r.

Dlaczego Yuumi dostała nerfy?

Kilka (no, może trochę więcej) słów o Yuumi: dlaczego jest tak prosta, czy jest potrzebna, czy jest zbalansowana i dlaczego otrzymała nerfy w ostatnim patchu.

Dlaczego Yuumi jest tak prosta?

Zespół zajmujący się Summoner’s Rift nie ocenia Yuumi jako prostej postaci. Opublikowano krzywą maestrii kilku bohaterów (wśród nich Yuumi), dzięki której można prześledzić skuteczność gry daną postacią w kolejno rozgrywanych grach:

Krzywa maestrii Yuumi przypomina krzywe takich bohaterek, jak Akali czy Qiyana.

Zdaniem zespołu Yuumi wymaga umiejętności, których nie wymaga żaden inny bohater. Być może to stąd wynika ocena Yuumi jako prostej postaci w oczach graczy – ponieważ bohaterka testuje aspekty inne niż te standardowe dla League of Legends.

Oto przykłady umiejętności koniecznych do opanowania w grze Yuumi:

  • określenie, kiedy można się bezpiecznie wycofać, by użyć pasywu (konieczność śledzenia cooldownów umiejętności wrogów);
  • wybór bohatera, do którego się przyczepić (konieczność przewidzenia ruchów sojuszników i wrogów – by nie tylko uratować sojusznika, ale też nie doprowadzić do swojej śmierci)
  • odpowiednie prowadzenie Q (unikanie nieodpowiednich celów),
  • kontrola wizji (przy niewielkiej mobilności i bardzo małej ilości zdrowia).

Dlaczego Yuumi w ogóle istnieje?

Powód jest prosty: wprowadza do gry pewną wyjątkowość, nietypowość (i w kwestii stylu gry, i kwestii lore), a wielu graczy po prostu lubi nią grać.

Jeśli chodzi o jej popularność, Riot wyróżnia dwa rodzaje wartości, które ją prezentują:

  • “w głąb” – średnia liczba gier, w których gracz wybiera danego bohatera,
  • “wszerz” – liczba graczy wybierających danego bohatera.

Wartość “w głąb” w przypadku Yuumi jest dość duża – to oznacza, że nawet jeśli bohatera jest stosunkowo słaba, wciąż pojawia się w wielu grach. Kiedy rośnie jej win rate, rośnie jej wartość “wszerz” – więcej osób chętniej nią gra.

Oto wykres prezentujący popularność Yuumi od premiery:

Rioterzy określają graczy Yuumi jako lubiących współpracę w grze: grę drużynową, koordynację i relacje nawiązywane z sojusznikami. Yuumi spełnia te potrzeby, a więc trafia do pewnej grupy graczy – dlatego jest potrzebna w grze.

Czy Riot ocenia Yuumi jako zbalansowaną?

Nie. Balans Yuumi wiąże się przede wszystkim z koniecznością zapewnienia odpowiedniej kontry na nią, a to z kolei rodzi dwa problemy:

  • Yuumi bardzo frustruje osoby, które grają przeciwko niej,
  • uznaje się ją za postać, która nie powinna wygrywać, a jej wybór to zdaniem graczy pójście na łatwiznę.

Riot zgadza się, że gra przeciwko bohaterce wydaje się niesprawiedliwa. Żeby to naprawić, konieczne jest zapewnienie dodatkowych możliwości jej kontrowania. To z kolei oznacza, że trzeba zmusić Yuumi do schodzenia z sojusznika i wchodzenia w bezpośredni kontakt z wrogiem.

Dlaczego Yuumi dostała nerfy?

W ostatniej aktualizacji Yuumi otrzymała następujące zmiany:

  • Zoomies! (E)
    • Koszt: 100/115/130/145/160 many ⇒ 40/45/50/55/60 many (+15% maksymalnej many).

Mają one na celu zmuszenie bohaterki do używania pasywu w bardziej skuteczny sposób – czyli do oddalania się od sojusznika i wchodzenia w interakcję z wrogiem. Dzięki temu przeciwnik zyskuje możliwość do zaatakowania jej.