W League of Legends bardzo zależy nam na czasie, a z powodu braku voicechatu, wszelkie ważne informacje musimy zapisywać pisemnie na czacie. Jakie przydatne skróty i pojęcia z LoL-a powinien znać każdy gracz?
Ten słownik jest z dedykacją dla nowych graczy lub tych z niższych dywizji. Jeśli jesteście bardziej doświadczonymi graczami to zachęcam Was do podzielenia się swoimi skrótami i pojęciami w komentarzach poniżej. Na pewno się znajdą takie, których nie uwzględnimy, ponieważ uznamy je za zbyt oczywiste lub po prostu o niektórych zapomnimy. Tyle słowem wstępu, zaczynajmy!
- AA – autoatak ( kliknięcie prawym przyciskiem myszy na wrogiej jednostce, aby wykonać na nim autoatak)
- Ace/As – uśmiercenie całej przeciwnej drużyny w niewielkim odstępie czasu ( lub po prostu zabicie wszystkich wrogów, zanim ktokolwiek zdąży się odrodzić).
- AD – obrażenia fizyczne
- ADC – osoba na dolnej alei grająca Strzelcem ( postacią bijącą z daleka i zadającą obrażenia fizyczne)
- AFK – Away From Keyboard – osoba, która nie wykazuje oznak, jakoby była w grze ( jej postać stoi nieruchomo)
- Aggro – cel wieży lub stwórów/potworów. Jeśli zaatakujemy rywala pod jego wieżą, turret zmieni aggro na nas.
- AOE – umiejętności, które działają na specyficznym obszarze i przeważnie potrafią zadać obrażenia więcej niż jednemu bohaterowi
- AP – moc umiejętności
- ARAM – All Random All Mid – jeden z trybów gry
- Armor pen – penetracja pancerza
- Assassin – asasyn – bohater, którego zadaniem jest szybkie zabójstwo przeciwników bez statystyk defensywnych
- AS/Att Speed/ ASPD – prędkość ataku
- B – Back – sygnalizuje chęć lub prośbę powrotu. Współgra to z klawiszem powrotu do bazy, który jest pod [B]
- Backdoor lub BD – próba zniszczenia Inhibitora/Nexusa, przeważnie bez minionów i niespodziewane dla przeciwnika
- Base/Baza – obszar, w którym jest Twój Nexus, inhibitory i sklep
- BG – Bad Game – zła gra (może dotyczyć wygranych!)
- Blue – odnosi się do jednego ze stworów z jungli, którego wzmocnienie daje regeneracje many (niebieski okrąg wokół bohatera, który go zabił)
- BM – bad-mannered – osoba o niskiej kulturze osobiskiej
- Boosted – ktoś, komu inna osoba wygrała gry i zdobyła wyższą dywizję, choć właściciel konta wcale na nią nie zasługuje
- BotRK / BoRK – Blade of the Ruined King – jeden z przedmiotów (Ostrze Zniszczonego Króla)
- Bot Game – gra przeciwko botom sterowanym przez komputer
- BRB – be right back – za moment wrócę
- BT – Bloothirster – Krwiopijec – jeden z przedmiotów
- Buff – wzmocnienie postaci przez umiejętność/stwora w jungli lub wzmocnienie postaci w aktualizacji gry
- Burst – zdolność do zadawania dużych obrażeń w krótkim czasie
- BC/TBC – Black Cleaver/Czarny Tasak
- BF – B. F. Sword/K. W. Miecz
- Bruiser – bohater, który jest wytrzymały, a zarazem zadaje sporo obrażeń, np. Camille lub Irelia
- Bush – krzak
- Carry/Carrować – doprowadzenie drużyny do zwycięstwa
- CC/Crowd Control – kontrola tłumu, która ogranicza zdolność wroga do ruszania się, atakowania lub castowania spelli
- CDR – cooldown reduction – redukcja czasu odnowienia umiejętności, czaru lub użycia przedmiotu
- Chickens/Wraiths – obóz Brzytwodziobów w jungli
- Counter gank – Zgankowanie linii w tym samym momencie co przeciwny jungler.
- Counter jungle – zabijanie stworów w jungli przeciwnika
- CD – Cooldown/Czas Odnowienia.
- Cover – podtrzymywanie linii sojusznika, kiedy go na niej nie ma
- CS – creep score – liczba zabitych minionów i stworów
- Control Ward – przedmiot dający nam wizję i wyłączający wizję przeciwnikom
- DC – rozłączenie z gry
- Dive – atakowanie rywala pod jego wieżą
- DPS – damage per second – obrażenia na sekundę
- DoT – damage over time – obrażenia w czasie
- Drake – smok (stwór w jungli)
- Duo – dwójka premade’owanych graczy
- Disengage – zakończenie/powstrzymanie starcia ( np. Janna odpychająca R-ką rywali)
- Dodge – unik
- Egg – odnosi się do pasywu Anivii
- Elo – dawna wersja systemu dywizji ( high elo – wysokie rangi, low elo – niskie rangi)
- Elo Hell – utkwienie w dywizji
- EZ – easy/eazy – łatwo (raczej w negatywnym sensie)
- Ez – Ezreal – jedna z postaci
- Engage – rozpoczęcie starcia ( np. użycie w rywali R Siona lub W+Q Alistara)
- Entagle/Oplątanie – połączenie rozbrojenia z unieruchomieniem. Przykładem jest R Amumu.
- Elder Drake/Starszy Smok – Smok pojawiający się po 35 minucie, który gwarantuje dodatkowe wzmocnienia po zabójstwie
- Face check – sprawdzanie krzaków “twarzą” (wchodzić w krzaki bez postawionego w nich warda, ryzykując, że rywale tam na nas czekają)
- Farm – lasthitowanie minionów dla złota
- FB – First Blood – Pierwsza Krew – pierwsze zabójstwo w grze
- Fed – ktoś, kto zdobył stosunkowo dużo killi w grze
- Feed – umieranie i dawanie złota wrogom
- FF/FF20/FF15 – poddanie się
- Freeze – zabijanie minionów na tyle wolno, aby nie zmieniało się miejsce ich walki z Twoimi stworami, kiedy nadchodzą kolejne ich fale
- Flee/Przerażenie – przerażony cel ucieka bezpośrednio od rzucającego w linii prostej ze zmniejszoną prędkością ruchu. Przykładem jest Q Fiddlesticksa.
- Fear/Strach – przestraszony cel będzie poruszać się w losowych kierunkach ze zmniejszoną prędkością ruchu. Przykładem jest E Volibeara użyte na minionach.
- Gank – pomoc innej linii, zazwyczaj robi to jungler
- Gap Closer – umiejętność, która pozwala na przybliżenie się do rywala
- Ghosting – ktoś, kto ogląda stream przeciwnika i zgarnia przez to informacje np. o położeniu wardów, pozycji junglera czy o aktywnych umiejętnościach
- GG – good game – dobra gra, używane na koniec meczu
- GJ – good job – dobra robota
- GL&HF – good luck and have fun – powodzenia i baw się dobrze
- GP – Gangplank, jedna z postaci
- Ground/Uziemienie – cele na obszarze uziemienia nie mogą używać umiejętności ruchowych oraz są spowolnieni. Przykładem jest W Cassiopei oraz Singeda.
- Hypercarry – bohater, który bardzo dobrze skaluje się w late game’ie i zazwyczaj opiera się przede wszystkim na swoich autoatakach, np. Vayne, Tristana, Kog’Maw czy Twitch.
- Honor – zdolność uhonorowania bohaterów w lobby po grze
- Hard Leash – spora pomoc junglerowi przy jego pierwszym buffie
- Hard CC – CC, które nie pozwala mu się ruszyć
- Harass – obijanie wroga autoatakami lub umiejętnościami
- IE – Infinity Edge – Ostrze Nieskonczoności – jeden z przedmiotów w grze
- Inc – Incoming – nadchodzą
- Inner – wewnętrzne wieże
- Instalock – natychmiastowe potwierdzenie wyboru bohatera po wybraniu go, często bez konsultacji z drużyną
- Instakill – natychmiastowe oneshotowanie bohatera
- Invade – pójście do jungli wroga
- Inting/Int/Intowanie – celowe umieranie
- J4 – Jarvan IV – jedna z postaci
- Jungle/Jungler/Leśnik – gracz, który nie ma przypisanej żadnej linii, ale ma farmić neutralne stwory i niespodziewanie atakować linie lub pomagać im
- K6 – Kha’Zix, jedna z postaci
- Kite – uderzanie wrogich bohaterów podczas ruchu i uciekanie do tyłu, aby uniknąć ataku od przeciwnika
- KS – kill steal – zabranie komuś zabójstwa bez zadania wielu obrażen tej osobie (podejście i użycie skilla, gdy wróg ma mało zdrowia lub zauoatakowanie go), często KS według jednego gracza, nie jest KS-em dla innego
- Lag – wolna odpowiedź od serwera, co skutkuje problemami z wyświetlaniem tego, co dzieje się w grze
- Lag Spike – nagły wzrost odpowiedzi serwera
- Laner – gracz, który większość czasu spędza na przydzielonej mu alei
- Last Hit – ostatnie uderzenie, które ma na celu zabić wrogą jednostkę, co z kolei daje złoto
- Leash – pomoc junglerowi w zabiciu stworów z pierwszego obozu w jungli
- Leaver – osoba, która opuszcza grę przed jej końcem
- LW – Last Whisper – Ostatni Szept – przedmiot w grze
- Main – bohater, którym dana osoba gra najczęściej lub nasze główne konto
- Man Drop – ult Pantheona
- Map Control – kontrolowanie tego, co się dzieje na mapie, głównie przez obserwowanie minimapy i stawianie wardów
- MiA – missing in action – nagłe zniknięcie wroga z linii
- Mid – środkowa aleja
- Meta – pula bohaterów, która np. w obecnym patchu jest bardzo silna
- Metagame – styl gry bazowany na strategii i wyborze odpowiednich bohaterów
- Metaslave – gracz, który gra tylko i wyłącznie metą, “Niewolnik mety”
- Magic pen – penetracja magiczna, przebicie odporności
- MR – odporność na magię
- MS – prędkość ruchu
- Minion – stwór nacierający linią
- Monster – stwór występujący w dżungli
- Melee – atakowanie wręcz
- Newb(ie) – nowy gracz
- Nerf – uczynienie czegoś słabszym
- Noob – gracz niepotrafiący grać
- Normale – gry normalne, nierankingowe
- Nuke – pojedyncza umiejętność, która zadaje ogromne ilości obrażeń
- OMW – on my way – jestem w drodze
- OOM – out of mana – nie mam many
- One shot – zabić wroga za pomocą jednej umiejętności
- Overextending – przesadzanie, np. z agresywną grą, co kończy się naszą śmiercią
- Overstay – zbyt długie pozostanie po wygranym starciu, często kończące się śmiercią od rywali, którzy będąc w bazie uleczyli się/zrespili się i mają przewagę wydanego złota
- OP – overpowered – zbyt mocny/za mocne, np. postać czy przedmioty
- PBE – Public Beta Environment – serwer testowy, do którego mają dostęp tylko niektórzy gracze; Riot wypróbowuje na nim nowe elementy rozgrywki przed wprowadzeniem ich na normalne serwery
- Peel – zdolność do powstrzymywania wroga od zabicia postaci, głównie przez CC
- Penta – zabicie 5 wrogów tuż po sobie przez jedną osobę
- Poke – dalekozasięgowe harassowanie
- Pot – przedmioty, które można spożywać
- Proxy – farmienie wrogich minionów pomiędzy wieżami wroga, zanim pierwsza zostanie zniszczona
- Push – czyszczenie fali minionów na tyle szybko, żeby mogły one podchodzić coraz dalej i niszczyć kolejne struktury
- QSS – Quicksilver Sash – jeden z przedmiotów
- Rage – okazywanie frustracji w grze
- Ragequit – wyjście z gry z powodu frustracji
- Ranked – gra rankingowa
- Riot – twórcy League of Legends
- Rot – Zz’Rot Portal – jeden z przedmiotów
- Roam – zejście z naszej linii na inną w celu pomocy sojusznikowi
- Ranged – atakowanie z dystansu
- Salty – ktoś, kto zaczyna używać ironii, gdy jest zirytowany grą.
- Scuttle/Crab – krab na rzece
- Skillshot – umiejętność, którą castujemy w określonym kierunku i uderza ona przeważnie pierwszego wroga
- Smurf – gracz, który gra na koncie z niskim poziomem lub dywizją, ale na głównym koncie znajduje się w wysokiej dywizji
- Snipe – zabicie wroga z bardzo dużego dystansu
- Snowball – sytuacja, w której drużyna zdobywa dużą przewagę i ją wykorzystuje, tak samo jak tocząca się kula śnieżna staję się coraz “większy”
- Splitpush – bohater, który potrafi na tyle szybko zabijać miniony na linii, aby ją spushować, a reszta drużyny mogła walczyć w innym miejscu
- SS – informacja, że wrogowi zniknęli z zasięgu wzroku (odpowiednik MiA)
- Submarine – kiedy Shen ultuje niewidzialną jednostkę i dive’ują oni razem na tyły wroga
- Support – gracz, który ma za zadanie wspierać ADC na dolnej alei, aby mógł on spokojnie farmić i zabijać wrogów
- Siege – oblężenie wieży przeciwnika, najczęściej ze wzmocnieniem z Nashora
- Suppression/Przygwożdzenie – przygwożdżony cel nie może poruszać się, rzucać umiejętności bohaterów, ani czarów przywoływacza (w tym Cleanse’a/ ). Czas trwania przygwożdżenia nie może zostać skrócony. Można go przerwać tylko QSS-em. Przykładem Przygwożdzeń są: R Malzahara, W Tahm Kencha, R Skarnera, R Warwicka i E Vayne ( gdy trafi w ścianę)
- Tank – bohater zaprojektowany do przyjmowania wielu obrażen
- Team Comp – kompozycja drużyny
- Teamfight – walka drużynowa, w której większość naszego zespołu walczy z kilkoma osobami z przeciwnego
- TF – Twisted Fate (postać) lub Trinity Force ( Moc Trójcy – przedmiot)
- Throw – gdy będąc do przody względem rywali zaczniemy popełniać błędy i tracić przewagę
- Tilt – bycie zdenerwowanym np. po kilku porażkach
- Top – górna aleja
- Toxic – gracze, którzy negatywnie wpływają na sojuszników (ale też wrogów)
- TP – Teleport – jeden z czarów przywoływacza
- Turret/Tower – wieża – struktura, którą musimy zabić
- TT – Twisted Treeline – mapa do 3 na 3
- Ult(imate) – przeważnie najsilniejsza umiejętność, którą aktywujemy za pomocą [R]
- U2 – you too – Ty też
- Ward – przedmioty, które gwarantują wizję na niewielkim obszarze
- WP – well played – dobrze zagrane
- WW – Warwick – jedna z postaci
- Zoning – taktyka, która powstrzymuje wroga przed wchodzeniem na dany obszar
Slang/Żartobliwe/Sytuacyjne
- xaxaxaxa – “hahahaha” dla kogoś używającego cyrilicy albo dla Greków
- xPeke – “śmieszkowe” określenie Backdooru, nawiązujące do tej akcji – klik!
- lag – piszesz to w momencie, gdy zrobiłeś coś durnego, w ten sposób przerzucasz własną winę na serwer Riotu. Dla spotęgowania efektu można pingować nasze opóźnienie, najlepiej jeśli jest niskie.
- inSec – określone zagranie na Lee Sinie ( prezentacja: klik!)
- Run it down ( mid) – celowy bieg wzdłuż linii w celu śmierci od wieży/rywali, jedna z metod intowania, nawiązuje do Tylera1
- Shaco Syndrome – to określenie stosujemy, gdy zawsze gdy mamy postać X w swojej drużynie to ona feeduje, a grając przeciwko niej mamy do czynienia z jakimś mistrzem tego bohatera. Nazwa pochodzi od Shaco, ponieważ gracze z nim mają najczęściej taki problem.
- Open D Gates – otwieranie “bram” do Nexusa, czyli Inhibitorów
- Stop the Ports! – powstrzymanie powrotów rywali, najczęściej, gdy ktoś robi backdoora
Uważacie, że powinno się tutaj coś jeszcze znaleźć? Zapraszam do dyskusji!