Aurelion Sol nadaje się na 3 pozycje: mid, top, jungle. Dziś zajmiemy się midem. Kolejne części w następnych dniach.
Ten tekst jest pierwszym z czterech poradników do nowego smoka w League of Legends.
- Midlane Aurelion Sol (obecny)
- Toplane Aurelion Sol
- Jungle Aurelion Sol
- ?
Pragnę zauważyć, że niektóre fragmenty tekstów w każdej części poradników mogą być do siebie podobne, ponieważ mówimy o tej samej postaci. Niektóre aspekty gry będą się różnić ze względu na pozycję na jakiej gramy, ale sama rola i nasze zadanie w grze nie zależy od niej i zmienia się znacząco. W skrócie: Aurelion Sol – różne pozycje, ta sama rola.
Runy i masterki
Obecnie są to standardowe runy na mida.
- 9 x Większa Esencja Mocy Umiejętności +4.95 mocy umiejętności
- 9 x Większy Znak Przebicia Odporności +0.87 przebicia odporności
- 9 x Większa Pieczęć Skalowania Zdrowia +1.33 zdrowia na poziom (24 na 18 poziomie)
- 9 x Większy Glif Skalowania Skrócenia Czasu Odnowienia +0.09% skrócenia czasu odnowienia na poziom (1.67% na 18 poziomie)
Oczywiście można je dowolnie modyfikować w zależności od naszych potrzeb. Esencje i znaki polecam jednak zostawić, a w razie potrzeby zmieniać tylko Pieczęci i Glify. Proponowane zamienniki to
- 9 x Większa Pieczęć Pancerza +1 pancerza – kiedy gramy przeciwko AD asasynowi
- 9 x Większy Glif Odporności na Magię +1.34 odporności na magię – gdy nie czujemy się komfortowo w swoim matchupie.
Pragnę zauważyć jednak, że Cooldown Reduction (Czas Odnowienia) jest bardzo ważny na Aurelion Solu, ponieważ build jaki do niego pasuje, nie zawiera żadnych przedmiotów, które podwyższają mu tę statystykę.
Tak natomiast prezentują się Masterki (Specjalizacje) na midlane Aureliona. Czerwonym prostokątem, zaznaczyłem te, które możecie sobie zmienić w zależności od preferencji. Osobiście nie mam problemów z dobijaniem minionów na linii oraz umiem umiejętnie zarządzać swoją maną, więc nie skorzystałem z zamienników.
Umiejętności i Summoner Spelle
Co maksujemy najpierw? Moim zdaniem [Q]
Oczywiście [R]
Jeżeli lubisz roamować z mida na boczne linie, to dobrym pomysłem jest wybranie dwa razy [E] zanim zaczniemy maksować [W].
Summoner Spelle (Czary Przywoływacza) jaki polecam to Flash
W przypadku, gdy gramy na agresywnego przeciwnika, np. AD Asasyna, albo obawiamy się częstych ganków od junglera polecam Teleport wymienić na Barierę
Przedmioty i build
Start | ![]() ![]() ![]() |
Pierwszy powrót | ![]() ![]() ![]() |
Obowiązkowe przedmioty | ![]() ![]() ![]() |
Ofensywne itemy | ![]() ![]() ![]() |
Defensywne itemy | ![]() ![]() |
Sytuacyjne itemy | ![]() ![]() |
Dlaczego takie przedmioty?
Aurelion Sol jest bardzo manożerny, dlatego Rod of Ages (Różdżka Wieków) przyda się w zapewnieniu mu odpowiedniej ilości many. Natomiast Rylai’s Crystal Scepter (Kryształowy Kostur Rylai) zapewnia nam spowolnienie przeciwnika, za każdym razem kiedy zostanie uderzony gwiazdą z naszego pasywu. Ponadto obydwa te przedmioty zapewnią odpowiednią ilość HP, aby nie feedować w grze, ponieważ Aurelion jest dosyć wrażliwą postacią.
Buty. Polecam Boots of Swiftness (Buty Prędkości) czyli buty trójki, jak to kiedyś się na nie mówiło (do przedsezonu trzeciego). Aurelion sam w sobie jest powolny a potrzebuje zwinności aby dobrze manewrować swoimi trzema orbitującymi wokół niego gwiazdami. Dlatego wybrałem te buty zamiast Sorcerer’s Shoes (Obuwie Maga).
Dobór reszta przedmiotów zależy od sytuacji, jaka aktualnie panuje w grze. Czy nam i naszej drużynie się powodzi, czy potrzebujemy jeszcze więcej prędkości, być może potrzeba przebicia odporności na przeciwnych tanków. Przeciwnicy mają nafeedowanego ADC lub posiadają dużo CC? Na wszystko jest odpowiedź. Wystarczy mądrze wybrać.
Pamiętajcie o pinkach
Plusy i minusy
PLUSY
- Ciągłe i częste obrażenia, ze względu na niski cooldown na [Q] oraz [W]
- Obszarowy stun (ogłuszenie) dzięki swojemu [Q] i [R]
- Szybka animacja autoataku, co pozwala wygodniej dobijać miniony
- Duża prędkość dzięki swojemu [E]
- Domyślny build jest bardziej tankowny niż dla innych AP postaci
- Wave clear (czyszczenie fali z minionów) stoi na bardzo wysokim poziomie
- Dobry burst i combo z wykorzystaniem [Q], [R] i Thunderlord’s Decree (Dekretu Władcy Piorunów)
MINUSY
- Bardzo powolny jeśli nie ma zebranych ładunków na [E]
- Prosty do zgankowania przed 6 poziomem oraz jeśli nie posiada [Q]
- Bardzo słabo radzi sobie przeciwko AD asasynom (Zed, Talon) oraz mobilnym postaciom (Fiora, Quinn, Tryndamere)
- Pcha linię automatycznie dzięki swojemu pasywowi, co naraża go na ganki
- Gra się nim optymalnie tylko na odległość swoich orbitujących trzech gwiazd, każda postać posiadająca większy zasięg lub przedzierająca się przez jego gwiezdny okrąg sprawia wiele trudności
Liniowanie
Faza liniowania jest względnie dobra. Względnie ponieważ Aurelion Sol przez swoją pasywkę automatycznie pcha linię, co sprawia, że przeciwnik zepchany pod swoją wieżę, nie może roamować ani próbować wymian, gdyż teoretycznie powinien je przegrać, choćby ze względu na samą naszą przewagę minionów. Ponadto, wymiany z nami spowodują utratę lasthitów i stratę złota. Jednocześnie niekontrolowane (albo bardzo trudne do skontrolowania) powoduje, że narażamy się na ganki. Warto nad tym myśleć i uważnie monitorować ruch naszych gwiazd.
Twoje domyślne combo na linii to [Q] -> [W] -> auto atak, co powoduje zużycie Thunderlord’s Decree (Dekretu Władcy Piorunów).
Pamiętaj, że przed poziomem 6 Aurelion jest słaby na linii jeżeli chodzi o obrażenia. Stackujące się ROA oraz dosyć długi na początku gry cooldown na [Q] powoduje, że częste wymiany i granie po zdobycie killa nie jest rozsądne.
Pamiętaj, że Twoje [E] nie stanowi dasha i ucieczki od ganku, każde obrażenia pozbawiają Cię momentum przez co umiejętność nie jest dostępna. Używaj jej często do ganków na inne linie, lub po prostu po pchnięciu linii zniknij we mgle wojny co powinno spowodować presję na innych liniach po pingach od przeciwnego mida oraz konsternację przeciwnika: czy podążać za Tobą, czy dobijać te miniony? Sama możliwość użycia [E] i szybkiego ganku powoduje presję u przeciwników (zakładając, że to nie Srebro i przeciwnicy używają pingów, komunikują się i aktywnie patrzą na minimapę).
Farma > kill. Zawsze. Krótko i rzeczowo. Twoje przedmioty są drogie, potrzebują czasu aby uzyskać pełną moc. Bardzo prawdopodobne, że będziesz musiał/-a zużyć za dużo many, czasu a może nawet i Flasha. Ogólnie build pod ROA i Rylai powoduje, że na linii Aurelionowi ciężko zdobyć zabójstwo, nawet na ganku.
Teamfighty
Aurelion Sol pokazuje swoją potęgę w walkach drużynowych!
Zaplanuj teamfight, pomyśl nad swoją pozycję, nie graj bezmyślnie. Jeżeli dobrze się ustawisz to nalot przy użyciu [E] oraz wcześniej przygotowane [Q], które powinno być rozszerzone na ile tylko wystarczyło czasu i odległości spowoduje dobre wejście do walki.
Pamiętaj o kontrolowaniu odległości swoich trzech gwiazd na pomocą [W]. Nie przejmuj się czasem odnowienia, jest bardzo krótki. Im bardziej w centrum tym więcej obrażeń zadasz każdą gwiazdą, pamiętaj, że z tym buildem Aurelion jest wytrzymały a każda gwiazda spowalnia wrogów.
[R] używaj na jak największej grupie przeciwników, jeżeli dodatkowo jeszcze uda Ci się kogoś podbić to zadanie w pełni wykonane.
Pamiętaj, że masz [E] oraz Teleport. Możesz opuścić walkę, wrócić do bazy i powrócić szybko do swoich sojuszników. Oczywiście trzeba robić to z rozwagą.
Unikaj ogłuszeń, podbić i innych twardych efektów kontroli tłumu. Tracisz wtedy swoje trzy orbitujące gwiazdy oraz resetuje się cooldown na Twoje [W], który jest długi.
Aurelion sprawdza się wyśmienicie jako follow do inicjacji walki. Samemu ciężko jest mu ją rozpocząć, jeżeli nie trafi [Q]. Kiedy jednak nadąży za inicjacją, któregoś ze współtowarzyszy to swoim spowolnieniem i ogłuszeniem potrafi zyskać cenny czas dla reszty drużyny na dołączenie do niego.
Powodzenia na Summoner’s Rift!
[latest_posts category=”leagueoflegends” count=”9″]