League of Legends r.

Dlaczego koreańscy mid lanerzy tak często wybierają heala?

Koreańska meta rządzi się swoimi prawami. W ich rozgrywkach na midzie często zobaczymy bohaterów z healem. Co daje wzięcie heala na mida?

Heal na midzie w LCK

Poniżej wybrane gry z LCK i porównanie mid lanerów. Niech Was nie zdziwią pewne picki na midzie – one tam naprawdę były.

2020-02-05

T1 vs DWG – mecz 1

T1 Faker (Rumble) – heal i flash
DWG ShowMaker (Ryze) – tp i flash

2020-02-06

AF vs GRF – mecz 2

AF Fly (Viktor) – heal i flash
GRF Ucal (Ornn) – ignite i flash

2020-02-07

DRX vs KT – mecz 3

DRX Quad (Cassiopeia) – heal i flash (Unsealed Spellbook)
KT Kuro (Syndra) – heal i flash

2020-02-07

HLE vs T1 – mecz 3

HLE Tempt (Ornn) – heal i flash
T1 Faker (Cassiopeia) – heal i flash

Co daje wzięcie heala?

Zazwyczaj na midzie widzimy flasha wspartego teleportem, ignite’em, w rzadkich przypadkach cleansem (głównie w starciu przeciwko Zoe). W koreańskich rozgrywkach coraz częściej widzimy, że obok flasha znajduje się heal. Nie jest to aż tak niestandardowy wybór – grano midami pod heala jeszcze parę lat temu.

Co daje wzięcie heala? Przede wszystkim dobre możliwości ucieczki – zwłaszcza na midzie, który jest odsłonięty na ataki z dwóch stron. Heal ma mniejszy cooldown niż flash (różnica 60 sekund), zwiększa prędkość ruchu i ulecza bohatera oraz stojącego w pobliżu sojusznika.

Swoje trzy grosze wykłada też runa Nimbus Cloak (Płaszcz Nimbu): zapewnia możliwość przechodzenia przez jednostki oraz dodatkową prędkość ruchu przez krótki czas. Nimbus Cloak przeszedł zmiany w patchu 9.23, które przyczyniły się do lepszej kondycji runy.

Słowo-klucz: burst

W trzecim meczu HLE z T1 Faker postanowił wziąć heala i flasha na Cassiopei. Przeciwna drużyna miała na topie Setta, na dżungli Dianę, a na supporcie – Shena. Cassiopeia bez prędkości ruchu stałaby się łatwym celem roamujących przeciwników.

Wybranie heala na Cassiopei w starciu z Syndrą ułatwiło unikanie jej umiejętności w kryzysowych sytuacjach. Heal chroni przed burstem.

Wzięcie heala to możliwość agresywniejszego trade’owania, pozwala dłużej przetrwać w walce z poke’ującym z dużego zasięgu przeciwnikiem (patrz: Ziggs, Xerath) czy nastawionym na burst (LeBlanc, Zed), zapewnia przewagę w walkach 2v2, umożliwia dłuższe przetrwanie w przypadku dive’owania pod wieżę… Heal nie jest czarem defensywnym – w odpowiednich sytuacjach staje się też czarem ofensywnym.

Nowa meta na midzie? Niezbyt

Nie. Mid korzysta praktycznie z każdego czaru. Ghost, heal, bariera, exhaust, cleanse, flash, TP, ignite, smite. No, może z pewnymi wyjątkami dla tego ostatniego. Heal na midzie nie jest zbyt popularnym wyborem – pojawia się dużo częściej na LCK niż LEC-ach czy LCS-ach – jednak nie jest też złym wyborem.

Z pewnością nie raz spotkacie się na soloQ z tekstami w stylu “mid, weź ignite’a i flasha” oraz pingowaniem Waszego heala, gdy tylko pojawicie się w grze. Bądźcie jednak pewni swego, zwłaszcza gdy w meczu znajdują się bohaterowie z wysokim burstem. Pamiętajcie – czary dostosowujemy do przeciwnika oraz swojego stylu gry.