r.

Czy Aurelion Sol musi być niezbalansowany, żeby był grywalny?

Patch 6.6 już jutro a wraz z nim oprócz wielu skórek i zmian w przelicznikach przedmiotów i bohaterów pojawi się nowa postać: Aurelion Sol. Patrząc na jego umiejętności rodzi się wiele pytań dotyczących tego, czy będą grały liczby vs czy będzie to styl gry.

Liczby vs playstyle czyli co poeta miał na myśli. Chodzi mi tutaj o to, czy ze względu na swoje umiejętności, główną rolę odgrywać będą przeliczniki czy sposób na grę i możliwości jakie będzie oferował Aurelion Sol. Rozłożymy te pytanie na czynniki pierwsze i przyjrzymy się tematowi z każdej strony.

Pragnę zaznaczyć, że skupiamy się na naszej codziennej kolejce rankingowej. A postawione pytanie brzmi: co zadecyduje o tym, czy Aurelion Sol pojawi się w mecie na Ranked Queue? Warto zauważyć, że analizujemy tutaj gry większości graczy. Nie wspominam tutaj o przypadku Pro vs Rankedy. Jest to temat na osobny wpis.

Kiedy grają przeliczniki

Przeliczniki grają wtedy, kiedy same umiejętności postaci nie są zbytnio wyszukane lub na tyle użyteczny by same w sobie stanowiły o sile bohatera. Dobrym przykładem może być wkrótce nerfiona Shyvana Shyvana, która sieje zniszczenie na rankedach i otrzymuje soldine zmniejszenie wartości na jej Q i W. W połączeniu z Titanic Hydrą Titanic_Hydra_item, Deovourerem Buff_Devourer_Sated i Guinsoo’s Rageblade guinsoo smoczyca potrafi wyciągnąć każdą grę 1vs9. Warto zauważyć, że zarówno Hydra jak i ulepszenie Devourer też otrzymują nerfy. Sytuacja jest prosta, nie ważne jak bardzo drużyna A ma przewagę w grzę, jeśli w druzynie B jest Shyvana, która osobiście została zniszczona w dżungli w early game, to po skończeniu swoich przedmiotów w 30/35 minucie, jest wysoka szansa na comeback ze strony B. Dlaczego? Ponieważ liczby i staystyki pozwalają obecnej Shyvanie działać cuda.

Inny przykład. Pamiętacie początek sezonu i granie samych toplanerów, którzy budowali Guinsoo’s Rageblade guinsoo? Jakie to było OP w przedsezonie. A dla starszych graczy: pamiętacie przedsezon trzeci? League of Black Cleavers? Dla niewtajemniczonych, przed sezonem trzecim Riot zreworkował Black Cleaver Stary Czarny Tasak tak, że jego umiejętność bierna kumulowała się z kolejnymi, a samo przebicie pancerza było zbyt OP. Powodowało to, że każdy mógł budować Czarny Tasak, a wszystkie AD postacie, z naciskiem na asasynów były na szczycie mety.

League of Black Cleavers

Kiedy grają umiejętności

Z drugiej strony isntnieją postacie, które w mniejszym lub większym stopni będą zawsze w mecie i będą grywalne, nie ze względu na swoje przeliczniki lecz na użyteczność w grze. Pierwszym przykładem, który od razu ciśnie się na usta jest odwieczna królowa midlane’u: Orianna Orianna_MIN. Dzięki swoim możliwościom przyspieszania oraz spowalniania graczy, a także umiejscowieniu swojej kulki tak by stwarzać zagrożenie ultem wywiera presję na przeciwnikach. Sam fakt, posiadania jej R-ki całkowicie zmienia podejście do walk drużynowych przez przeciwników.

Orianna Łamaczka Serc

Kolejni bohaterowi to Lee Sin LeeSin_MIN i Kindred Kindred_MIN. Nie wiem co musiało by się stać by ślepy mnich nie był dobrym junglerem kiedykolwiek, nie musi być najlpeszym, ale zawsze będzie użytecznym. Mobilność, którą posiada i potencjał na robienie przepięknych zagrań jest nieograniczony, przez co Lee mimo, że traci bardzo dużo w late game, zawsze znajdzie się w mecie. Natomiast w przypadku Kindred to jej superumiejętność decyduje o tym, że jest ona grywalna. Jeżeli jej wczesne junglowanie nie zostanie pogorszone przez nerfy to wilk i owieczka będą widziani często na Summoner’s Rift. Posiadanie wielkiej obszarowej niewrażliwości na śmierć, unikalnej umiejętności w grze, sprawia, że Kindred są przydatni w grze. Dodatkowo oferują oni wachlarz nowych możliwości, jeżeli chodzi o kompozycję drużyny, ponieważ są ADC w jungli, co może umożliwić granie np. Urgotem czy Mordekaiserem, albo Jhinem zamiast standardowego strzelca.

Aurelion Sol i jego rynsztunek

Wracając do głównego tematu zadajmy sobie jeszcze raz pytanie: co zadecyduje o tym, czy Aurelion Sol pojawi się w mecie na Ranked Queue?

Aurelion Sol gameplay

Jeśli popatrzymy bardzo pesymistycznie to możemy dojść, do wniosku, że Aurelion to bohater z dwoma umiejętnościami zadającymi obrażenia (widziałem i czytałem takie komentarze).

Moim zdaniem nie!

Czy nie zapomnieliście o pasywce i możliwościach sterowanie jej zasięgiem? Tak na pewno nie, ale znam odpowiedź: ona jest tak wolna, że na pewno jej uniknę. Oczywiście, gdbyś stał 1vs1 przeciwko Aurelionowi oraz on nie używał innych umiejętności to zgodziłbym się. Jednakże, podczas teamfightu, kiedy bierze w nim udział ponad 8 bohaterów, nie będziesz skupiał/-a się na kilku gwiazdkach, które będą obracały się wokół olbrzymiego smoka w środku walki. A te małe niepozorne gwiazdki będą robić co do nich należy. Mogą użyć na Tobie spowolnienia z Rylai’s Crystal Scepter Rylai's_Crystal_Scepter_item lub wykorzystać pasyw z Luden’s Echo 40px-Luden's_Echo_item. I już nie są takie są takie nieszkodliwe prawda?

Przejdźmy do [Q] Gwiezdnej Fali. Ten skillshot prezentuje się podobnie do Q AniviAnivia_MIN, jednak może wywołać większy zamęt wśród przeciwników. Tak, niektórzy mogą powiedzieć, że jego prędkość nie jest zaskakująca i można go ominąć, ale właśnie… jego trzeba ominąć! A to powoduje wywarcie presji na przeciwnikach, tym samym można rozdzielić walkę, opóźnić pomoc i zgrupowanie się wrogów. Przy tej umiejętności bardzo wyraźny jest aspekt psychologiczny.

[W] Astralnej Ekspansji można wypowiedzieć się krótko i dosadnie: szybciej, mocniej, dalej. Opanowanie pod czas teamfightów i podzielna uwaga, tak by skupiać się na naszym celu a jednocześnie mieć na oku czy przypadkiem nie warto przełączać klawisz W, to ważna cecha każdego, kto będzie chciał określać się main Aurelion.

Jego [E] Legendarna Kometa też stanowi nowy rodzaj dasha. Długi zasięg, dłuższy niż Rek’Sai RekSai_MINczy Zac Zac_MIN pozwala na szybki roam lub gank wykończony stunem, jeśli uda się dobrze wycelować Q. Inne postaci w grze, które mogą coś lub kogoś dostarczyć, takie jak Bard Bard_MIN i Tahm Kench TahmKench odnalazły swoje miejsce w mecie. Myślę, że w przypadku Aureliona może być podobnie.

Co do [R] Głosu Światła, to jest to bardzo szybki i szeroki skillshot, który w teamfightach napewno pozostawi wyraźne rany na przeciwnikach. Oglądajac i grając Aurelionem zauważyłem, że w przypadkach 1vs1 szybkie combo w R->Q w bliskim kontakcie z przeciwnikiem potrafi powstrzymać jego zapędy do walki.

Podsumowanie

Moim zdaniem Aurelion oferuje na tyle zróżnicowany styl gry, że powinien odnaleźć swoje miejsce w mecie i stać się grywalnym bohaterem. Zamęt i zamieszanie jakie może siać w teamfightach oraz dobrze zaprojektowane mechanizmy obrony przed agresywnym all-in ze strony przeciwnika są dużymi plusami nowego bohatera. Ze względu na swój pasyw oraz skill W obstawiam, że odnajdzie się on na topie lub w dżungli. A co wy myślicie o jego umiejętnościach? Łatwo je skontrować? Trudno nad nimi zapanować? Jak bardzo przyda się podzielność uwagi?

[latest_posts category=”leagueoflegends” count=”9″]