r.

Faza pick&ban – jak wybierać?

Wybory w lobby potrafią przesądzić o wygranej lub porażce. Jak banować i wybierać, aby pomóc naszemu zespołowi?

Oto kilka kwestii, które musisz rozważyć, wybierając postacie do zbanowania i te, którymi ma grać Twój team:

1. Jaką kompozycją drużyny zagrać?

Kompozycji jest naprawdę wiele – te skupione na team fightach, poke’owaniu, siege’owaniu, split pushowaniu, kite’owaniu i tak dalej… Niektóre sprawdzają się w kontrolowaniu objective’ów, inne – w bronieniu wież, a jeszcze inne – dążą do ich niszczenia. Każda z nich ma również określone warunki, które musi spełniać, aby dobrze jej się powodziło w dalszych fazach gry – np. zdobyć smoka lub turret jako pierwsza.

Żeby sprecyzować – podejrzewam, że nieraz zdarzało Wam się zastanawiać, dlaczego np. nie jesteście w stanie dostać się do tylnej linii przeciwnika. Być może wynikało to z faktu, że Twoja drużyna nie posiadała elementu, który stanowiłby kontrę na siłę wroga. Dla przykładu, jesteś poke’owany przez Corkiego, Brauma, Nidalee, Azira i Gnara. Prawdopodobnie będą chcieli kontynuować tę strategię do momentu, aż będziecie tak zranieni, że konieczny będzie powrót lub przegrany teamfight (nawet jeśli wyniknie on z Waszego odpowiedniego engage’u). Dobrze byłoby więc posiadać kompozycję skupioną na Sivir lub rozsądny engage w stylu Malphite’a na topie, który mógłby wbiec w przeciwny zespół przed tym, jak takowy Was wyeliminuje. W innym wypadku dostanie się do tyłów przeciwnika będzie raczej trudne, jeśli nie niemożliwe.

Właśnie z tego powodu faza pick&ban jest niesamowicie ważna – musisz wybrać odpowiednie postacie tak, aby kontrować przeciwnika lub przynajmniej utrudnić mu główny cel kompozycji. Jeśli natomiast układ zespołu nie jest dość jasny, warto wybrać coś neutralnego – jak np. Thresh, który sprawdza się w większości złożeń.

 

chibi_thresh_by_nyaruko-d6746kh

 

2. Zawsze miej linię, na której się skupisz

Wyżej podałam przykład linii, która może mieć z tym problemy, ponieważ nie posiada kontroli tłumu. Kiedy Nidalee może wykonać efektowny gank? Jeśli nie ma ona dużej przewagi, raczej trudno o takowy. W tym scenariuszu duże źródło obrażeń, jakie stanowi Nida, nie może zdobyć odpowiedniej ilości złota przez zbudowanie itemów, a przez to trudno jej odpowiednio zareagować na przeciwne ganki. Jeśli natomiast zespół posiadałby silną kontrolę tłumu – jak np. Maokaia na topie – stanowiłoby to łatwe zabójstwo. Maokai zadaje nieco mniejsze obrażenia, ale Nidalee szybko by to nadrobiła. To świetna kombinacja i przykład linii, na której warto się skupić – przynajmniej na początku. Jeśli natomiast Twój jungler zadaje mało obrażeń, ale ma świetną kontrolę tłumu – jak np. Gragas – warto skupić się na linii, która będzie stanowiła źródło dmg – i zdobyć killa. Dlatego trzeba ostrożnie wybierać junglera, zależnie od tego, jak wpłynie on na sytuację innych linii i jak będzie z nimi współpracował.

 

3. Krzywe mocy

Kiedy Twój zespół błyszczy? Sprawdzacie się w early game, czy raczej gracie w skalującej się kompozycji? Przykładowo, jeśli posiadacie Lee Sina i Corkiego, potrzebujecie wysnowballować się w early i kontynuować to w mid game. Jeśli natomiast Twój zespół składa się z Vayne, Veigara i Skarnera, lepszy okaże się dla Was late ze względu na skalowanie. Dlatego jeśli przegrywacie early jako Vayne – wstrzymajcie się z gwałtowniejszymi ruchami i poczekajcie na moment, w którym Twoja drużyna w pełni rozwinie swoją siłę. Po prostu bądź cierpliwy.

Jak to się ma do fazy pick&ban? Gdy widzisz u przeciwników Corkiego, musisz  być świadomy jego mocy w early. Możesz zareagować dwojako – również wybrać postać na ten etap gry lub właśnie na inny, ale podczas meczu wykonywać wszelkie ruchy z myślą, że zabłyśniesz potem, a więc musisz uważać.

 

4. Źródła obrażeń

Z poprzednim punktem wiąże się również ten – skąd pochodzą obrażenia w Waszej drużynie? Czy łatwo się zbudować przeciwko postaci, która je zadaje? Czy składacie się w pełni z AD lub AP, czy może stanowicie ich mieszankę? Ostatnia opcja jest zdecydowanie najlepsza, ponieważ pierwsze dwie niestety oznaczają, że łatwo Was skontrować przedmiotami. Zwróć uwagę na to, aby posiadać różne rodzaje obrażeń w swojej drużynie – właśnie po to, aby walka przeciwko Wam wymagała wyborów, wyrzeczeń i nie okazała się zbyt łatwa.

 

5. Match-upy

Co stanowi jedną z ważniejszych strategii wyborów, warto counterpickować swoje linie. Gra bohaterem kontrującym wroga powinna bardzo ułatwić wygraną na alei, a może nawet doprowadzić do zwycięstwa w całej grze. Pamiętaj jednak, że to ludzie sterują postaciami i nawet najlepszy bohater nie wygra meczu, jeśli będzie nim kierować beznadziejny gracz. Warto jednak rozważyć wybór kontrujący oponenta, a także dobrać taką postać, która posiada synergię z Twoją – jest to szczególnie ważne w połączeniach ADC/support, toplaner/jungler i midlaner/jungler.

 

05ca97cbabf3e07974816e65770bbd78

 

6. Spójność

Co również jest ważne, należy stworzyć spójną, uzupełniającą się kompozycję. Wygranie linii to jedno, ale wygranie gry to kompletnie inna historia. Zwycięstwo w fazie laningu może przesądzić o dalszych losach rozgrywki, ale wcale nie oznacza wygranej – ważne są teamfighty i współpraca z pozostałymi osobami z zespołu, dlatego konieczne jest stworzenie takiego teamu, którego członkowie będą się wzajemnie uzupełniać i wspierać.

 

Źródło: Team Dignitas