League of Legends r.

Co z wymuszoną pozycją? Riot odpowiada!

Dzisiaj w Spytaj Riot: pomówimy o obserwowaniu gier w najwyższych kręgach, wymuszanej pozycji oraz mapach!

Dlaczego istnieje funkcja wymuszonej pozycji? Po co zmuszać graczy do gry w rolach, które im się nie podobają?

Gdy wprowadziliśmy możliwość wyboru pozycji przez wszystkich, nastąpił gwałtowny skok czasu oczekiwania w kolejkach, ponieważ niewielu graczy chciało grać jako wsparcie. Obecnie około 70% wymuszonych pozycji to wsparcie, a 30% wszystkie pozostałe pozycje razem wzięte. Staramy się rozwiązać ten problem w grze, kładąc nacisk na to, by gra jako wsparcie dawała więcej frajdy i zapewniała lepsze nagrody. Dodawaliśmy takie elementy jak misje z przedmiotami, ciekawsze przedmioty aktywne, dużą różnorodność bohaterów wsparcia w grze, czy punkty za kontrolę tłumu i wizję na ekranie podsumowania gry. Będziemy nadal wprowadzać tego rodzaju udoskonalenia.

Eksperymentowaliśmy z kilkoma alternatywnymi systemami wyboru pozycji. Wypróbowaliśmy wetowanie pozycji (co ostatecznie okazało się fiaskiem, ponieważ dosłownie wszyscy wetowali wsparcie, obniżając ogólną jakość dobierania przeciwników). Próbowaliśmy także etykiet pokazujących, które pozycje mają najkrótsze czasy oczekiwania w kolejce, co początkowo załatwiło sprawę, ale po kilku tygodniach gracze wrócili do swoich ulubionych stylów gry. Wymuszona pozycja to ostatnia deska ratunku, by ludzie nie spędzali absurdalnie długiego czasu w kolejce.

Od 2016 roku przyznajemy ochronę przed wymuszoną pozycją, jeśli niedawno graliście na wymuszonej pozycji, graliście jako wsparcie albo rozgrywacie serię gier o awans. Stale pracujemy nad określeniem progu aktywacji wymuszonej pozycji na każdym serwerze i jesteśmy zdania, że obecnie sytuacja jest dość stabilna.

Wyzwaniem projektanckim jest próba osiągnięcia równowagi między umożliwieniem wam wyboru swojej pozycji, uniknięciem zbyt długiego czasu oczekiwania w kolejce oraz zapewnieniem dobrych meczów. Obecnie wymuszona pozycja nie jest aktywowana tylko wtedy, gdy wszystkie pozycje w kolejce są po równo wypełnione dosłownie przez cały czas (20% graczy na każdej pozycji).

Zgadzamy się, że otrzymanie wymuszonej pozycji bywa nieprzyjemne; możecie po prostu wymiatać wspierającym Brandem, jak ja, ale zdaję sobie sprawę, że to nie jest bohater dla wszystkich. Podaję jednak kilka sposobów doraźnego oszukania systemu — to kilka rzeczy, o których możecie nie wiedzieć:

  • Im mniej czasu upłynęło, odkąd ostatni raz graliście na wymuszonej pozycji, tym mniejsza szansa, że zobaczycie ją w kilku następnych grach
    System nie jest całkowicie losowy. W skrócie działa w ten sposób: każdy ma przypisaną ukrytą wartość liczbową, która trochę rośnie za każdym razem, gdy dany gracz nie grał na wymuszonej pozycji i znacząco maleje za każdym razem, gdy grał. Gdy brakuje obsadzenia jakiejś pozycji, system porównuje wszystkie możliwe przydziały pozycji dla wszystkich graczy w kolejce, biorąc pod uwagę wybrane przez was pozycje drugorzędne i to, kiedy ostatnio graliście na wymuszonej pozycji, a następnie w oparciu o te czynniki znajduje najodpowiedniejszego kandydata.
  • Gra jako wsparcie lub na wymuszonej pozycji znacznie zmniejsza szanse na otrzymanie wymuszonej pozycji nawet po wygaśnięciu ochrony 
    Jeśli od czasu do czasu zagracie z własnej woli jako wsparcie lub na wymuszonej pozycji, będziecie mieli wpływ na to, kiedy i gdzie zdecydujecie o swojej pozycji — czyli wtedy nie musicie bać się wymuszonej pozycji. Jeśli bardzo chcecie rozegrać kilka gier jako środkowi w sobotę, spróbujcie rozegrać kilka gier jako wsparcie w piątek, co obniży wasze szanse na wymuszoną pozycję w kolejnych grach. W ten sposób zmniejszycie obciążenie dla wszystkich pozostałych graczy na serwerze, co oznacza, że prawdopodobieństwo wymuszonej pozycji nieco zmaleje dla wszystkich, gdy wybierzecie jedną z tych pozycji.
  • Wskazanie wsparcia jako wyboru drugorzędnego nie będzie już zdecydowanie faworyzowało tej pozycji
    Początkowo opcja preferencji pozycji działała dość bezwzględnie — wybór wsparcia jako swojej drugorzędnej pozycji oznaczał praktycznie jej gwarantowane przyznanie. Na przykład określenie swoich preferencji w kolejce jako środkowy/wsparcie oznaczało przyznanie pozycji wsparcia w 73% przypadków. Włożyliśmy sporo pracy w udoskonalenie tego systemu, dlatego dziś „bezpieczniej” jest wybrać wsparcie jako drugorzędną pozycję — obecnie środkowy/wsparcie oznacza przyznanie pozycji wsparcia w średnio 35% przypadków i znacznie mniejszą szansę w przypadku pozostałych pozycji podstawowych. A skoro o nich mowa…
  • Prawdopodobieństwo uzyskania podstawowej pozycji jest teraz znacznie wyższe
    Po pewnych niedawno wprowadzonych zmianach obecnie będziecie dostawać swoją podstawową pozycję w zdecydowanej większości gier. Być może już zauważyliście, że w kilku ostatnich miesiącach znacznie częściej dostawaliście swoją podstawową pozycję!
  • Wychodzenie z poczekalni nie zmniejsza szansy na wymuszoną pozycję w następnej grze
    To dość ważna sprawa — jeśli wasza szansa na wymuszoną pozycję jest wysoka, bo od pewnego czasu jej nie dostaliście, wówczas wyjście z poczekalni nie uchroni was przed dostaniem jej w następnej grze.

Zdajemy sobie sprawę, że nie rozwiązaliśmy jeszcze kilku problemów: komenda /remake zużywa ochronę przed wymuszoną pozycją (zgadzamy się, że lepiej byłoby tego uniknąć, ale ponieważ jest to dość mało prawdopodobna sytuacja, aktualnie nie przypisujemy temu wysokiego priorytetu), a brak pewności, kiedy ryzykujecie wymuszoną pozycją, może oznaczać niemiłą niespodziankę, gdy będziecie potrzebować tych ostatnich brakujących PL. Tym ostatnim problemem projektanckim zajmujemy się obecnie, ale niczego jeszcze definitywnie nie ustaliliśmy.

Draggles, strateg komunikatorów, systemy stanu gry

Pojawiło się kilka interesujących opowiadań z udziałem niedawno opublikowanych bohaterów, włącznie z pewnymi przeróbkami starych. Czy myśleliście o aktualizacji/modyfikacji dawnej, valorańskiej mapy świata?

Zdecydowanie! Jestem być może jednym z największych maniaków kartografii w studiu i serce mi się kraje za każdym razem, gdy ktoś na forum prosi o nową mapę, a ja widzę, że wciąż funkcjonuje stara, niedokładna mapa Runeterry. Ja (a także inni pracownicy Riot) bardzo chcemy dać wam nową mapę Runeterry, która zastąpi starą i pomoże określić położenie miejsc i osób, o których rozmawiamy.

Niestety, to wymaga czasu. Pracujemy nad tym, ale biorąc pod uwagę, ile czasu zajmą nam inne rzeczy, które chcemy opublikować równolegle, oraz przeprowadzenie serii badań opinii dla upewnienia się, że nie napytamy sobie biedy w przyszłości, końcowy efekt nie pojawi się zbyt szybko. Oczekujcie go jednak za kilka miesięcy — a nie (o ile nie wydarzy się jakaś katastrofa) za kilka lat.

Nowa mapa prawdopodobnie pokaże trzy obecnie znane kontynenty Runeterry — Ionię, Valoran i kontynent południowy/Shurimę. Na planecie jest znacznie więcej miejsca — mnóstwo przestrzeni do wykorzystania — jednak nie mogę się doczekać, by pokazać wam znane kontynenty. To mój wkład w nasz plan publikowania kolejnych map-artefaktów kulturowych, jak Pamiątka Medardów, które dają lepszy wgląd w subiektywne i relatywne wartości cenione przez różnych kartografów Runeterry.

Bioluminescence, starszy projektant poziomów

Czy kiedykolwiek wprowadzicie do nowego klienta funkcję obserwowania rozgrywek z wysokim Elo?

Mówiliśmy o tym niedawno w aktualizacji statusu klienta. Przypominamy tamtą odpowiedź, żeby wszyscy zainteresowani wiedzieli, na czym stoimy:

Możliwość obserwowania rozgrywek z wysokim Elo została usunięta w klasycznym kliencie na początku 2016 roku — na długo przed betą aktualizacji klienta — ze względu na problemy z bezpieczeństwem, które powodowała funkcja obserwowania. Nie są to problemy, które możemy rozwiązać od ręki, ale zastanawiamy się nad podejściem do sprawy w inny sposób (być może umożliwiając pobieranie powtórek gier innych graczy).

A zatem na razie nie mamy żadnych istotnych nowości do przekazania, jednak pracujemy nad tym.

Cactopus, starszy scenarzysta