Ile razy słyszysz "nie focusuje się tanka" lub inne głupoty? Poznaj 10 największych mitów dotyczących gry w League of Legends!
Focusowanie tanków
- Przyjęta zasada: Zazwyczaj gracze próbują na siłę zabijać AP/AD Carry, będąc rozszarpywanym przez front lane przeciwnika.
- Mit: Nie focusuj tanków.
- Inny punkt widzenia: Profesjonalni gracze najczęściej w pierwszej kolejności focusują tanków, aby dopiero przedrzeć się na tyły wroga.
- Prawda: Nie powinien istnieć jeden sztywny schemat, jednak jeśli przeciwna drużyna jest poprawnie ustawiona, to wbiegając Ashe w środek teamfightu, prostu zginiesz od obrażeń obszarowych oraz tanków. Zawsze tank będzie chciał zabić papierowy cel lub wypchnąć go z walki, dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy rozprawić się z szarżującymi na nas bestiami. Jeśli jesteś magiem, to być można warto takiego tanka zwodzić mniej istotnymi umiejętnościami (z niskim CD), a kluczową (np. [R]) zachować na później, aby zabić przeciwnych carry. Oczywiście w/w wskazówki nie dotyczą sytuacji, gdy złapiemy kogoś “na wykroku” – wtedy oczywiście zabijamy takiego “papiera” w pierwszej kolejności – niech zapłaci na własną głupotę.
Branie blue/reda
- Przyjęta zasada: Jungler może zabrać pierwszego (oraz ewentualnie drugiego) blue/reda. Jeśli później nie oddaje ich swoim AD/AP Carry, jest wyzywany od idiotów.
- Mit: Red buff działa dobrze tylko na AD Carry, a z blue Twój mid laner wygra mida.
- Inny punkt widzenia: Jeśli AD/AP Carry są do dupy, to lepiej, aby jungler wykorzystał te buffy, w szczególności, gdy przeciwny team próbuje je ukraść – lepiej, aby miał je ktokolwiek z teamu aniżeli nikt.
- Prawda: Jeśli AD Carry ma spowolnienie (np. Blue Ezreal lub Ashe), to lepiej reda wykorzysta taka Irelia lub Nocturne, w szczególności gdy są nafeedowani. Gdy Twój mid laner umiera co 2 minuty i ma 0/4/0, spytaj go, czy aby na pewno potrzebny mu ten blue, aby oddał go natychmiast wrogowi. Blue przydaje się często tank junglerem (jak Sejuani/Amumu ) z kluczową umiejętnością [R], aby obniżyć na niej cooldown.
Pushowanie/Freezowanie
- Przyjęta zasada: Manipulowanie pushem (aby miniony były dalej lub bliżej naszej wieży) wpływa na to, jak ograniczamy przeciwnikowi dostęp do CS-owania.
- Mit: Pushowanie wroga pod jego wieżę sprawia, że nie może on roamować (chodzić na inne linie) oraz opuszcza dużo CS-ów.
- Inny punkt widzenia: Pushowanie sprawia, że jesteś bardziej narażony na śmierć, gdy zawita do Ciebie przeciwny jungler. Dodatkowo Twój współtowarzysz z lasu sam nie ma jak Ci pomóc.
- Prawda: W początkowej fazie gry freezowanie może okazać się skuteczniejsze niż pushowanie, zawsze musisz wiedzieć, na którym poziomie Twój bohater posiada power-spike, aby wygrać wymiany z przeciwnikiem. Jeśli pushujesz, nie zapomnij o wardach. Pushuj, jeśli przeciwnik pójdzie na inną linię.
Leashowanie
- Przyjęta zasada: Pomagamy junglerowi, aby ten miał więcej HP na początku junglowania.
- Mit: Gdy gra się zaczyna, gracze z przyległej linii (top lub bot) sa zobligowani do pomagania junglerowi.
- Inny punkt widzenia: Postacie z wysoką bazową kradzieżą życia mogą poradzić sobie sami i dzięki temu top/adc nie stracą farmy przez pomaganie junglerowi.
- Prawda: Nie wszystkie postacie najczęściej mają luksus wysokiego life steal-a, więc pomoc od topa/bota najczęściej pozwala na bezstresowe i łatwe zrobienie reszty jungli.
Kradnięcie killi
- Przyjęta zasada: KS-em nazywamy sytuację, gdy bohater, który nie zadawał obrażeń danemu wrogowi, zabił go, umyślnie kisząc swój AA/umiejętność w tym celu – wtedy piszemy: “ks, report”.
- Mit: Priorytet dawania killi współtowarzyszom: ADC -> APC -> Top Laner -> Junger -> Support.
- Inny punkt widzenia: Jakiekolwiek zabójstwo jest lepsze aniżeli to, aby wróg miał szansę ucieczki.
- Prawda: Asysta przy 2-osobowym zabójstwie stanowi połowę złota zabijającego – więc nie jest to duża strata – nie ma co płakać, od kiedy system złota za asysty został zmieniony. Wyjątkiem być może jest tu Draven, który musi kogoś zabić, aby sprężyć złoto – wtedy warto oddać mu tego killa.
Splitpushing
- Przyjęta zasada: Pushujemy daną linię, jeśli wrogowie są na przeciwległym końcu.
- Mit: Jeśli nasz team został zaatakowany 5vs4, to jest to ich błąd.
- Inny punkt widzenia: To zawsze wina splitpushera, że zaatakowano resztę teamu, która była w 4 osoby i ich rozgromiono.
- Prawda: Jeśli splishpushujesz, musisz mieć pewność, co robisz i z czym to może się wiązać, zwróć także uwagę, czy Twój team posiada odpowiednia kompozycję (np. Janna), aby uchronić się przed niespodziewaną inicjacją wroga i uciec. Szczególnie uważaj, jeśli masz TP na cooldownie… Zawsze powiadom team, że zamierzasz splitpushować, bo mogą się nie zorientować, że nie ma Cię z nimi.
Podatek
- Przyjęta zasada: Jungler zapierdala farmę z linii po ganku.
- Mit: Junglerzy to skurwysyny, który śmią zabierać złoto z linii.
- Inny punkt widzenia: Jungler, będąc na ganku, nie farmił w jungli – zatem stracił złoto i musi to odrobić.
- Prawda: Zarządzanie linią to podstawa. Jeśli zabiliście przeciwnego junglera, to szybki push jest dobrym rozwiązaniem, jeśli jesteście wstanie przepchnąć własne miniony pod wieżę wroga – straci on wtedy farmę. Jeśli nie jesteście w stanie tego zrobić, to lepiej odpuścić zbieranie “podatku”. Dlaczego? Ponieważ wtedy tylko popchniecie linię i Twój współtowarzysz będzie narażony na ganki, a wróg nie straci farmy.
Wardowanie i kontrola mapy
- Przyjęta zasada: Stawianie wardów i wizja sprawiają, że przeciwnicy nie mogą roamować.
- Mit: Supporci są odpowiedzialni za całą wizję i muszą kupować Sightstone.
- Inny punkt widzenia: Każdy powinien wardować za pomocą trinketa i kupować control wardy.
- Prawda: Supporci zazwyczaj kupują Sightstone, jednak liczba miejsc, w których potrzebna jest wizja, jest o wiele większa. W szczególności w early game mid laner powinien zadbać o wizję na rzece prowadzącej do bot lane’u.
Campienie linii
- Przyjęta zasada: Junglerzy nieustannie gankują tylko 1 linię.
- Mit: Jeśli przeciwnik Cię campi, to Twój jungler musi Ci pomóc.
- Inny punkt widzenia: Jeśli jesteś campiony, to Twój team (wraz z junglerem) powinien zdobywać przewagę w innych miejscach mapy (smok, Herald, ganki na innych liniach).
- Prawda: Campienie to coś, co każdego spotyka – naucz się z tym żyć: nie pushuj jak idiota, gdy co chwila widujesz przeciwnego junglera i szary ekran. Freezuj linię i nie daj się wyprowadzić z równowagi, z pewnością nie wyzywaj własnego junglera – daj mu wykazać się w innym miejscu mapy.
Ganki z jungli
- Przyjęta zasada: Junglerzy powinni gankować linie.
- Mit: Jungler zawsze powinien przyjść na gank, gdy wrogowie mają Flasha lub inne istotne umiejętności na cooldownie.
- Inny punkt widzenia: Jungler nie może być w każdym miejscu mapy, a na ganku potrzebuje Waszej pomocy.
- Prawda: Niektórzy junglerzy z racji własnych umiejętności nie są w stanie zgankować Twojej linii, gdy wróg mocno nie pushuje – np. Warwick przed 6 poziomem. Weź pod uwagę, że w takim przypadku lepiej, aby farmił on swoją/przeciwną junglę. Pamiętaj również, że jeśli macie po 0/3/0, a wróg ma 3/0/0, to gank może skończyć się tragicznym double/triple killem wrogów. Zawsze powinniście rozumieć specyfikę własnego junglera i kalkulować ryzyko.