Split pushing (ang. podzielona presja) jest dokładnie tym, co mówi nazwa: naciskanie na wieże w pojedynkę. Taktyka ta jest dobrym pomysłem, kiedy Wasz team nie składa się z postaci dobrych w walce zbiorowej, albo kiedy przeciwnik jest “nafeedowany”. Głownym celem split pushera jest zwrócenie na siebie uwagi przeciwników poprzez niszczenie wież na jednej linii. Dzięki temu sojusznicy mogą skupić się na innych celach na mapie. Ta metoda wymaga jednak od nas, abyśmy mieli sporo kwestii na uwadze, ponieważ, cóż, zostajemy sami w grze polegającej na współpracy.
Różnice po stronie Blue/Red
Możecie podjąć decyzję o stylu gry polegającej na splicie już podczas wyboru czempiona. Nie ma znaczenie po której stronie jesteście, ale musicie pomyśleć kiedy wybrać split pushera. Na przykład, wybranie takiego jest złym pomysłem, kiedy przeciwnicy mają mnóstwo mobliności i mogą dobrać się do was bardzo szybko, kiedy spróbujecie uderzyć ich wieżę (np. Quinn).
Kiedy już zdecydujecie się grać w ten sposób, ogarniajcie co się dzieje. Po pierwsze i najważniejsze, umiejscowienie wardów będzie się różniło w zależności po której stronie mapy gracie, Blue albo Red. Poniższa grafika powinna pomóc ogarnąć gdzie i na jakim etapie pushowania najlepiej postawić wardy:
Głównym zamysłem jest więc stawianie wardów na poziomie wieży, którą chcecie zniszczyć tak, aby wiedzieć o zbliżających się przeciwnikach długo przed ich przybyciem na linię. Dodatkowo, jeśli chcecie całkowicie poświęcić się splitowi, pomyślcie nad zmianą trinketu z żółtego na niebieski, co pozwoli Wam zdobyć wizję bez konieczności odbiegania od linii.
Postacie do split pushu
Tutaj przeanalizujemy parę wyborów, które wydają się dobre do tej taktyki.
Split jest skuteczny wtedy, kiedy możecie zabić przeciwnika w sytuacjach 1 na 1, albo uciec z sytuacji 1 na 2. Poniżej znajduje się lista bohaterów, którzy mogą się nieźle do tego nadać(od najlepszych):
Postacie AD:
Jax: Jego umiejętność pasywna oraz build umożliwiają mu bycie stałym zagrożeniem dla przeciwników, zwłaszcza, kiedy przychodzą pojedynczo
Jayce: Meta pick, ogrywany na Mistrzostwach Świata, może całkiem efektywnie topić turrety
Trundle: Pomimo niedawnych nerfów, Trundle dalej jest szybkim, mocnym lanerem, z którym ciężko się walczy w late game
Zed: Silny 1v1, itemy powinny pozwolić mu niszczyć turrety szybciej
- Reszta postaci AD z topa, jak
Fiora,
Yasuo.
Postacie AP:
Diana: Nie jest widywana za często w dzisiejszej mecie, ale jej pasywka jest pomocna w pushu, dodatkowo jest świetna w 1v1
Teemo: Nie całkiem troll. Jego build, który opiera się w dużej mierze na prędkości ataku na początku rozrywki, sprawia, że łatwo mu atakować wieże i być nieznośnym dla przeciwnika na linii
- Inni czempioni, tacy jak
Ekko.
Czary przywoływacza
Wybór czarów nie jest trudny, ale może pomóc w dostosowaniu się do konkretnych stylów gry.
Granie na topie i (w więkości) split push wymaga Teleportacji w celu szybkiego przenoszenia się na mapie, a jej cooldown może być zredukowany dzięki masterkom i przedmiotom.
Błysk jest bez wątpienia najlepszym i najczęściej używanym czarem w grze, może być zastosowany defensywnie lub agresywnie.
Duch jest jeszcze jedną opcją, bo pozwala uciec przed gankiem albo dogonić przeciwników szybciej, a ma krótszy cooldown od Błysku.
Smoki
Wszystkie smoki są ogromną pomocą dla split pushera, ale przeanalizujy co każdy z nich robi.
Smok Powietrza daje +25/50/75 do szybkości poruszania się poza walką. Posiadanie tego buffa pozwala oczywiście na dostanie się na linię szybciej, albo szybsze wycofanie się, jeśli nadchodzi przeciwnik.
Smok Wody przywraca 4/8/12% brakujących HP i MP przez 5 sekund. Daje to niesamowite możliwości jeśli chodzi o sustain na linii.
Smok Ognia daje 8/16/24% zwiększone AD i AP. Dzięki bonusowym statystykom możemy niszczyć wieże szybciej, oraz dać się we znaki przeciwnikom bezpośrednio.
Smok Ziemi jest zdecydowanie najlepszy dla split pusherów, ponieważ daje 10/20/30% dodatkowych obrażeń zadawanych celom, czyli także wieżom.
Przedmioty
Kupienie niektórych konkretnych przedmiotów pozwoli na szybsze niszczenie wież. Poniżej znajduje się parę z nich, które powinniście kupić:
Blask jest najlepszy, kiedy trzeba split pushować, bo wiele postaci nadających się do tego ma spamowalne umiejętności (W Jaxa, Q Trundle’a itd.), dlatego pasywka Blasku może być wykorzystana wiele razy. Z tego powodu niebieski miecz powinien być kupiony względnie wcześnie.
Widmowe Ostrze Youmuu może pomóc w szybszym położeniu turreta, bo użycie go daje 40% bonusowej prędkości ataku oraz 20% prędkości poruszania się na 6 sekund, co jest wystarczające na szybki burst na turrecie i ucieczkę.
Kolosalna Hydra jest przemiotem zapewniającym dobry wave clear, a także dzięki niemu można resetować auto attack.
Następna część dotyczy przemiotów, które nie pomagają w splicie bezpośrednio, ale mają na to wpływ:
Sztandar Dowódcy awansuje pobliskiego creepa, dając mu bonusowe odporności, staty dotyczące walki, oraz permanentny spell shield, dzięki czemu jest odporny na obrażenia magiczne. Używanie go może spowodować stworzenie ogromnej fali, do której rozbicia będzie trzeba przeciwnego championa.
Portal Zz’Rot nie tylko daje sporo odporności, ale użycie go powoduje powstanie bramy do Pustki, która spawnuje małego miniona co 4 sekundy, ktory atakuje przeciwne creepy i wieże. Całkiem przydatne, jeśli użyte właściwie.
Fun fact: Możecie teleportować się do samej bramy lub do jednego z małych Voidlingów.
Eliksiry
Eliksiry mogą znacząca pomóc w osiągnięciu celu, bo trwają 3 minuty, nie kończą się po śmierci, i pomagają zadać więcej obrażeń/dają większą mobliność. Większość graczy nie kupuje ich jeśli mają jeszcze wolne sloty na przedmioty, ale mogą one dać sporego power spike’a w mid-game, jeśli wybierzecie właściwy. Pamiętajcie, tylko jeden eliksir naraz może być aktywny!
Eliksir Żelaza daje +300 HP, +25% Tenacity, zwiększony model postaci (który zwiększa zasięg ataku o 20-25) oraz bonusową prędkość poruszania się dla nadchodzących sojuszników. Może być pomocny, kiedy jesteśmy zbyt squishy i chcemy móc szybko uciekać.
Eliksir Gniewu daje +30 AD i bonusową kradzież życia podczas atakowania wrogich czempionów. Przydatne, kiedy trzeba bić się z kimś o wieżę.
Eliksir Czarnoksięstwa daje +50 AP, 15 do regeneracji Many i pasywkę, dzięki której zadajemy 25 nieuchronnych obrażeń czempionom i wieżom. To jest najlepszy eliksir do pushowania dla każdego bohatera; pasywka stackuje się ze Smokiem Ziemi, dzięki czemu obrażenia wchodzą w wieże jak w masło.
Split pushing jest niezwykle przydatnym sposobem na wygrywanie gier, jeśli potrafimy to robić. Pomimo wszelakich wskazówek, to Wasze decyzje i Wasz build, miejsca w których stawiacie wardy oraz timing są tym, co jest waże. Bycie upartym oraz szybkie podejmowanie decyzji będą decydujące, czy zasmakujecie słodkiego zwycięstwa czy gorzkiej porażki. Ostatnia rzecz – zawsze sprawdzajcie minimapę co 5 sekund.
Powodzenia!