r.

Czy kazus wiekowy na mistrzostwach świata jest słuszny?

Riot w swoim statusie zapisał, że zawodowi gracze muszą mieć 17 lat, aby brać udział w organizowanych przez nich mistrzostwach świata. Przepis ten został dodany do ich regulaminu, aby nie kusić młodych graczy rezygnacją z nauki na rzecz grania. Jednak prawdopodobnie twórcy League of Legends nie wzięli pod uwagę różnic kulturowych miedzy Ameryką, Europą a Koreą

Aby zrozumieć cały zarys sytuacji pragniemy wytłumaczyć również różnicę między pojmowaniem wieku człowieka przez Azjatów a resztę świata

  • Na niemalże całym świecie kończy się X lat w dniu swoich urodzin. Przykładowo osoba urodzona 13 sierpnia 1998 roku ma na dzień dzisiejszy 15 lat. Dopiero za tydzień będzie ona miała skończone 16 lat
  • W Azji wygląda to inaczej. Człowiek rodząc się ma od razu 1 rok, nie trzeba czekać do daty własnych urodzin. Może się zdarzyć, że osoba urodzona 31 grudnia 2013 roku na następny dzień (czyli 1 stycznia 2014) według tamtejszej kultury będzie określana mianem dwulatka. Wracając jednak do przytoczonego wcześniej przykładu osoba urodzona 13 sierpnia 1998 roku na dziś dzień będzie miała już 16 lat.

Dyskusję na ten temat rozpoczął Monte Cristo, którzy napisał, że rok temu, gdyby ten przepis istniał to byśmy na mistrzostwach nie zobaczyli m.in Uziego

Chcą rozwinąć swoje przemyślenia na ten temat stworzył on szerszą wypowiedź, w której wyjaśnia różnice kulturowe między Azją a resztą świata (źródło):

“Według mnie restrykcje wiekowe są złe i najbardziej uderzają w Koreański e-sport. Dobrze wiemy, że tamtejsi zawodnicy Starcrafta rozpoczynali swoje kariery w wieku 14-15 lat, a na ich szkolenie jest wydawane multum pieniędzy oraz uwagi organizacji; mają oni również wtedy szanse już na szczeblu turniejowym zdobywać doświadczenie przeciwko lepszym graczom. Jeśli taki przepis dotyczący restrykcji wieku zostałby również wprowadzony w Azji (tak jak w LCS EU/NA) to zawodowe drużyny prawdopodobnie nie byłyby w stanie utrzymał młodych talentów bez płacenia im za pobyt w jakieś przejściowej “akademii”. Na dziś dzień jeśli zawodnik ma 16 lat i jest dobry, aby zacząć przygodę w zawodowej drużynie jak Faker lub Ssumday to z pewnością jest on rozchwytywany. Jeśli prowadzimy wiek minimalny istnieje wielkie ryzyko, że do tego czasu wielu graczy straci zapał i chęć do grania. 

Dodatkowo Koreański system edukacji znacząco różni się od zachodniego świata. Ludzie są tutaj inaczej posortowani w szkołach. Wielu zawodowych graczy pochodzi ze szkół informatycznych co w gruncie rzeczy ma również przełożenie na ich zainteresowanie e-sportem. Nie jest dla nich problemu w wieku 15 lat przejść z nauki na profesjonalne granie, również za sprawą przyzwolenia społecznego. Po prostu tu szkoła nie jest tak ważna i nie decyduje o przyszłym życiu jak w Ameryce, gdzie jest określona typowa edukacyjna ścieżka prowadząca do kariery.”

Czy według Was Riot powinien bardziej rozbić problem restrykcji wiekowych według kraju z jakiego pochodzą zawodnicy? Przykładowo w Polsce obowiązek nauki trwa aż do 18 roku życia, a w innych krajach w ogóle nie istnieje takowy zapis. Jakie jest Wasze zdanie w tej sprawie?