League of Legends r.

Riot Pls: zmiany w grze rankingowej w sezonie 2017

Nieco ponad miesiąc temu zapowiedzieliśmy kilka zmian w grze rankingowej, przyznając, że kolejka dynamiczna nie spełniła oczekiwań wielu graczy. Dziś jesteśmy gotowi pomówić o tym, co planujemy na sezon 2017. Zacznijmy od najważniejszych wieści: przywracamy kolejkę solo/duet dla wszystkich graczy.

Kolejka solo/duet

Pamiętacie system rankingowy sezonu 2015? To będzie coś bardzo podobnego. Ustawcie się w kolejce w pojedynkę albo z jednym zaufanym znajomym i starajcie się dotrzeć do Złota (lub wyżej). Główna różnica w stosunku do roku 2015 polega na tym, że będziecie mogli wybrać dwie pozycje preferowane i wykluczyć pozycję lubianą najmniej (zostanie pominięta, kiedy działa wymuszanie pozycji lub kiedy wybierzecie pozycję dowolną). Krąg Pretendenta pozostanie dostępny tylko dla graczy solo.

Rankingowa kolejka drużynowa

Kolejka drużynowa umożliwia dołączenie do gry i rywalizację do pięciu graczy — całkiem jak w kolejce dynamicznej z 2016 r. — a gracze, którzy będą w niej rywalizowali, pod koniec sezonu zdobędą unikalne nagrody (oraz dodatkową ozdobę swoich ramek). Jeśli twój skład szuka poważnej, nastawionej na rywalizację gry, znajdzie ją właśnie tutaj. A jeśli grasz w pojedynkę, ale chcesz doskonalić się w otoczeniu nagradzającym umiejętności nastawione raczej na współpracę drużynową, w kolejce drużynowej też znajdziesz coś dla siebie. Z tą kolejką w sposób naturalny połączy się rankingowa kolejka pięć na pięć i w rezultacie będą dostępne codziennie przez całą dobę.

Gracze, którzy dotrą do Złota, zarówno w kolejce solo/duet, jak i kolejce drużynowej, odblokują dodatkową specjalną nagrodę na koniec sezonu.

Jak do tego doszło

Każdy, kto śledził zmiany, jakie w tym roku wprowadzaliśmy w naszej kolejce rankingowej, zadaje sobie zapewne pytanie: „co się właściwie zmieniło?”. Przez całe miesiące opieraliśmy się wezwaniom do ponownego wypuszczenia kolejki solo/duet wraz z kolejką dynamiczną, ponieważ uważaliśmy, że ucierpi na tym stan obu kolejek. Sądziliśmy także, że możemy ulepszyć kolejkę dynamiczną na tyle, by zadowolić osoby, którym nie podobały się jej założenia — szczególnie tych graczy, którzy naprawdę nie znosili grać przeciwko grupom umawianym (albo którzy uważali, że grupy umawiane naruszają integralność drabinki rankingowej).

Jednak w ciągu sezonu 2016 na tyle usprawniliśmy dobieranie graczy i ulepszyliśmy projekt kolejki dynamicznej, że nabraliśmy przekonania, iż potrafimy poprowadzić dwie kolejki rankingowe. Dlatego teraz chcemy to wypróbować.

Koniec końców istnieją zasadnicze, niemożliwe do zniwelowania różnice między rankingową kolejką drużynową a kolejką solo/duet, wykraczające poza ich osobne zasady dotyczące grup umawianych. Mamy nadzieję, że obie kolejki będą się rozwijały, ponieważ dzielące je różnice powinny przyciągać graczy różnego typu. Na przykład kolejka solo/duet będzie w większym stopniu nagradzać te dwie umiejętności:

  • W kolejce solo/duet w większym stopniu nagradzana jest umiejętność osiągania zwycięstwa „w pojedynkę”. Ponieważ do gry wchodzi znacznie mniej umówionych graczy, którzy mają wcześniej opanowane, przetrenowane i skoordynowane strategie, większy nacisk położony jest na umiejętność zdobywania przewagi w alejach i kontroli sytuacji na całej mapie.
  • Być może grasz w pojedynkę, ale musisz umieć stać się liderem grupy nieznajomych. Nie możesz wściekać się na nikogo i musisz umieć w locie dostosowywać się do specyficznych cech członków swojej drużyny.

Rankingowa kolejka drużynowa także poddaje próbie wszystkie cechy, które doskonalisz podczas gry solo, ale dodatkowo nagradza inny zestaw umiejętności:

  • Podczas wyboru bohaterów musisz bardziej skupić się na spójnych kompozycjach drużyny, a komunikacja na późnym etapie gry prawdopodobnie będzie decydowała o zwycięstwie lub przegranej — tu najlepiej wykaże się dobrze skoordynowany zespół mający skuteczny plan gry.
  • Ta kolejka zapewne rozwinie własny stan gry bardziej skupiony na inwazjach na wczesnych etapach i niespodziewanych, ściśle skoordynowanych rotacjach.

Mamy nadzieję, że dzięki unikalnym nagrodom i różniącym się stylem środowiskom gracze docenią wartość rankingowej kolejki drużynowej oraz kolejki solo/duet i obie będą się rozwijały.

A jeśli nie mamy racji?

Może się okazać, że gracze grający solo lub w duecie nie są zainteresowani kolejką drużynową i w rezultacie jej populacja wykruszy się — a zatem wydłuży się czas oczekiwania w kolejce. Wszystkie kolejki potrzebują graczy solo, aby mogły przetrwać. Kolejka może dobrze funkcjonować w niektórych regionach, a w innych nie. Jeśli okaże się, że takie rozwiązanie się nie sprawdza, zmienimy kolejkę drużynową w ścisłą kolejkę pięć na pięć, praktycznie przywracając starą kolejkę rankingową pięć na pięć, ale bez ograniczeń zarządzania składem i z włączeniem wszystkich poprawek parametrów, które opracowaliśmy podczas sezonu 2016.

Zawsze chcieliśmy, by gracze mieli możliwość rywalizowania w grupie, ale porzucimy nasze marzenie o kolejce „dynamicznej”, jeśli gracze uznają, że nie jest warta ich czasu.

Podczas sezonu rankingowego 2016 bardzo wiele dowiedzieliśmy się o naszej grze, graczach i o tym, co Riot może robić lepiej. Dziękujemy, że jesteście z nami.

SESJA PYTAŃ I ODPOWIEDZI

  • Czy te zmiany pojawią się tylko w aktualizacji klienta, czy także w klasycznym kliencie?

    Te zmiany pojawią się w obu klientach.

  • Co z emblematami rankingowymi?

    Już ich nie ma. Emblematy były rozwiązaniem doraźnym, a nie elementem włączonym na stałe.

  • Czy znajomi o znacznie różniących się rangach będą mogli w jakiś sposób współzawodniczyć razem? Drużyny rankingowe w zeszłym sezonie to umożliwiały.

    Faktycznie idziemy tu na kompromis, ale jest to akceptowalne z kilku powodów. Jeśli pozwolimy graczom Brązu czekać w kolejce razem z ich diamentowymi znajomymi, to praktycznie nie będziemy w stanie zapewnić dobrze dopasowanej gry. Próbowaliśmy w przeszłości przeprowadzić to za pomocą kolejki drużyn rankingowych i niektórym graczom to się podobało, ale zapełnienie kolejki było zawsze niezwykle małe, a dopasowanie graczy nie w każdym przypadku było zadowalające. Ponieważ w rankingowej kolejce drużynowej wspieramy rankingowe gry pięć na pięć, musimy ustalić pewne granice: w naszym nowym systemie gracze niskiego poziomu, którzy chcą grać razem ze swoimi znajomymi o wysokich rangach, powinni wybrać zwykłą kolejkę draftową.