League of Legends r.

Granie junglerem na low elo

Dzięki ogromnej presji w early oraz kontroli objective'ów jungler to osoba, która ma ogromny wpływ na końcowy wynik gry. Zatem jak wychodzić z niskich dywizji grając jako leśnik?

Rady, które Wam przekaże, będą oparte na moich doświadczeniach z grania na niższych dywizjach. Możecie się z nimi zgadzać lub nie, dlatego już teraz zapraszam Was do dyskusji.

Postacie

Pewnie nie raz słyszeliście, że z low elo można wyjść wszystkim. I jest to dosyć prawdziwe. Dlatego polecam Wam ograniczyć się małej liczby postaci i je wymasterować, by później skupiać się na poprawie naszych umiejętności, a nie na nauce gry danym herosem. Jeśli nie macie swojego “leśnego” maina, polecam wybierać postacie z potencjałem na wycarrowanie gry. Gracze na niższych dywizjach bardzo łatwo tracą motywację do gry. Osoby, którym nie wyjdzie early game często chcą się szybko poddać, wyzywają swoich teammate’ów, ponieważ “nie pomagają im”, a w skrajnych przypadkach ragequitują. Zatem wszystko co gankuje dużo w early jest dosyć dobrym pomysłem. Postacie, które polegają na gankach i łatwo się snowballują mogą łatwo wziąć grę na swoje plecy. Starajcie się jednak zawsze mieć jakiegoś tanka w swoim zestawie leśników. Nigdy nie wiecie, kiedy zdarzy się teamcomp polegający na obrażeniach i braku defensywy oraz CC. Wtedy branie kolejnego źródła obrażeń ( jeśli nie jesteśmy pewni w 100%, że damy radę taką drużyną) jest złym pomysłem i może skończyć się szybką porażką.

Komunikacja

Przede wszystkim, już na samym początku rozgrywki poinformuj drużynę, by dawały Ci informację o zużytych spellach. Jeśli im wspomnisz o tym, że będziesz regularnie gankował linię bez, np. Flasha, będą mieli oni dobrą motywację do dawania info. Później możesz nawet dać /mute all, ponieważ same pingi Ci wystarczą. Ja grałem tak około 80% gier i nie czułem większej różnicy. Zmutowanie wszystkich ma dodatkową zaletę – jak gra będzie szła nie po Waszej myśli, to drużyna będzie szukać kozła ofiarnego, a jaka rola jest najczęściej wyzywana? Oczywiście, że jungler. Odcięcie się od czatu pozwala Ci się skupić na grze, a nie na mało istotnych rozmowach.

Ganki

O gankowaniu napisałem dużo tutaj: klik! Są to uniwersalne metody odwiedzania linii naszych sojuszników, bez względu na rangę. Tutaj Wam to skrócę. Przede wszystkim patrz, która linia ma największy potencjał na udany gank. Bierz pod uwagę takie aspekty jak CC, tankowatość czy mobilność u obu stron, nie tylko u rywali. Jeśli nasza drużyna przewyższa w tych czynnikach przeciwników, to nasze szanse na udany gank rosną.

Tutaj do akcji wkracza prośba o dawanie info o spellach. Jeśli jakaś linia nie ma flasha, to musisz chociaż raz ją odwiedzić. Najlepiej jeśli to zrobisz więcej razy, ale jeden gank to minimum. Brak czarów przywoływacza bardzo mocno przekrzywia wskaźnik pokazujący potencjał na gank. I to w naszą stronę, więc wykorzystaj to, że rywal traci ( często jedyną) drogę ucieczki. Posiadanie asasyna w drużynie to również kolejny pretekst do ganka. Jak dobrze wiecie, asasyni potrzebują snowballu, ponieważ bez niego w późniejszej fazie gry mocno stracą na użyteczności. Jeśli assasin zgarnie parę zabójstw to będzie robił ogromne obrażenia, a dobrze wiemy co robi taki Zed czy Kata z przewagą poziomów i przedmiotów.

Przy gankach wykorzystuj głupotę rywali. Jeśli przeciwny Toplaner teleportuje pod Waszą wieżę, a Ty jesteś w pobliżu, to idź do niego. Ten człowiek właśnie podpisał na siebie wyrok śmierci i to zależy od Ciebie, czy dokonasz egzekucji. Jeśli widzisz, że przeciwny support gdzieś zszedł z bota, a jego ADC pushuje samotnie, to akcja 3 v 1 zanim przeciwny wspierający wróci też jest dobrym pomysłem.

Objective’y

Często można zauważyć, że gracze nie mogą się zdecydować, co robić, a dokładniej co brać, po np. wygranym teamfightcie. Służę Wam z pomocą. Przed Wami “ranking objective’ów”:

  • S tier: inhibitor na bocie (najdalej od Barona, nie można odpushować minionów i zejść od razu na Nashora)
  • A tier: Baron Nashor; Elder Dragon, gdy mamy dużo smoków
  • B tier: inhibitor na topie/midzie; Elder Dragon, gdy mamy mało smoków
  • C tier: wieża broniąca inhiba; Elder Dragon, gdy nie mamy smoków
  • D tier: wieża Nexusa
  • E tier: Mountain, Ocean, Infernal Dragon, wieża na midzie (I lub II tier)
  • F tier: Cloud Dragon, Herald, wieża na topie/bocie (I lub II tier)

Wizja

Wizja w przeciwnej jungli jest kluczowa. Potrafi zdusić gank rywali z zarodku. Dlatego agresywne wardy są priorytetem dla leśnika. Przed Wami mapka z moimi propozycjami na stawianie wardów. Kolorem zielonym są zaznaczone zwykłe totemy wizji, a czerwonym Control Wardy. Postawione w ten sposób Controle dają stałą wizję, a są na tyle dobrze ukryte, że nie zostaną szybko zniszczone. Wiele osób nie przechodzi przez te krzaki bezpośrednio, a taki Control mimo to daje na rywali wizję.

To by było na tyle z moich rad. Jeśli macie jakieś swoje tipy dla graczy z niższych dywizji, to piszcie je w komentarzach poniżej!