Varus czy Kog’Maw?
Oba picki są przede wszystkim wybierane podczas rozgrywek e-sportowych (oczywiście na solo Q również działają!), gdzie pełnią rolę prawdziwej artylerii; ich celem jest jak największe zmiękczenie przeciwnika przed walką jak również zachowanie bezpiecznego dystansu. Drogą do sukcesu utorowali im wcześniej Ziggs oraz Xerath; wszystkie te picki charakteryzuje silny poke oraz możliwość szybkiego czyszczenia linii z minionów .
Podstawową różnicą między nimi jest oczywiście to, ze jeden z nich zadanie obrażenia fizyczne, a drugi magiczne. Aby analiza była poprawna spróbujemy określić obrażenia jakie Ci bohaterowie mogą zadać w ciągu jednej minuty podczas fazy poke poprzedzającej teamfight. W tym celu porównamy [Q] Varusa oraz [R] Kog’Mawa przy zastosowaniu typowych dla tych postaci buildów
Porównaniu umiejętności
Żywy pocisk [R]
- 80/120/160 obrażeń magicznych +0.5 Bonus AD + 0.3 AP
- Zasięg 1200/1500/1800
- Cooldown 2/1.5/1 sekundy
- Koszt: 40+ (x użyć) many
Przebijająca Strzała [Q]
- Minimalne obrażenia – 10/47/83/120/157 +1.0 AD
- Maksymalne obrażenia – 15/70/125/180/235 +1.6 AD
- Zasięg: 925 – 1385.7
- Coooldown: 16/14/12/10/8 sekund
- Koszt: 70/75/80/85/90 many
Oczywiście oboje bohaterowie posiadają również inne zasięgowe umiejętności, jednak wybrane powyżej ich definiują.
Pojedynek czas zacząć!
W idealnym świecie (na przykład w URF mode) Kog’Maw powinien robić 34 380 obrażeń na minutę tylko z własnego [R] na poziomie 3. Oczywiście jeśli trafił by wszystkie [R] w cel. Bardziej realistycznie możemy założyć, że Kog’Maw użyje własnej super umiejętności dwa razy, a następnie poczeka 6 sekund, aby mógł jej używać ponownie z niższym kosztem many. W tym przypadku zada on 9195 obrażeń na minutę licząc “proc” z Luden’s Echo. Wyliczenia te są oczywiście podane dla buildu, który zawiera:
Dla Varusa policzyliśmy w pełni naciągniętą cięciwę jego łuku podczas strzału z [R] z 1.6 AD Ratio. Idąc podobną drogą obliczeń co u Kog’Mawa Varus zada 7622 obrażeń fizycznych w ciągu minuty – w przypadku, gdy trafiony cel będzie pierwszym na drodze lotu pocisku. Do obliczeń zastosowaliśmy build:
W przypadku dodania większej ilości CDR obrażenia Varusa na minutę będą się zwiększać.
Podsumowanie
Jak widać Kog’Maw posiada przewagę nad Varusem w sferze obrażeń; Kog’Maw posiada jednak mniejszy zasięg [R] na pierwszym poziomie, na drugim poziomie umiejętności mają podobny zasięg, natomiast na trzecim Kog’Maw potrafi razić wrogów z większej odległości. Oczywiście należy pamiętać, że to tylko “durna” matematyka i nie braliśmy pod uwagę innych umiejętności bohaterów czy penetracji.
Źródło: Gold@10