League of Legends r.

Papier, kamień, nożyce w LoL-u, czyli balans między klasami

League of Legends jest grą, w której meta odgrywa bardzo ważną rolę. Od prawie sześciu lat każdy (no, prawie każdy) gracz wie, że mamy kolejno top lanera, junglera, mid lanera, ADC i jego supporta. To, jak jest prowadzona interakcja między nimi i jaka jest ich synergia, kreśli zasadę, wokół której kręcą się całe projekty bohaterów.

Papier, kamień, nożyce

W LoL-u odpowiednikiem tej znanej na całym świecie gry jest burst, poke i sustain. Te trzy terminy określają, w jaki sposób powinna być zbudowana nasza drużyna i w jaki sposób champy prowadzą między sobą interakcję. W gierkach prosów każda kompozycja jest dobrze przemyślana pod kątem szansy na zwycięstwo, każdy układ championów jest pickowany, aby dobrze ze sobą współgrali i osiągali cele na podstawie stylu gry, jaki narzuca każda z postaci. To właśnie na tym opiera się faza lane’owania, potyczki i teamfighty. Trzeba więc wiedzieć, w jaki sposób Ty, jak i Twoja drużyna zadajecie obrażenia. Kiedy już stanie się to dla Was jasne, zrozumiecie powiązania burst-poke-sustain, będziecie mieli przewagę, a Wasza wydajność wzrośnie i pod względem używania skilli, i pozycjonowania podczas bójek.

Burst

 

Graves_4
Graves jest klasycznym czempionem, który zasługuje na łatkę “bursta”. Wpadanie we wroga ze wszystkim co ma i duże obrażenia wyróżniały go, od kiedy tylko zadebiutował.

Czempioni: Graves_MINGraves, Syndra_MINSyndra, Annie_MINAnnie, BraumBraum, etc.

Cele: Kiedy wybieracie jednego z tych czempionów, musicie ogarniać, że jedną z Waszych mocnych stron jest early game. Braum na przykład jest niezwykle mocny na 1. poziomie dzięki swojej pasywce, a Syndra ma jeden z najmocniejszych poziomów szóstych w grze. Kiedy wiecie o power spike’ach swojej postaci i o mocy, jaką macie podczas wymian obrażeń, stworzycie przewagę nad przeciwnikiem w early, co pozwoli wam snowballować i zakończyć grę szybciej. Poza tym, zabijanie na potęgę jest najłatwiejszym sposobem na wyprowadzenie przeciwnika z równowagi i wygrywanie w Solo Queue.

Burst vs Sustain

Burst jest naturalną kontrą na sustain. Spore obrażenia, które wciskacie w kilka sekund, sprawiają problem czempionom nastawionym na sustain, ponieważ nie mogą wtedy wykorzystać swojego stylu gry. Dla przykładu: kiedy Twoja Leona na 6. poziomie wbije się we wrogiego Ezreala ze wszystkim, co ma, a Ty jako Graves także zużyjesz całe swoje combo, Soraka niewiele może mu pomóc. Sustain potrzebuje nieco czasu, by zrobić coś przydatnego, a bursty bardzo często to wykorzystują. Ale uwaga: największym problemem bursterów jest ten moment gry, kiedy pojedyncze combo nie wystarczy na zabicie przeciwnika. Late game jest problematyczny, ADC wroga mają lifesteal czy Guardian AngelG.A., generalnie trudno jest zdobyć zabójstwo na raz, bez konieczności zmiany pozycji, co często kończy się źle. Uważajcie na late game, wykorzystajcie potyczki podczas early i mid game’u, aby snowballować i szybko skończyć grę.

 

Poke

Heartseeker_Varus
Długi zasięg Varusa sprawia, że wystrzelenie przeciwnika z linii jest dosyć łatwe. Dzięki temu i dzięki bezpiecznej grze na linii, jest ceniony w większości kompozycji.

Czempioni: Caitlyn_MINCaitlyn, Varus_MINVarus, Karma_MINKarma

Cele: Granie naprzeciw “poke championów” jest bolesne, każdy z nas tego uświadczył. Nie możesz dobiec i dobić tych creepów, patrzysz jak umierają, nie możesz z tym zrobić NIC, bo jak tylko podejdziesz, dostaniesz po twarzy i pożegnasz się z połową swoich HP. Kiedy grasz jako poke, Twoje cele są proste: wykańczaj przeciwników, bądź wrzodem na tyłku i oblegaj główne cele na mapie. Poke jest mocny, ponieważ duży zasięg jest ciężki do obejścia, kiedy gracie przeciwko konkretnemu typowi championów. Czasem może to doprowadzić do totalnego zagubienia się przez przeciwników. Ale ta “klasa” to nie tylko same plusy; zazwyczaj postacie te nie mają jak odpowiedzieć na engage, więc w teamie konieczny jest ktoś, kto wydusi z siebie hard CC w celu przerwania walki, zanim ktoś dobierze się Wam do tyłka. Ale kiedy już uda Wam się nafeedować, nie ma chyba niczego bardziej satysfakcjonującego niż trafione Q jako Ezreal i obserowanie, jak pasek zdrowia przeciwnika się topi. Cierpliwość jest kluczem, no i nie trzeba skakać w środek walki; wystarczy stać z tyłu i obserwować, jak wrogowie umierają pod Waszym ostrzałem.

Poke vs Burst

Jak możecie zabić kogoś, kogo nie da się dosięgnąć? Poke zawsze będzie długozasięgowy, postacie burstowe zawsze będą miały z nimi problem. Kiedy gracie takim Varusem, pozycjonowanie jest kluczowe, a kiedy uda Wam się zostać z dala od zasięgu wroga, osiągniecie sukces. Obieranie właściwej pozycji jest trudne do nauczenia się, ale kiedy już to poczujecie, nic nie stanie Wam na przeszkodzie.

Sustain

Soraka_DryadSkin
Soraka jest championem, o którym myślimy zawsze, kiedy pada słowo “sustain”. Utrzyma Was przy życiu przy wielu sytuacjach. Jest potrzebna w champion poolu każdego maina supportów.

Czempioni: Soraka_MINSoraka, Vladimir_MINVladimir, sonaSona

 

Cele: Gracie przeciwko sustain postaciom jest frustrujące. Bardzo. Kiedy widzicie, jak Wasz poke jest wyśmiewany poprzez uleczenie jednym zaklęciem, to wszystko wydaje się bez sensu. Kiedy gracie sustainem, Waszym głownym zadaniem jest przeżycie i zdobycie potrzebnych Wam przedmiotów. Takie podejście jest bardzo ważne – da się to zrozumieć, kiedy wreszcie doczekacie się kupienia swojego power spike’a. Wygracie każdą przedłużającą się walkę, bo nie ma drużyny, która bez healera dałaby radę postawić się na taki sustain. Ogrywajcie przeciwników wokół celów, oblegajcie turrety, a picknięcie Soraki na pewno zwróci Wam się z procentami.

Sustain vs Poke

Czasami po prostu nie da się ich zabić. Możesz posłać im strzałę, i kolejną, i kolejną, i jeszcze jedną, ale z dobrym sustainem i dobrym pozycjonowaniem, wrogi Ezreal nie zginie. To naprawdę proste, poke ma problemy z uzdrowicielami, ponieważ czasowe obrażenia nie mogą się równać z leczeniem. Oczywiście, trzeba robić uniki i grać z głową, ale pomyłki nie będą już tak bolesne, bo przetrwacie wszystko, czym w Was rzucą. Ale uwaga na koteła…Rengar_MIN

Wnioski: 

LoL jest grą zbalansowaną wokół różnych rodzajów obrażeń i kiedy ogarniecie mniej więcej, kto kogo bije, zaczniecie wygrywać więcej. Śmiało, wbijajcie w kolejkę i próbujcie to zrobić taktycznie. Pamiętajcie też, nic nie jest niepokonane i zawsze da się wykiwać wroga, jeśli gracie z głową i wykorzystujecie okazje!