League of Legends r.

Kayn – poradnik

Już wkrótce, na publicznych serwerach zagości nowy bohater - Kayn. Wielu zapewne rzuci się do ligowego sklepu, by zostać OTP świeżutkiej postaci, zapełniając swoją historię meczy czerwienią oraz ilością zgonów przewyższającą typowych mainów Yasuo. To właśnie z myślą o nich powstaje ten poradnik, który powinien ułatwić aspirującym one-trickom Żniwiarza Cienia, wejście do świata zwycięstw.

kayn banner

Kim jest Kayn?

Zaczynając od samego początku: Kayn, jest junglerem, którego styl rozgrywki balansuje na granicy zabójcy i wojownika. To, na który model walki zdecydujemy się w danym meczu, zależy nie tylko od naszej woli, ale również od bohaterów, z którymi podejmujemy walkę. Jeśli głównymi celami Żniwiarza Cienia w początkowej fazie gry byli strzelcy lub inni bohaterowie zasięgowi, to nasz niezdecydowany morderca będzie mógł przyjąć formę Cienistego Skrytobójcy. Daje mu to dostęp do umiejętności, które pozwalają robić zabójcom to, w czym są dobrzy: Wejście, zabójstwo i wyjście w ciągu zaledwie kilku sekund.

Zmagając się z postaciami, którzy wolą nieco bardziej bezpośrednie podejście, Kayn będzie miał możliwość przeistoczyć się w Darkina. Traci on jednak wtedy burst i część zwinności, którą obdarzona jest druga forma. W zamian za to, żywa kosa oferuje nam obrażenia procentowe, CC oraz leczenie, zależne od tego, ile DMG zadadzą nasze umiejętności. Darkin świetnie sprawdza się więc w walce z wytrzymałymi bohaterami, którzy z łatwością przeżywają nawet największy burst.


Runy

W przypadku Kayna, świetnie sprawdzą się standardowe runy pod AD. Mamy w nich bowiem wszystko to, czego potrzeba typowemu bohaterowi z obrażeniami od ataku: Dodatkowy armor, który ułatwi nam czyszczenie jungli, magic resist do starć z magami oraz oczywiście, nasze ukochane obrażenia.

Jeśli jednak chcecie nieco przyspieszyć i upłynnić pierwsze czyszczenie lasu, to śmiało wymieńcie Quinty na te, zapewniające attack speed. Nie zrobi to większej różnicy.

Specjalizacje

Jedynym właściwym wyborem dla Kayna wydaje się być Dekret Władcy Piorunów. Jest to dość elastyczny keystone, który powinien sprawdzić się w przypadku obu form. Zapewnia on dodatkowy burst, co szczególnie przyda nam się w walce z mniej wytrzymałymi przeciwnikami. Dla miłośników eksperymentów, którzy mieliby ochotę wypróbować Stormridera odpowiadam: nie ma to zbytnio sensu ponieważ w większości sytuacji używamy swojego ulta. Oznacza to, że marnujemy bonusową prędkość ruchu zwiedzając swoją ofiarę, która i tak zaniesie nas tam gdzie jej się podoba. Przykładowe drzewko:

Polecane przedmioty

W przypadku Kayna, trzeba liczyć się z tym, że buildy dla każdej z form są skrajnie różne pomimo identycznego startu. Zaczynamy oczywiście od itemku do jungli, który zapewni dodatkową regenerację many i uzupełni jej braki w przerwach między czyszczeniem obozów.

Jeśli chodzi o ulepszenie Smite’a, to myślę, że najlepszym wyborem będzie pójście w podwójną czerwień. Tzn. Skirmisher’s Sabre oraz Warrior. Pomoże nam to w pierwszych starciach z przeciwnikami i zapewni sporo dodatkowej mocy naszym umiejętnościom.

W okolicach ukończenia tego przedmiotu (zależnie od meczu) powinniśmy już mieć możliwość podjęcia decyzji co do formy, w której będziemy niszczyć wrogów w dalszych fazach gry. Oto kilka propozycji przedmiotów dla każdej z nich:

Cienisty Skrytobójca

Youmuu’s Ghostblade

Fioletowy miecz powinien idealnie sprawdzić się w początkowych fazach gry. Zapewni nam sporo dodatkowego AD, Lethality oraz nieocenioną w gonitwach za flashującymi ADC prędkość ruchu.

Black Cleaver

Czarny Tasak wydaje się idealnym itemkiem do środkowej fazy gry. Dodatkowe zdrowie pozwoli na przeżycie większości starć i sprawia, że nie musimy martwić się o bycie zdmuchniętym z Summoner’s Rift po zaatakowaniu wrogiego prowadzącego.

Duskblade of Draktharr

Jeśli mamy dość dużą przewagę nad przeciwnikami, a naszym ulubionym zajęciem jest kasowanie ADC z mapy, to item-którego-nazwę-trudno-wymówić powinien być dobrym wyborem. Zapewnia nam sporo dodatkowych obrażeń od ataku oraz świetną pasywkę, która po nadchodzących zmianach będzie zadawać 105-360, zależnych od poziomu obrażeń i spowalniać o 99% na 0,25 sekundy.

Death’s Dance

Po dość niedawnych zmianach – jeden z najbardziej przegiętych przedmiotów w grze. Zapewnia posiadaczowi ogromną ilość AD (80!), skrócenie czasu odnowienia, które jest dość ważną statystyką dla Kayna, leczenie z umiejętności (którym dysponuje wyłącznie Darkin). Wisienką na torcie jest tu jednak zdecydowania pasywka, która magazynuje 30% zadanych nam obrażeń i rozkłada je na raty pozwalając nam na ich wyleczenie.

Ravenous Hydra

Podobnie jak Death’s Dance, Krwiożercza Hydra zapewnia ogromną ilość obrażeń od ataku (80). Ponadto, dostajemy lifesteal oraz nieco dodatkowej regeneracji zdrowia. Przedmiot ten jest jednak kupowany ze względu na swoją część pasywną i aktywną. Każdy podstawowy atak zadaje bowiem obrażenia obszarowe, a użycie od 100 do 60% naszego AD na obszarze 400 jednostek. Przyspiesza to clear i zapewnia źródło dodatkowych obrażeń podczas usuwania wrogich carry. (Na wypadek gdyby zbyt długo utrzymywali się przy życiu).

Guardian Angel

Jest to bardziej defensywna opcja, która sprawdzi się podczas gry na bardziej rozpędzonych od nas przeciwników. Dodatkowy armor pozwoli wytrzymać nieco więcej obrażeń fizycznych, a o wadze dodatkowego AD nie muszę chyba wspominać. Ponadto zostaniemy ożywieni po otrzymaniu śmiertelnych obrażeń (czasem może to być wystarczające by odnowiły nam się umiejętności, dzięki którym damy radę uciec z miejsca zbrodni).

Maw of Malmortius

Kolejna opcja defensywna, której celem jest uratowanie nas od obrażeń magicznych. Paszcza Malmortiusa powinna sprawdzić się podczas gry na nafeedowanych magów. Jest to idealny przedmiot jeśli chcemy przeżyć magiczny burst, przed dostaniem się do kluczowego w walce drużynowej celu.


Darkin

Black Cleaver

Czarny Tasak wydaje się świetnym przedmiotem również w przypadku czerwonej formy Kayna z mniej więcej tych samych powodów, o których wspomniałem wyżej.

Spirit Visage

Siłą Darkina jest przede wszystkim zdolność do utrzymywania się przy życiu, dzięki leczeniu z umiejętności. Warto więc podkreślić ten atut i zakupić przedmiot, który jeszcze bardziej zwiększy jego sustain. Dodatkowo, otrzymujemy sporo HP oraz odporności na magię, więc w przypadku grania na silnych magów, zakup Spiritki wydaje się być obowiązkowy. We wszystkich pozostałych… również wypada w niego zainwestować.

Titanic Hydra

Bliźniacza do omawianej wyżej Hydry, nie może zostać pominięta przy budowaniu Darkina. Zapewnia podobne do Black Cleavera statystyki, poprawia nasz clear oraz znacząco zwiększa obrażenia dzięki swojej aktywnej części.

Death’s Dance

Mam wrażenie, że ostatnimi czasy jest to obowiązkowy przedmiot dla większości bohaterów z obrażeniami od ataku. Tak jak w przypadku Cienistego Skrytobójcy, Darkin również nie powinien pogardzić świetnymi statystykami, zapewnianymi przez Taniec Śmierci, który zamieni rogatego potwora niemal niemożliwego do zabicia molocha.

Dead’s Man Plate

Kolejny must-have dla większości molochów. Oprócz dodatkowego zdrowia i armoru, Pancerz Umrzyka zapewnia właścicielowi niezrównaną mobilność w postaci dodatkowych 60 punktów prędkości ruchu (co przydaje się przy split pushu). Ponadto dostajemy dodatkowe obrażenia na początku walki.

Guardian Angel

Jeśli jakimś cudem udaje Ci się ginąć grając Darkinem, to Anioł Stróż powinien być wybawieniem. Sytuacja z nim wygląda dość podobnie jak w przypadku Cienistego Skrytobójcy… Prawie. Postaw się w sytuacji przeciwników, którzy znowu będą musieli przechodzić przez piekło zabijania drain-tankującego wszystkie ich obrażenia ścierwa. Rak w najczystszej postaci!


Umiejętności i Sztuczki

Pasywka: The Darkin Scythe:

Cienisty skrytobójca: Zadaje dodatkowe obrażenia magiczne podczas kilku pierwszych sekund walki z bohaterami.

Darkin: Leczy się za część obrażeń zadanych bohaterom swoimi zaklęciami.

  • Rozsądnie dobieraj starcia w zależności od tego, jaką formę chcesz przybrać w danym meczu. Nie zmienisz się tak szybko w Cienistego Skrytobójcę kampiąc Riven, czy innego Zeda. Nie warto opóźniać powerspike’a, który zapewnia przemiana.
  • Pamiętaj, że dodatkowe obrażenia, które zadajesz na początku walk jako Shadow Assassin szybko znikają, więc musisz być szybki i wykończyć swojego wroga zanim je stracisz. Na szczęście, z pomocą przychodzi R-ka, która resetuje czas odnowienia tej pasywki.

Reaping Slash (Q):

Kayn skacze naprzód, uderzając pobliskich wrogów pod koniec doskoku. Zarówno doskok jak i samo uderzenie zadają obrażenia fizyczne. Koszące Cięcie zadaje dodatkowe obrażenia potworom.

Darkin: Umiejętność zadaje wszystkim wrogom za wyjątkiem stworów dodatkowe obrażenia procenta zdrowia.

  • Umiejętności tej można użyć do przeskakiwania przez cienkie ściany.
  • Podczas czyszczenia jungli, zwracaj uwagę, by obydwie części spella trafiały w potwora, co przyspieszy Twój clear.

Blade’s Reach (W):

Zadaje obrażenia w linii i znacząco spowalnia wszystkich trafionych wrogów.

Cienisty skrytobójca: Pozostawia za sobą żywy cień, który wykonuje Dotyk Ostrza w zastępstwie Kayna. Ostrze żywego cienia ma zwiększony zasięg.

Darkin: Dotyk Ostrza na krótką chwilę podrzuca trafionych wrogów.

  • Grając jako Cienisty Skrytobójca, zawsze zaczynaj kombo od swojego W, które następnie łączysz z Q. Obrażenia z obu umiejętności są wtedy zadawane niemal jednocześnie.
  • Możesz użyć W znajdując się w ścianie z E.

Shadow Step (E):

Kayn gwałtownie zwiększa prędkość ruchu i zyskuje na kilka chwil umiejętność przechodzenia przez ściany. Gdy po raz pierwszy wejdzie w ścianę, odzyska niewielką część zdrowia, a czas trwania Kroku w Cieniu zostanie znacznie wydłużony. Kayn nie uzyska przedłużenia czasu trwania czaru, jeśli bierze udział w walce z wrogimi bohaterami.

Cienisty skrytobójca: Aktywując Krok w Cieniu, zyskuje zwiększoną prędkość ruchu i niewrażliwość na spowolnienia.

  • Używaj tej umiejętności by przywrócić sobie zdrowie podczas czyszczenia jungli.
  • Zwiększona prędkość ruchu w ścianach przydaje się również podczas podróży bocznymi alejami. Możemy bowiem wyjść nieco poza mapę, dzięki czemu szybciej powinniśmy dotrzeć do celów lub uciec po np. splitpushu.

Umbral Trespass (R):

Kayn może opanować dowolnego pobliskiego wrogiego bohatera, któremu niedawno zadał obrażenia. Wtargnięcie w bohatera sprawia, że przez kilka sekund Kayna nie można obrać za cel. Ponowna aktywacja umiejętności w tym czasie przerwie efekt wcześniej. Następnie Kayn wyrywa się na wolność z ciała ofiary, zadając jej eksplozywne obrażenia.

Cienisty skrytobójca: Wtargnięcie Umbry może być rzucone z większej odległości i resetuje dodatkowe obrażenia magiczne zadawane przez Kosę Darkinów, gdy Kayn opuści swój cel.

Darkin: Wtargnięcie Umbry zadaje dodatkowe obrażenia jako procent maksymalnego zdrowia ofiary i jednocześnie leczy Darkina.

  • Umiejętność tą można wykorzystać do teleportowania się na duże odległości w ciele np. Shena, lub innego bohatera, który akurat tepuje. Miłej podróży!
  • Podczas działania umiejętności, Kayn nie może zostać obrany za cel, jednak DoT-ki (np. Ignite) wciąż zadają mu obrażenia.

I jak, macie już uzbierane IP na zakup Kayna? Która forma według Was wydaje się bardziej “fun to play”? A może mieliście już okazję zagrać nowym bohaterem na PBE i wypracowaliście już sobie o nim konkretną opinię? Piszcie w komentarzach!