League of Legends r.

Karma mid! Broken pick nadchodzi?

Karma mid! Czy to nowy nadchodzący broken pick? Karma była przez długi czas OP na dolnej linii, a aktualny patch bardzo jej sprzyjał. W ostatnich dniach była kilkakrotnie wybierana na linię środkową. W tym artykule opiszemy, jak się tam sprawdziła oraz jak wygląda jej przyszłość na midzie.

Jak Karma radzi sobie na środku?

Jeśli decydujesz się zagrać Karmą na środkowej linii, powinieneś wiedzieć, że pierwszym najlepszym itemem do złożenia będzie Athene’s Unholy Grail . Zmienił się on znacząco w poprawce patcha 7.12. Umożliwił wielu graczom osiąganie imponujących statystyk oraz synergicznie działał z tarczami. Statycznie Athene’s Unholy Grail  dał 20% skrócenia czasu odnowienia oraz odporność na magię. Podczas gdy duża ilość sojuszników była uzdrawiana lub objęta tarczą, zaczynał on leczyć bohatera. Działało to bardzo dobrze z umiejętnością E Karmy, które również daje przyśpieszenie. Szybka regeneracja jej Q  sprawiała, że gracz mógł wręcz spamić umiejętnością. W połączeniu właśnie ze Athene’s Unholy Grail  dawało to praktycznie nieśmiertelność Karmie lub sojusznikowi, którego leczyła.

Budowanie Karmy na midzie według Fakera

Od czasu, gdy Karma zaczęła być grana na środku, powstały dwa buildy. Jednego z nich użył sam Faker podczas gry przeciwko Afreeca Freecs. Złożył on Ardent Censer , który zapewniał szybkość ruchu, buff na wszystkie tarcze o 10%, premię do ataku oraz dodatkową kradzież życia. Poprzez spam umiejętnościami, jakie posiada Karma, dawało to dużą swobodę całemu teamowi oraz samej Karmie. Team SKT połączył grę Fakera z ich taktyką Xayah Banga. Dzięki temu w późniejszej fazie gry cały zespół zdobył dużą przewagę. Build Karmy dał całemu zespołowi premię do ataku, co pozwoliło Xayah na swobodne przejścia po liniach.

Budowa pod DMG

Drugi build Karmy na midzie był skupiony na DMG oraz niszczeniu, dlatego na rzecz Ardent Censer  należało złożyć Luden’s Echo . Można zauważyć, że tego buildu używali Bjergsen z teamu TSM oraz Keane z Team Dignitas. Luden’s Echo  zwiększa naszą moc oraz daje nam dodatkową prędkość poruszania się; złożenie tego itemu daje nam większą wartość tarcz niż budowanie Ardent Censer , choć nie jest to wielka różnica. W pierwszym buildzie z Athene’s Unholy Grail  + Ardent Censer  Faker miał 120 AP, podczas gdy Kaene oraz Bjergsen – 180 AP, max E z 120 AP i bonusem z Ardent Censer  daje 253 z samych tarcz (170 base + [120 AP x 0,5 skalowanie] x 8% buff). Przy 180 AP uzyskuje się 260 obrażeń AP (170 base + [180 AP x 0,5  skalowanie]). Różnica 7 obrażeń jest minimalna. Budowa Ardent Censer  podkreśla samą pasywkę nad surową wartością tarcz. Jednak w miarę długości gry opcja z Luden’s Echo oferuje z biegiem czasu większą wartość tarcz z powodu zwiększonego AP, jakie daje ten item. Dlatego zarówno team TSM, jak i Dignitas mogli liczyć w późniejszej fazie gry na zwiększenie tarcz oraz samego AP.

Mocne strony

Największą zaletą Karmy jest chronienie sojuszników oraz zwiększenie ich prędkości poruszania się. Jej tarcza jest bardzo potężną umiejętnością w mecie. Zdolność krycia kilku sojuszników naraz daje całej drużynie bardzo dobre wsparcie podczas walk. Chociaż używanie wszystkich umiejętności jednocześnie może odbić się na jej regeneracji, to szybka regeneracja Q sprawia, że użycie umiejętności na grupie przeciwników zmniejsza czas regeneracji skilla dzięki pasywie Karmy. Mimo iż sama tarcza jest bardzo mocna, to przyśpieszenie, jakie oferuje Karma, jest o wiele bardziej przydatne. Pozwala ono gonić wrogów oraz uciekać przed nimi lub źle zapowiadającymi się walkami.

Przyśpieszenie mocnych postaci z drużyny może pozwolić na zdobycie znaczącej przewagi nad przeciwnikiem. Przykładem jest Team Dignitas, który pozwolił sobie użyć przyśpieszenia Karmy na ich niewidzialnym Rengarze. Pozwoliło mu to dotrzeć na tyły przeciwników i ich zaskoczyć, wygrywając tym samym walkę. Karma jest najczęściej wybierana ze względu na jej tarczę oraz przyśpieszenie. Nie zapominajmy, że z dobrym buildem Karma potrafi również mieć bardzo dobre obrażenia. Przykładem tego jest mecz pomiędzy Dignitas a EnVyUs, gdzie w 45-minutowej grze Karma miała prawie 33k obrażeń – tyle samo co Xayah na ADC.

Jak najlepiej grać, aby wygrać?

Podczas gry Karmą należy pamiętać o tym, jak działają jej umiejętności. Jej Q potrafi dać dużą przewagę na samym początku gry, ponieważ posiada ono obrażenia obszarowe (jest to druga funkcja z dwóch, jakie posiada), które potrafią się przyczynić do dużych strat u przeciwnika. Przy pierwszej funkcji Q daje Karmie 30% skalowanych obrażeń. Obydwie rzeczy Karma zyskuje dzięki R – daje ono zwiększony hitbox z samego Q , co pozwala na zadanie obrażeń większej ilości przeciwników. Karma może w początkowej fazie gry nadużywać swoich umiejętności w celu zatrucia życia przeciwnikowi i zmuszać go do ciągłych powrotów w celu regeneracji zdrowia. Niestety ma to swój haczyk, ponieważ ciągłe używanie tej umiejętności może zaszkodzić Karmie, przez co będzie ona posiadała mniej złota na zakup itemów pod obrażenia. Należy uważać z tą taktyką i używać jej rozważnie. Jednak w środku gry Karma może uzyskać więcej złota na inwestycję w itemy AP, które dadzą jej szaloną ilość obrażeń. Karma zyskuje wtedy przewagę, ponieważ koszt Athene’s Unholy Grail  (2100) jest mniejszy niż Morellonomiconu  (2900), który musi zakupić większość midowych postaci.

Przyszłość Karmy na środkowej linii

Niestety przyszłość Karmy na środku nie jest kolorowa. Dotknął ją mocny nerf jej E , który zmniejszył podstawową wytrzymałość tarczy – tak samo jak zmniejszył ją na tarczach dawanych sojusznikom za pośrednictwem R  – aż o 20%! Tę stratę można zrekompensować zmianami  Athene’s Unholy Grail . Zmniejszenie czasu odnowienia i ilości AP tego itemu zostało zmniejszone. W zamian za to zwiększono regenerację many (20% → 10%, 40 → 30, 75% → 100%). Dodatkowo, przyznaje się teraz 5 AP za każdy bonus 25% regeneracji many. Zmiany te są interesujące. Zmiana mocy umiejętności Karmy w zasadzie nie staje się istotna, ponieważ nowe pasywne zastosowanie Athene’s Unholy Grail  wszystko rekompensuje. Zmiana tego itemu sprawia, że budowanie go staje się bardziej opłacalne. Graal daje dodatkowe 50% regeneracji many, co oznacza premię 10 AP. Powoduje to zmniejszenie różnicy AP między dwoma buildami. Może to spowodować częstsze kupowanie Athene’s Unholy Grail  na Karmie. Obniżona redukcja odnowy może być dla niej bolesna. Utrata ponad 10% jest dla niej znacząca. Poza Athene’s Unholy Grail  oraz Ardent Censer  Karma nie posiada redukcji. Dla osoby, której siła Karmy wynika z możliwości tarczy i niskiej redukcji, sama redukcja odnowy jest ważna.

Podsumowując, nerfy prawdopodobnie wyprą Karmę z linii środkowej, przez co wróci ona do gry na pozycji wsparcia. Ale należy przyznać, że przed nerfem okazywała się potężnym pickiem. A Wy co o tym sądzicie? Napiszcie w komentarzach!