Kage’a
+25 mocy umiejętności
Unikalne – Szczęśliwy Cień: +4 sztuki złota co 10 sek.
Zaraza
+45% prędkości ataku +25 mocy umiejętności
Unikalne:: Podstawowe ataki zadają dodatkowe obrażenia magiczne w wysokości 15 (+10% mocy umiejętności) pkt przy trafieniu.
Unikalne:: Twoje podstawowe ataki zmniejszają na 4 sek. odporność na magię o 8 (efekt ten kumuluje się do 7 razy) przy trafieniu.
Boski Miecz
+45% prędkości ataku
Unikalne: Ten przedmiot nie zwiększa prędkości ataku w czasie odnowienia. Zabicie bohatera skraca czas odnowienia o 50%.
Aktywne: Otrzymujesz premię +100% do prędkości ataku oraz 100% do szansy na trafienie krytyczne na 3 sek. lub 3 trafienia krytyczne (60 sek. odnowienia).
Duch Pradawnego Golema
+200 zdrowia
+ 20 pancerza
+ 25% premii do zdrowia
+10% skrócenia czasu odnowienia
Unikalne – Wysysające Kolce: Atakujące potwory tracą 5% maksymalnej ilości zdrowia w ciągu 3 sekund (do 195 pkt.). Korzystający z niej zdobywa +60 pkt regeneracji zdrowia co 5 sekund i +45 pkt regeneracji many co 5 sek podczas walki z potworami.
Unikalne – Konserwacja: Zabicie dużego lub potężnego potwora zapewnia do 40 dodatkowych sztuk złota, w zależności od tego, kiedy aktywowano Konserwację (maksymalna ilość ładunków wynosi 80).
Użycie: Umieszcza niewidzialny
, który odkrywa pobliski obszar przez 180 sekund (180 sekund odnowienia).Ograniczenie do 1 przedmiotu zwiększającego przychód złota
Duch Starszego Jaszczura
+30 obrażeń ataku
+10% skrócenia czasu odnowienia
Unikalne – Spopielenie: Przy zadaniu obrażeń fizycznych zadaje 16-50 (zależnie od poziomu) pkt nieuchronnych obrażeń przez 3 sek.
Unikalne – Rzeźnik: Obrażenia zadawane potworom są zwiększone o 30%. Ponadto 6% obrażeń jest zamienianych na pkt zdrowia, zaś 3% – na manę.
Unikalne – Konserwacja: Zabicie dużego lub potężnego potwora zapewnia do 40 dodatkowych sztuk złota, w zależności od tego, kiedy aktywowano Konserwację (maksymalna ilość ładunków wynosi 80).
Ograniczenie do 1 przedmiotu zwiększającego przychód złota
Duch Upiornego Widma
+50 mocy umiejętności
+10% skrócenia czasu odnowienia
Unikalne – Wchłonięcie Ducha: Zapewnia 2 pkt mocy umiejętności za każdego zabitego potwora dużego lub potężnego. (Max.: 30)
Unikalne – Rzeźnik: Obrażenia zadawane potworom są zwiększone o 30%. Ponadto 6% obrażeń jest zamieniane na pkt. zdrowia, zaś 3% – na manę.
Unikalne – Konserwacja: Zabicie dużego lub potężnego potwora zapewnia do 40 dodatkowych sztuk złota, w zależności od tego kiedy aktywowano Konserwację (maksymalna ilość ładunków wynosi 80).
Ograniczenie do 1 przedmiotu zwiększającego przychód złota
Dzika Flara
+30% prędkości ataku
+12 obrażeń ataku
Unikalne Bierne – Okaleczenie:Podstawowe ataki zadają dodatkowe (25 + liczba ładunków Dzikości) obrażenia magiczne (300% w przypadku stworów i potworów) i przywracają 10 pkt. zdrowia przy trafieniu. Zabójstwa, asysty i zabójstwa dużych potworów dają ładunki Dzikości.
Unikalne Bierne: Otrzymujesz 30% więcej złota od potworów.
Unikalne Użycie: Umieszcza w wybranym miejscu , który odkrywa pobliski obszar przez 180 sekund. Zasięg użycia totemu znacznie zwiększony w stosunku do normalnego totemu. (180 sekund czasu odnowienia)
Objęcie Ognia
+120 mocy umiejętności
+10% skrócenia czasu odnowienia
Unikalne: Zadaje obrażenia magiczne w wysokości 15% maksymalnego zdrowia wybranego bohatera oraz sprawia, że cel otrzymuje zwiększone obrażenia magiczne o 20% przez 4 sekundy. (90 sekund czasu odnowienia) (zasięg: 750)
Włócznia Atmy
+45 pancerza
+15% szans na trafienie krytyczne
Unikalne: Zadajesz dodatkowe obrażenia ataku równe 1,5% maksymalnego zdrowia.
Good old times…
Na koniec trochę screenów, aby pokazać Wam, jak ta gra prezentowała się w przeszłości:
A Wy od kiedy gracie w League of Legends? Pamiętacie te stare czasy, czy raczej jest to dla Was zbyt odległe? Uważacie, że kiedyś ta gra była lepsza czy gorsza? Dajcie znać w komentarzach!