League of Legends r.

Jak dobra jest Kosa?

Wraz z sezonem 6 Riot wprowadził kolejny przedmiot startowy, który miał być alternatywą dla Doran's Blade. Cull, czyli polska Kosa, bo o niej mowa, nie zyskał jednak sympatii graczy. Następnie item otrzymał buffa i obecnie zdarza się, że czasami zobaczymy go na Summoner's Rift. W poniższym artykule przeanalizujemy ten przedmiot i ocenimy jego wartość i użyteczność w grze.

Na samym początku krótkie zestawienie i porównanie Cull vs Doran’s Blade – Kosa kontra Ostrze Dorana.

KosaOstrze Dorana
Cull - KosaDoran's Blade - Ostrze Dorana
+5 obrażeń ataku
+3 zdrowia przy trafieniu
+8 obrażeń ataku
+80 zdrowia
+3% kradzieży życia
Unikalne: Zabicie stwora zapewnia nam dodatkową 1 szt. złota, a zabicie 100 stworów natychmiast daje nam dodatkowe 350 szt. złota i wyłącza ten bierny efekt.Brak

Co daje Kosa?

Postawmy sobie pytanie: jak porównać te statystyki? Ile są one warte? Według lolking.net poszczególne statystyki tak się prezentują:

  • 1 AD = 35 złota
  • 1% Lifesteal = 37,5 złota
  • 100 HP = 266,66 złota

Po podliczeniu statystyk otrzymujemy

KosaOstrze Dorana
Cull - KosaDoran's Blade - Ostrze Dorana
7 AD = 245g8 AD = 280g
80 HP = 213,33g
3% Lifesteal = 112,5g
Suma: 245g
Wydajność przedmiotu (opłacalność): 54,44%
 Suma: 605,83g
Wydajność przedmiotu (opłacalność): 134,63%

Jak widać na samym starcie, Doran jest ponad 2 razy bardziej wydajny jako przedmiot. Jednak skupmy się na pasywce Kosy. Za każdego zabitego miniona dostajemy 1g, aż do 100 minionów. Wtedy dodatkowo otrzymujemy jeszcze 350g i pasyw dezaktywuje się.

Oznacza to, że przy 100 CS zarobiliśmy 450g, czyli zwrócił się nam koszt Kosy. Dodając do tego wartość AD okazuje się, że item dał nam statystyki, które stanowią 154,44% jego ceny, jest to więcej niż Ostrze Dorana. Pamiętajmy, że jest on tyle warty dopiero po zdobyciu 100 CS.

Dla przypomnienia: zarobiliśmy 450g w cenie 450g, w przypadku, gdy chcemy wyjść na plus, możemy sprzedać przedmiot za 180g. Za Doran’s Blade otrzymamy tyle samo złota w sklepie.

Lifesteal vs Life on Hit

Przepraszam, musiałem po angielsku, ponieważ polskie odpowiedniki czyli kradzież życia i X zdrowia przy trafieniu zupełnie do mnie nie przemawiają. Nie przejdzie mi to przez gardło, szczególnie jako słowa do nagłówka. A teraz przejdźmy do tematu…

W początkowych minutach gry Kosa pozwala nam na lepszy sustain na linii, leczymy się zawsze za 3 HP, zawsze, nieważne, kogo lub co atakujemy. Natomiast kradzież życia obliczana jest na podstawie AD, które nasza postać posiada.

Przy 3% Lifesteal na Doranie potrzebujemy 100 AD aby dorównać odnowie życia jaką oferuje Kosa. Oczywiście ta wartość będzie równa tylko wtedy gdy będziemy atakować coś, co posiada dokładnie 0 Armoru, co sprawia, że ilość AD, którą potrzebujemy tak naprawdę jest większa niż 100.

Biorąc za przykład AD Carryuśredniając statystyki okazuje się, że zaczynając z Doranem na poziomie 6 posiadamy 80-90 AD

Czy warto zaczynać Kosa + potka?

Moim zdaniem nie. Mimo tego, iż pozwala ona nam na większe leczenie się na samym początku, to jednak utrata 80 HP boli i jest wyraźnie odczuwalna. Gank, tower dive, all in, zły trade na linii? 80 punktów życia potrafi ocalić nam skórę. Jeżeli nie posiadamy innego sposobu leczenia się na solo linii, albo nie gramy z Soraką, Nami czy Soną nie polecam ryzykować z kupnem Kosy. Osobiście gdy widzę na topie GP z tym przedmiotem, albo na dolnej lini przeciwnego ADC, to w mojej głowie pojawia się myśl: wbij szybciej 2gi lvl + all in, jeśli się nie uda to zazwyczaj ktoś spali Flasha lub użyje Heala. A kategorycznie pod żadnym pozorem ni kupujcie Kosy jeśli po przeciwnej stronie linii czeka na was Leona lub Allistar. Jeżeli nie uda im się Was zabić, to będą Was trzymać na dystans od minionów i farmienie stanie się udręką.

Zadajmy sobie teraz inne pytanie. Czy warto kupić Kosę po pierwszym powrocie?

  • B.F. Sword (K.W. Miecz) za 1300g daje nam 40 AD vs Pickaxe (Kilof)+ Cull (Kosa) za 1325g otrzymujemy 32 AD
  • Pickaxe (Kilof) za 875g daje nam 25AD vs Long Sword (Długi Miecz) + Cull (Kosa) za 800g otrzymujemy 17 AD

To w przypadku ADC, ale można też podać pomyśleć nad postaciami na topie, które z różnych powodów musiały się cofnąć do bazy i nie mają wystarczających pieniędzy na pełny item lub jego część, np. Sheen (Blask) czy Phage (Pożeracz) a zależy im na jak najdłuższej fazie liniowania (Gangplank). Nie polecałbym jej jednak na Nasusie, ponieważ niemobilny i nietankowny toplaner powinien być znakiem dla przeciwnika i jego junglera Free Gank!

Bohaterowie dla których Kosa jest dobrym wyborem

Kalista_OBKayle_OB

3HP przy każdym uderzeniu! Kalista oraz Kayle zazwyczaj posiadają w swoim buildzie Huragan prawda? Zakładając, że atakujemy 3 wrogów jednocześnie otrzymujemy 9HP za każdym autoatakiem.

Vayne_OBEzreal_OB

Vayne oraz Ezreal posiadają inne buildy niż standardowy AD Carry. Vayne skupia głównie na Szybkości Ataku oraz na farmieniu pod late game. Podobnie Ezreal i jego blue build, czyli Muramana i Iceborn Gauntlet (Lodowa Rękawica) nie oferuje Lifesteal-u. Dzięki temu gwarantowane 3HP przy każdym autoataku oraz zbieranie dodatkowego złota pozwala im na bezpieczniejsze życie na linii. Dodatkowo Q Ezreala również współgra z Kosą odnawiając punkty zdrowia.

KogMaw_OB

Kolejna postać z innym, specyficznym buildem. Kog’Maw skupia się na tym aby w jego ekwipunku pojawiło się Guinsoo’s Rageblade (Ostrze Gniewu Guinsoo). Akapit wyżej wspomniałem już o połączeniu Kilofa i Kosy. Największe trudności pojawiają się gdy Guinsoo nie jest jeszcze skończone a posiadamy jego dwa przedmioty składowe. Kosa pomoże w zbieraniu złota oraz zapewni jakąś formę bezpieczeństwa w tej fazie gry.

Podsumowanie

 

Pomimo niskiej popularności Kosa nie jest beznadziejnym przedmiotem. Powiedziałbym, że należy do kategorii sytuacyjnych i wraz z jej kupnem dostajemy powiadomienie “Używać odpowiedzialnie”. Pamiętajcie, że wymieniacie swoje obrażenia na większą ilość złota oraz formę leczenia. Jeżeli chcecie grać bezpiecznie i skupić się na dobijaniu minionów to zastanówcie się nad wyborem tego itemu. Natomiast, jeśli lubicie grać agresywnie, wywierać presję na przeciwniku, wchodzić często w wymiany to zdecydowanie nie jest to przedmiot dla Was.

Źródło

[latest_posts category=”leagueoflegends” count=”9″]