r.

How To Play Karma

Karma na supporcie? Myślisz, że to zły pomysł? Przekonaj się, że czasem warto grać zagrać czymś mniej standardowym :)

Ze względu na jego miłe przyjęcie i zainteresowanie tematem, postanowiłam dopisać jeszcze kilka poradników.  Tym razem wezmę się za Karmę, która nie jest już tak często spotykana w grze. Każda postać posiada w sobie potencjał, należy go tylko wykrzesać 🙂

Omówienie skilli

Karma.Rosn cy_Ogie

 

 

Pasyw Karmy przemawia do nas jednoznacznie – idziesz na supporta? To atakuj! Nie, Karmą nie można stać jak kołek, ponieważ zadając obrażenia wrogim bohaterom za pomocą umiejętności, skraca czas odnowy Karma.Mantra Mantry [R] o 2 / 2,5 / 3 sekundy, a przy użyciu ataków podstawowych o 1 / 1,25 / 1,5 sekundę. 

Karma.Wewn trzny_P omie

 

 

[Q] Wewnętrzny Płomień – Umiejętność, którą wybieramy  na sam początek. Najczęściej spamujemy tym skillem, choć cały czas uważamy na pasek many, by się za szybko cały nie wyczerpał. Jak działa jej [Q]? Karma wystrzeliwuje pocisk,  który wybucha przy kontakcie z wrogiem, zadając obrażenia magiczne przeciwnikom na obszarze i spowalniając ich o 25% na 1.5 sekundy. Jeśli trafi niewidoczny cel, to animacja wybuchu nadal będzie widoczna. [Q] należy oczywiście maksować w pierwszej kolejności.

Karma.Skupiona_Wola

 

 

[W] Skupiona Wola – Karma związuje się z wrogiem, ujawniając go i zadając mu obrażenia magiczne co 0.66 sekundy przez 2 sekundy. Jeżeli połączenie nie zostanie zerwane, przeciwnik zostaje unieruchomiony na 1 / 1,25 / 1,5 / 1,75 / 2 sek. Przydatny spell na łapanie wrogów, a także na engage przy ganku. Przy spodziewanym przyjściu sojuszniczego junglera, można spowolnić wroga [Q] i użyć na nim [W]

Karma.Inspiracja

 

 

[E] Inspiracja – Karma może osłonić siebie, bądź sojusznika, tarczą absorbującą obrażenia przez 4 sekundy. Dzięki nałożeniu tarczy zyskuje się premię do prędkości (40 / 45 / 50 / 55 / 60 %) ruchu na 1.5 sekundy. W zasadzie dobrze jest rzucić na siebie tarczę, by dzięki przyspieszeniu móc kogoś złapać z [W] w celu unieruchomienia. Osobiście maksuję tarczę jako drugą, ponieważ bardziej skupiam się na obronie swojego ADC, jednakże maksowanie drugiego [W] wcale nie jest złym wyjściem, jednakże wymuszasz na sobie jeszcze bardziej agresywną grę.

Karma.Mantra

 

 

[R] Mantra – wzmacnia następną umiejętność użytą w przeciągu 8 sekund, zapewniając dodatkowy efekt. Rozpoczynamy grę z 1 poziomem Mantry i może ulepszyć ją na poziomach 6, 11 i 16.  Warto jest w teamfightach używać cały czas Mantry, ponieważ dzięki jej pasywce, każda użyta umiejętność skraca czas odnowy Mantry. Karmą trzeba po prostu nieustannie spamować umiejętnościami, pod warunkiem, że używasz ich z głową.

Bonusy od Mantry [R]:

Karma.Rozb ysk_Duszy

 

 

Wzmocnione [Q] Rozbłysk Duszy – dzięki niemu [Q] zadaje dodatkowe obrażenia magiczne i pozostawia w miejscu uderzenia spowalniający o 50% krąg płomieni. Po 1.5 sekundy krąg wybucha, zadając obrażenia magiczne przeciwnikom, którzy znajdują się w obszarze.

Karma.Odnowa

 

 

Wzmocnione [W] Odnowa – [W] dodatkowo leczy Karmę o 20% (+1% za każde 100 mocy umiejętności) brakującego zdrowia tuż po użyciu. Jeżeli połączenie nie zostanie zerwane przez 2 sekundy Karma jest ponownie uleczana o tę samą wartość, a czas trwania unieruchomienia zostaje wydłużony o  0,5 / 0,75 / 1 / 1,25 sek.

Karma.Nieust pliwo

 

 

Wzmocnione [E] Nieustępliwość –  [E] zapewnia teraz tarczę nie tylko jednej osobie, lecz sojusznikom, znajdującym się w w obszarze rzucania zaklęcia. Tarcza ta jest niestety słabsza o 50% od tej, którą nałożyliśmy jako pierwszą na jedną osobę. Działa na 4 sekundy, dodatowo dając 60% premii do prędkości ruchu na 1.5 sekundy.

 

Przydatne tipy

  • Pierwsza rzecz jaką musisz zapamiętać – jesteś papierem – byle jaki grab Blitzcranka blitzcrank_20 bądź złapanie przez Leone leona_20 może sprawić, że tracisz grunt pod nogami. Jesteś łatwym celem do zabicia i tylko własna umiejętność pozycjonowania może uchronić Cię przed śmiercią.
  • Jeśli grasz na postacie typu Thresh thresh_20 bądź Morganę morgana_20 staraj się ustawiać ZAWSZE za minionami. Dzięki temu unikniesz ich hardych cc’ków.
  • Leona leona_20 to oddzielny temat. Jedynie ona dzięki swojemu [E] zenith-blade_20 może złapać nas nawet za minionami. Sztuka grania na nią polega na tym, by jak najbardziej obić ją na pierwszym levelu, kiedy to jeszcze nie może swobodnie się do Ciebie dostać i unieruchomić. Leona z niskim poziomem HP będzie zmuszona się wycofać i zacząć grać pod Twoje dyktando.
  • Unikaj jak ognia chodzenia w pojedynkę. Zawsze proś o cover przy wardowaniu enemy jungli. Sam już powinieneś załapać jak to się skończy gdy zostaniesz złapany…
  • Nie stój na pierwszej linii frontu, po rzuceniu [Q] Karma.Wewn trzny_P omie, oddalaj się na bezpieczną odległość.
  • Polegasz na obijaniu przeciwników z [Q], oraz rzucaniu tarczy [E] na ADC, jeśli zajdzie taka potrzeba. Przynajmniej tak powinny wyglądać pierwsze levele na Karmie KarmaSquare. Jak już chcesz się pobawić, to po trafieniu z [Q] używaj na przeciwniku [W]
  • Jeśli będziesz budować Karmę pod AP, a pewnie tego chcesz, bierz Ignite’a Ignite! Kille w początkowych etapach gry to bardzo dobry dorobek na start.
  • Wraz z używaniem Mantry, możesz dowolnie, na wiele sposobów gnieść na linii przeciwnika
  • Mantra plus użycie [E] to jedyny sposób zapewniania sobie i swojemu ADC szybszej drogi ucieczki przed niebezpieczeństwem
  • W teamfightach musisz być zdecydowany, na początku używasz [R] Karma.Mantra i od razu celujesz [Q] we wrogów. Zbiorowa tarcza i speed dla wszystkich też jest niezłym wyjściem.
  • Zawsze możesz się uzdrowić poprzez użycie [R] + [W] Karma.Odnowa na wrogu

 

Niezbędne przedmioty

Roszczenie_Królowej_Lodu_przedmiot Roszczenie Królowej Lodu to item stworzony dla Karmy Dzięki swojej pasywce za obijanie wroga zyskuje dodatkowego golda. Poza tym zwiększa się jej ilość AP i otrzymuje kolejny escape w postaci następnego slow’a.

355488261 Totem Widzenia to elementarz dla każdego supporta. Obowiązkowy item, który staramy się zrobić w pierwszej kolejności.

pobrane

 

Obuwie Maga w zastępstwie za Buty Mobilności na supporta? A czemu nie, skoro zakładamy, że idziemy pod AP? 🙂 Jeśli w ealry game’ie nie wydarzyła się tragedia i nie nafeedowaliście, dobrze jest składać przedmioty typowe dla Maga. Przebicie odporności zawsze na propsie!

Udr ka_Liandry'ego_przedmiot

 

Udkręka Liandry’ego – dodatkowe przebicie odporności, oraz uzyskuje bonusy w postaci dodatkowych obrażeń dzięki np spowalnianiu wrogów z [Q] HP i AP zawsze w cenie 🙂

 

365492028 Kryształowy Kostur Rylai nie będzie złym rozwiązaniem, gdy nasza Sona zdobędzie już znaczną ilość asyst. Dzięki Rylai’owi zyskujemy HP oraz AP, a nasze [Q] od teraz bęzie slow’ować wrogów.

Tygiel_Mikaela_przedmiot Tygiel Mikaela  – jeśli chcecie iść standardowo pod supporta, to warto w niego zainwestować. Przydaje się w każdej rozgrywce dzięki niwelacji CC. Już samo zrobienie kielicha pomaga nam utrzymać odpowiedni poziom many, aby dzielnie asystować naszej drużynie.

Ardent_Censer_item Ognisty Trybularz po otrzymanym buffie jest aktualnie bardzo dobrym wyjściem na Karmę, ponieważ gdy osłaniamy tarczą, otrzymują oni buffa w postaci 15% AS oraz dodaje im się magiczne obrażenie od ataku, dlatego warto budować go gdy nasz team składa się z większości z AD postaci.

Zekes_Herald_item Herold Zeke’a jest także bardzo przydatny. Więcej na jego temat znajdziecie pod: Rework Zeke

Oczywiście Randuin (przeciwko postaciom AD) czy Solari (przeciwko AP’kom) też jak najbardziej sprawdzi się na Sonie, są to tak samo sytuacyjne itemy jak przedstawiony wyżej Rylai czy Sztandar.

 

Masterki

karma11

Pozwólnie, że zaproponuję na supporta właśnie te, byleby na start mieć więcej odporności 🙂 Pójście w full DMG nie jest konieczne, ze względu na i tak dużą moc zaklęć, poza tym do tych specjalizacji preferowałabym bardziej ofensywniejsze runy.

 

Runy

lelel

Typowe. ofensywne runy z dodatkiem pancerzu, żebyśmy nie byli takim smacznym kąskiem dla przeciwnego ADC 🙂