Chcielibyśmy zaproponować Wam zabawę w stworzenia słownika League of Legends. Takowe narzędzie z pewnością przydałoby się zarówno początkującym, jak i doświadczonym graczom. Aby nie była to kolejna kopia istniejących słowników, chcemy, aby zawierał on - oprócz typowych określeń dotyczących rozgrywki - również slang i teksty sytuacyjne/żartobliwe - osobnicze dla kultury graczy League of Legends.
Slang/Żartobliwe/Sytuacyjne PL
- Halo Karthus! Halo! – Słynny tekst wypowiedziany przez Disa do Karthusa z mid lane, który nie pomógł streamerowi rozprawić się z wrogami na rzece
- JD – skrót od Jebać Disa, który stał się popularny po dramie w NVIDIA CUP, po dyskwalifikacji jednego z zespołów
- JESTEM (pierdolonym) GOLEMEM – określenie, które możemy użyć jeśli bardzo zmissujesz skillshoty/pomylisz combo/ wykonasz fail flash w efekcie czego zamiast prostego zabójstwa przeciwnika sam giniesz. Podchodzenie powiedzonka można przypisać do zespołu Team Rock
- Kto pl? – klasyczne pytanie nt. graczy pochodzących z Polski (w takim wypadku raczej lepiej nic nie odpowiadać…)
Slang/Żartobliwe/Sytuacyjne ENG
- 1v1 me bro – określenie nooba do gracza, który wygrywa z nim linię dzięki gankomjego junglera
- Ate an orange and it was k – nawiązanie do [W] GP, w którym wcina pomarańcze pozbywając się efektów CC
- Better Nerf Irelia – przez długi czas historii League of Legends Irelia nie dostawała jakichkolwiek osłabień w skutek czego powstało do określenie. Może być ono luźno rzuconą uwagą nie mającą związku z samą bohaterką mającą na celu wywołanie nostalgii u innych graczy
- Challenjour – ironiczne określenie dla słabego gracza, który myśli, że zasługuje na Challangera
- Doge – określenie Nasusa nawiązujące do piosenki Baha Men – Who Let The Dogs Out
- Empire – może odnosić się do udanego “wombo-combo”, nawiązuje ono do akcji Empire (późniejsze M5/Gambit) w starciu z TSM, gdzie Nunu+Ashe+Karthus zmietli przeciwników z powierzchni ziemi
- insec – określone zagranie na LeeSinie (prezentacja: klik!)
- Fam – skrót od Family, ma określać Twoje przyjazne nastawienie
- Feelsbadman – może być użyte w momencie, gdy zrobiłeś coś co sprawiło, że poczułeś się źle
- Huehuehuehue – oryginalnie używane przez Brazylijski graczy wyraźnie ma uwydatnić dość szyderczą formę śmiechu
- Lag – piszesz to w momencie, gdy zrobiłeś coś durnego, w ten sposób przerzucasz własną winę na serwer Riotu
- Madlife (hook) – może być użyte gdy trafisz przeciwnika przewidując przykładowo jego Flasha. Jest to porównanie do znanego gracza Madlife’a słynącego z takich zagrań
- Ok lub k – żartobliwie możemy odpowiadać tak na wszystko udając Rammusa, który jest “ok”
- Real? – skrót od “Really” używamy w momencie, gdy chcemy okazać rozczarowanie akcją, w której wrogowie wykazali się niesamowitym fuksem
- Report 9x – żartobliwie piszemy na /all podczas, gdy określona część graczy grozi sobie reportami
- Sandbox Mode – określenie na coś co nigdy się nie zdarzy. Coś w stylu “Half-life 3” lub “Duke Nukem Forever
- Satan – Teemo
- Rito pls – przekręcenie słów “Riot Please” używane w momencie, gdy w grze zdarzy się gamebraking bug/wysadzi serwery
- Wombo-combo – idealne zgranie kilku bohaterów z obszarowymi umiejętnościami, które sprawia, ze przeciwny team “wybucha” w ciągu 1-3 sekund
- Vayne-Spotting – gdy gracze Vayne robią rzeczy będące stereotypowe dla osób mainujacych Vayne. Jest to określenie negatywne
- xPeke – gdy wykonamy teleport do bazy przeciwnika i wykonujemy backdoor bez creepów i samotnie kończymy Nexusa
Terminy w grze
- 1v1 – jeden gracz przeciwko jednemu graczowi bez ingerencji z zewnątrz
- 3s – gry rozgrywane na Twisted Treeline (w drużynie mogą być maksymalnie 3 osoby)
- 5s – gry rozgrywane na Summoner’s Rift, raczej jako premade’owana drużyna 5-osobowa
- AA – autoatak (kliknięcie prawym przyciskiem myszy na wrogu lub stworze, aby wykonać na nim autoatak)
- Ace – uśmiercenie całej przeciwnej drużyny w niewielkim odstępie czasu (lub po prostu zabicie wszystkich wrogów, zanim ktokolwiek zdąży się odrodzić)
- AD – obrażenia ataku, reprezentuje siłę autoataków
- ADC – gracz na dolnej alei, który skupia się przede wszystkim na farmieniu, przeważnie zadaje najwięcej obrażen w drużynie
- AFK – away from keyboard – osoba, która nie wykazuje oznak, jakoby była w grze (jej postać stoi nieruchomo)
- Aggro – reprezentuje priorytetowanie celów przez sztuczną inteligencję w grze (np. przez wieże)
- AOE – umiejętności, które działają na specyficznym obszarze i przeważnie potrafią zadać obrażenia więcej niż jednemu bohaterowi
- AP – moc umiejętności
- ARAM – All Random All Mid – jeden z trybów gry
- Arpen – penetracja pancerza
- Assassin – asasyn – bohater, który potrafi przemknąć się przez przednią linię frontu i wyeliminować squichy postacie na tyłach wroga
- ASPD lub AS – prędkość ataku
- Aura – pasyw, który nakładany jest na bohaterów w określonym zasięgu
- B – wciśnięcie klawisza [B], aby wrócić do bazy lub wycofanie się z danego obszaru
- Backdoor lub BD – zabicie struktur wroga bez towarzystwa własnych minionów (przeważnie niespodziewane dla przeciwnika)
- Base/Baza – obszar, w którym jest Twój Nexus, inhibitory i sklep
- Bird – Anivia
- bg – bad game – zła gra (może dotyczyć wygranych!)
- Blue – odnosi się do jednego ze stworów z jungli, który daje określony buff (niebieski okrąg wokół bohatera, który go zabił)
- BM – bad-mannered – osoba o niskiej kulturze osobiskiej
- Boosted – ktoś, komu inna osoba wygrała gry i zdobyła wyższą dywizję, choć właściciel konta wcale na nią nie zasługuje
- BotRK – Blade of the Ruined King – jeden z przedmiotów (Ostrze Zniszczonego Króla)
- Bot Game – gra przeciwko botom sterowanym przez komputer
- BRB – be right back – za moment wrócę
- BT – Bloothirster – Krwiopijec – jeden z przedmiotów
- Buff – nakładany na postać/postacie wzmacniający efekt
- Burst – zdolność do zadawania dużych obrażeń w krótkim czasie
- Carry – doprowadzenie drużyny do zwycięstwa
- CC – kontrola tłumu, która ogranicza zdolność wroga do ruszania się, atakowania lub castowania spelli
- CDR – cooldown reduction – redukcja czasu odnowienia umiejętności, czaru lub użycia przedmiotu
- Chickens/Wraiths – obóz Brzytwodziobów w jungli
- Clutch – zdolność dobrego grania pod presją
- Countergank – engage jako jungler, kiedy sojusznik został niespodziewanie zaatakowany przez wroga (przeważnie dotyczy to sytuacji, kiedy na daną linię wpada jungler, aby pomóc lanerowi, a wtedy przeciwny leśnik szybko reaguje i również pojawia się na tej alei, aby pomóc zagrożonemu sojusznikowi)
- Counterjungle – zabijanie stworów w jungli przeciwnika
- Cover – podtrzymywanie linii sojusznika, kiedy go na niej nie ma
- CS – creep score – liczba zabitych minionów i stworów
- DC – rozłączenie z gry
- Dive – atakowanie w zasięgu wrogiej wieży
- Dog/Pies – Nasus
- DPS – damage per second – obrażenia na sekundę
- DoT – damage over time – obrażenia w czasie
- Drake – smok (stwór w jungli)
- Duo – dwójka premade’owanych graczy
- Egg – odnosi się do pasywu Anivii
- Elo – dawna wersja systemu dywizji
- Elo Hell – utkwienie w dywizji z powodu czynników zewnętrznych
- Elojob – boostowanie kont przez graczy z wyższych dywizji
- EZ – eazy – łatwe (raczej w negatywnym sensie)
- Ez – Ezreal – jedna z postaci
- Face check – bohater, który wchodzi w krzaki bez postawionego w nich warda, aby sprawdzić, czy ktoś w nich się ukrywa
- Farm – lasthitowanie minionów dla złota
- FB – First Blood – Pierwsza Krew – pierwsze zabójstwo w grze
- Fed – ktoś, kto zdobył stosunkowo dużo killi w grze
- Feed – umieranie i dawanie złota wrogom
- FF – przegrana
- FotM – silni bohaterowie w danej aktualizacji, którzy są ze względu na to często wybierani, popularni
- Freeze – zabijanie minionów na tyle wolno, aby nie zmieniało się miejsce ich walki z Twoimi stworami, kiedy nadchodzą kolejne ich fale
- Gank – nagłe zaatakowanie wroga na linii, na której się nie było przez większość czasu
- Gap Closer – umieętność, która pozwala na szybsze poruszanie niż normalnie
- Ghosting – ktoś, kto ogląda stream wroga i jest w stanie zobaczyć akcje, których normalnie nie widzi
- GG – Good Game – dobra gra, używane na koniec meczu
- GJ – good job – dobra robota
- GL&HF – good luck and have fun – powodzenia i baw się dobrze
- GP10 – przedmioty, które generują pasywnie złoto
- Hypercarry – odnosi się do bohatera, który jest słaby w early game, ale mocno się skaluje, przez co w late sieje postrach, jeśli ma odpowiednio dużo farmy
- Honor – zdolność uhonorowania bohaterów w lobby po grze
- Hard Leash – zadawanie na tyle wysokich obrażeń pierwszemu obozowi w jungli, że jungler nie musi używać Smite’a, aby uniknąć śmierci
- Hard CC – CC, które przerywa channelowanie spelli
- Harass – straszenie wroga autokatakami i umiejętnościami, ale bez zamiaru zabicia go (jeszcze), wywieranie na nim presji
- IE – Infinity Edge – Ostrze Nieskonczoności – jeden z przedmiotów w grze
- Inc – Incoming – nadchodzą
- Inner – wewnętrzne wieże
- Instalock – natychmiastowe potwierdzenie wyboru bohatera po wybraniu go, bez konsultacji z drużyną
- Instagib – natychmiastowe oneshotowanie bohatera
- Invade – pójście do jungli wroga
- J4 – Jarvan IV – jedna z postaci
- Jungle/Jungler/Leśnik – gracz, który nie ma przypisanej żadnej linii, ale ma farmić neutralne stwory i niespodziewanie atakować linie lub pomagać im
- K6 – Kha’Zix, jedna z postaci
- Kill Lane – odnosi się do dwóch osób na linii, które priorytetują zabicie wrogów na tej alei
- Kite – uderzanie wrogich bohaterów podczas ruchu i uciekanie do tyłu, aby uniknąć ataku od przeciwnika
- KS – kill steal – zabranie komuś zabójstwa bez zadania wielu obrażen tej osobie (podejście i użycie skilla, gdy wróg ma mało zdrowia lub zauoatakowanie go)
- Lag – wolna odpowiedź od serwera, co skutkuje problemami z wyświetlaniem tego, co dzieje się w grze
- Lag Spike – nagły wzrost odpowiedzi serwera
- Laner – gracz, który większość czasu spędza na przydzielonej mu alei
- Last Hit – ostatnie uderzenie, które ma na celu zabić wrogą jednostkę, co z kolei daje złoto
- Leash – pomoc junglerowi w zabiciu stworów z pierwszego obozu w jungli
- Leaver – osoba, która opuszcza grę przed jej końcem
- LW – Last Whisper – Ostatni Szept – przedmiot w grze
- Main – bohater, którym dana osoba gra najczęściej
- Man Drop – ult Pantheona
- Map Control – kontrolowanie tego, co się dzieje na mapie, głównie przez obserwowanie minimapy i stawianie wardów
- Mia – missing in action – nagłe zniknięcie wroga z linii
- Mid – środkowa aleja
- Metagame – styl gry bazowany na strategii i wyborze odpowiednich bohaterów
- Mpen – penetracja magiczna, przebicie odporności
- MR – odporność na magię
- MS – prędkość ruchu
- Newb(ie) – nowy gracz
- Nerf – uczynienie czegoś słabszym
- Noob – gracz niepotrafiący grać
- Normale – gry normalne, nierankingowe
- Nuke – pojedyncza umiejętność, która zadaje ogromne ilości obrażeń
- OMW – on my way – jestem w drodze
- One shot – zabić wroga za pomocą jednej umiejętności
- Overextending – granie na tyle daleko, aby uniknąć ryzyka śmierci
- PBE – Publick Beta Environment – serwer testowy, do którego mają dostęp tylko niektórzy gracze; Riot wypróbowuje na nim nowe elementy rozgrywki przed wprowadzeniem ich na normalne serwery
- Peel – zdolność do powstrzymywania wroga od zabicia postaci, głównie przez CC
- Penta – zabicie 5 wrogów tuż po sobie przez jedną osobę
- Poke – dalekozasięgowe harassowanie
- Pot – przedmioty, które można spożywać
- Proxy – farmienie wrogich minionów pomiędzy wieżami wroga, zanim pierwsza zostanie zniszczona
- Push – czyszczenie fali minionów na tyle szybko, żeby mogły one podchodzić coraz dalej i niszczyć kolejne struktury
- QSS – Quicilver Sash – jeden z przedmiotów
- Rage – okazywanie frustracji w grze
- Ragequit – wyjście z gry z powodu frustracji
- Ranked – gra rankingowa
- Riot – twórcy League of Legends
- Rot – Zz’Rot Portal – jeden z przedmiotów
- Salty – ktoś, kto zaczyna używać ironii, gdy jest zirytowany grą.
- Scuttle/Crab – krab na rzece
- Skillshot – umiejętność, którą castujemy w określonym kierunku i uderza ona przeważnie pierwszego wroga
- Smurf – gracz, który gra na koncie z niskim poziomem lub dywizją, ale na głównym koncie znajduje się w wysokiej dywizji
- Snipe – zabicie wroga z bardzo dużego dystansu
- Snowball – sytuacja, w której drużyna zdobywa dużą przewagę i ją wykorzystuje
- Splitpush – bohater, który potrafi na tyle szybko zabijać miniony na linii, aby ją spushować, a reszta drużyny mogła walczyć w innym miejscu
- SS – czar przywoływacza lub informacja, że wrogowi zniknęli z zasięgu wzroku (odpowiednik Mia)
- Submarine – kiedy Shen ultuje niewidzialną jednostkę i dive’ują oni razem na tyły wroga
- Support – gracz, który ma za zadanie wspierać ADC na dolnej alei, aby mógł on spokojnie farmić i zabijać wrogów
- Susan – Nasus czytane od tyłu
- Tank – bohater zaprojektowany do przyjmowania wielu obrażen
- Team Comp – kompozycja drużyny
- Teamfight – walka drużynowa, kiedy to większość naszego zespołu walczy z kilkoma osobami z przeciwnego
- TF – Twisted Fate (postać) lub Trinity Force (Trójca Święta – przedmiot)
- Throw – niewykorzystanie okazji z łatwego do uniknięcia powodu
- Tilt – ciągłe przegrywanie meczów, inne niż zwykle
- Top – górna aleja
- Toxic – gracze, którzy negatywnie wpływają na sojuszników (ale też wrogów)
- TP – Teleport – jeden z czarów przywoływacza
- Turret – wieża – struktura, którą musimy zabić
- Ult(imate) – przeważnie najsilniejsza umiejętność, którą aktywujemy za pomocą [R]
- Ward – przedmioty, które gwarantują wizję na niewielkim obszarze
- Wombo combo – szybkie połączenie umiejętności sojuszników na wrogu
- WP – dobrze zagrane, dobry gracz
- Ww – Warwick – jedna z postaci
- Zoning – taktyka, która powstrzymuje wroga przed wchodzeniem na dany obszar
Macie jeszcze jakieś propozycje, o które powinniśmy uzupełnić nasz słownik?
Podstawa słownika została przetłumaczona z NerfPLZ
[latest_posts category=”leagueoflegends” count=”9″]