Counter Strike r.

Jak i po co robić własne skiny do CS:GO?

[Informacja handlowa] Jedną z najbardziej charakterystycznych cech Counter-Strike: Global Offensive są skiny. Wprowadzone do gry w 2012 roku przy okazji aktualizacji Arms Deal z miejsca podbiły serca graczy.

Czym są skiny do CS:GO?

Z technicznego punktu widzenia skiny do CS:GO to pliki graficzne z teksturami aplikowane na modele broni dostępne w CS:GO, które efektywnie zmieniają ich wygląd. Zależnie od typu skórki może ona zmieniać wygląd broni w znacznym stopniu lub jedynie nieznacznie, podkreślając cechy danego modelu konturami i geometrią.

Niewątpliwą zaletą skinów jest ich różnorodność. W efekcie każdy znajdzie coś dla siebie: od stonowanych wzorów opartych o wojsko, partyzantkę czy siły specjalne przez eleganckie, czyste projekty aż po zupełnie zwariowane i pstrokate przedstawienia mitycznych bestii, zwierząt i ludzi lub kompletnych abstrakcji.

Skiny to również pieniądze

Wielka popularność oraz proces, w jaki nowe skiny zostają wprowadzane na rynek, sprawiają, że każdy ze skinów dostępnych w Counter-Strike: Global Offensive posiada jakąś wartość, którą można wyrazić w amerykańskich dolarach. W związku z tym na skinach można zarobić w więcej niż jeden sposób.

Każdy z nowo wprowadzanych skinów trafia do skrzynki. Choć przynajmniej w teorii możliwe jest wydropenie takiego skina jako losowej nagrody po meczu lub za zwiększenie swojej rangi, to w praktyce w ten sposób dostać możemy jedynie skiny warte po kilka centów. Jednak żeby zwiększyć swoje szanse na rzadszego i bardziej pożądanego skina, który prawie na pewno będzie o wiele droższy od normalnie zdobywanych zwyklaków, trzeba pootwierać trochę skrzynek. Każda skrzynka ma zestaw skinów, z którego losowo wypada jeden z nich, uwzględniając przy tym, że drogich i rzadkich skinów jest stosunkowo niewiele.

Jak przeliczać skiny na kluczyki

Jest jednak jeden kruczek. Żeby otworzyć taką skrzynkę, potrzebujemy odpowiedniego klucza, dopasowanego do danej skrzynki. A klucze kupić można od Valve za 2,50 dolara od sztuki. Biorąc pod uwagę statystyczne prawdopodobieństwo na to, że przy otwarciu danej skrzynki dostaniemy konkretnego skina do CS:GO, to jesteśmy w stanie wyliczyć przeciętną liczbę określającą, ile razy musimy otworzyć skrzynkę, by mieć statystyczną pewność na danego skina. A że potrzebujemy do tego kluczy, to jesteśmy w stanie wyliczyć nie tyle dokładną cenę, co jakąś bazową wartość matematycznie przypisaną do każdego skina. Nic dziwnego, że niektóre skiny kosztują po kilkaset lub nawet kilka tysięcy dolarów, jeżeli potrzebujemy ok. 300 kluczy wartych 2,50 dolara każdy, by statystycznie go wydropić.

Inne zmienne w cenie

Oczywiście, takie przeliczanie wartości skinów na klucze działa jedynie jako punkt wyjścia do dalszych zmian w wartości. Ceny skinów zmieniają się również zależnie od tego, do jakiej broni to skin oraz jak bardzo jest on popularny.

Jeżeli broń, do której dany skin jest przypisany, jest bronią popularną i często używaną, np. AK-47, AWP czy USP-S, to automatycznie można założyć, że przynajmniej potencjalnie będzie on wart więcej niż skin do takiego MAG-7 czy MP9, które jest bronią raczej sytuacyjną niż pierwszym wyborem. W końcu jeśli i tak planujemy biegać większość czasu z daną bronią, to fajnie byłoby  mieć do niej nasz ulubiony skin, prawda?

Druga zmienna, czyli popularność, jest o wiele trudniejsza do sformalizowania. Oczywiście w teorii jest to relacja liczby osób, które dany skin bardzo lubią do liczby osób, które uważają tę samą skórkę za nieciekawą, przereklamowaną lub po prostu brzydką. Świetnym przykładem może być AUG | Akihabara Accept lub też P90 | Death by Kitty.

Sprzedawanie skinów

Kiedy posiadamy już zestaw wartościowych skinów lub w trakcie “polowania” na naszego wymarzonego skina uzbiera nam się cała kolekcja skórek, z którymi nie wiemy, co zrobić, to dobrym pomysłem może być zwyczajnie sprzedanie niepotrzebnych i nieużywanych skinów ze swojego ekwipunku Steam. Na tym polu mamy kilka opcji.

Po pierwsze, Steam Community Market, czyli rynek Steam. Jest to market zintegrowany z platformą Steam i służy on do wewnątrzsystemowej wymiany dóbr cyfrowych, takich jak skiny do różnych gier czy też zestawy kart. Rynek Steam cechuje bardzo wysokie bezpieczeństwo i szybkość samych transakcji. Jako sprzedającego może Cię ucieszyć informacja, że rynek Steam to też najwyższe ceny. Problemem jest mniejsza liczba kupujących. Wysokie ceny wraz z 15% podatkiem od każdej transakcji pokrywanym przez kupującego sprawiają, że w możemy mieć trudności ze sprzedażą bardziej unikatowych (drogich) przedmiotów. Ponadto Steam jest zamkniętym ekosystemem finansowym. To znaczy, że pieniądze zarobione za pomocą rynku Steam i sprzedaży skinów w ten właśnie sposób lądują na twoim prywatnym Steam Wallecie, z którego nie ma możliwości wypłacenia ich na konto bankowe czy też kartę kredytową. Tak zarobione pieniądze można wykorzystać na kupno nowych skinów, kart czy też gier na platformie Steam.

Alternatywą dla platformy Steam mogą być różnorodne prywatne markety i rynki niezwiązane z Valve. Z reguły ceny na takich rynkach są o 20-30% niższe niż na rynku Steam, za to większość z tych platform pozwala wypłacić tak zarobione środki na różne sposoby: Paypal, WebMoney, Skrill, Payoneer czy też kryptowaluty takie jak Ethereum czy Bitcoin. Niestety, bezpieczeństwo jest również o wiele niższe na takich stronach. Nieuważny handlarz łatwo może paść ofiarą jednego ze scam botów udających oficjalne boty danego marketu, dlatego każda handlująca osoba musi być zawsze czujna. Jeszcze inną alternatywą mogą być strony typu mass-deposit. Są bardzo bezpieczne, ale oferują niskie ceny skupu. Ich największym atutem są natychmiastowe transakcje oraz wypłaty niemalże w czasie rzeczywistym. SkinWallet jest stroną zbudowaną pod sprzedaż skinów CS GO w systemie mass-deposit. Jak sami mówią jego twórcy, są idealną usługą dla ludzi potrzebujących szybkie spieniężenia swoich skinów.

Zrób swojego skina, czyli jak zarobić miliony

Jest jeszcze jeden sposób, w który można zarobić na skinach do CSGO – a jest to tworzenie swoich własnych skinów. Chodzi tu oczywiście o skiny zaakceptowane przez Valve i dodane do jednej ze skrzynek, a więc oficjalnie wprowadzone do ekosystemu skinów. Ile zarabia taki artysta?

Projektant Christ Le, znany lepiej jako CLeGFC, podczas jednego z wywiadów na żywo przyznał, że dawniej skin zrobiony przez członka społeczności CS:GO, który został zaakceptowany przez Valve i dodany do gry, potrafił przynieść jego autorowi zyski w okolicach 40 000 dolarów. Obecnie mówi się, że najlepsze skiny dają dochody w okolicach pięcio- lub nawet sześciocyfrowych kwot w skali roku. Jest to wynik otrzymywanego procenta ze sprzedaży każdego klucza do skrzynki, w której znajduje się dany skin, jak również z każdej transakcji, w której dany skin jest sprzedawany.

Wiemy już, że warto robić swoje skiny. Jak je natomiast robić? Wymagana do tego jest dobra znajomość zarówno gustów graczy CSGO, stylistyki gry i modelów broni, jak i programów graficznych i pomysłu. Do tego trzeba mieć dużo szczęścia, by Wasz skin został dostrzeżony przez graczy na warsztacie Steam i “wywindowany” głosami na pierwszą stronę warsztatu. W przeciwnym razie nikt z Valve Was nie zauważy i nie weźmie Waszego skina pod uwagę. Jeśli nie posiadacie umiejętności obróbki grafiki, a uważacie, że macie świetny pomysł, może dobrze byłoby znaleźć kogoś, kto ów pomysł dla Was wykona? Takie działanie w duetach popularne było od początków handlu skinami do CSGO.

Dla wytrwałych indywidualistów załączamy tutorial od jednego z twórców.