Dane pozyskałem samodzielnie za pomocą odrobiny magii i danych pozyskanych z API Riotu z dnia 5.07.2018 r., z wersji gry 8.13. Imiona postaci zostały posortowane od A do Z i pogrupowane według sugerowanego przez Riot poziomu trudności.
Ilość postaci w grze: 141
Najnowsza dodana do gry postać: Pyke (7 poziom trudności).
Wyrażając swoją opinię, pamiętajcie o uzasadnieniu swojego stanowiska!
Poziom trudności
★ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆
2 championów
Miss Fortune
Morgana
Świetna, uzupełniająca się kompozycja na dolną linię. Riot uznał Miss Fortune oraz Morganę jako postacie o najniższym poziomie trudności. Z początku może się to wydawać dziwne: przecież MF plasuje się na 6 miejscu pod względem procenta wygranych gier – 53%, Morgana – 35. Ma ona nieco powyżej 51% win ratio [dane: eune.op.gg, kolejka rankingowa dla wszystkich dywizji].
Należy przyznać, że obie bohaterki dysponują wyjątkowo łatwym do nauki zestawem umiejętności (nie oznacza to jednak, że gracz naszej Łowczyni Nagród nie powinien czytać opisów każdej ze swoich zdolności). Ich mechanizm ucieczki, odpowiednio spowolnienie (oraz obrażenia) na [E] wraz z przyśpieszeniem ruchu na [W] oraz… cóż, stun na [Q] i dodatkowe obrażenia obszarowe na [W] sprawiają, że nowi gracze wyjątkowo szybko mogą odnaleźć się w grze, a zwłaszcza na dolnej alei. Zasięg obrażeń tych bohaterek sprawia, że można sobie pozwolić na defensywniejszy styl gry bez utraty potencjału w jej późniejszej fazie.
Po oswojeniu się z grą obydwie championki zapewniają nowe możliwości pozycjonowania się i wykorzystywania swoich umiejętności w agresywniejszy sposób. Morgana nauczy nas odważnego wchodzenia między przeciwników i nieśmiertelnej taktyki [R] + Zhonya, natomiast dzięki Miss Fortune będziemy w stanie perfekcyjnie opanować last hitowanie (co w pewien sposób wymusza na nas jej zdolność pasywna), nękanie wroga swoim [Q] (a więc podchodzenie do niego) i odważniejsze podchodzenie z ultem, który – co tu nie mówić – wymaga mniej zdolności od gracza niż prawidłowe zasadzenie i przeżycie po [R] Morgany.
A przedmioty? Zestaw rekomendowanych definitywnie powinien nam wystarczyć, by móc coś znaczyć w grze. Nie znaczy to jednak, że nie można skorzystać z buildu idealnego, wyciągając pełen potencjał postaci pozornie mającymi niewiele wspólnego itemami.
Trudno mi jednak ocenić, czy ich mechanika gry nie jest aby warta więcej niż 1 poziom trudności. Pierwszą postacią, z którą ma styczność zdecydowana większość początkujących przywoływaczy, jest Ashe – a tą Riot ocenił już na 4 poziom.
★ ★ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆
4 championów
Darius
Malphite
Varus
Xin Zhao
Na drugim poziomie trudności znalazło się dwóch tanków, jeden strzelec i jeden wojownik (który wyraźnie odstaje od reszty za sprawą swojego zestawu umiejętności).
Darius oraz Malphite są w pewnym stopniu do siebie podobni: ogromni, wytrzymali, z dużą możliwością zmiany oblicza większych walk. Ich główna różnica polega na podejściu do rozpoczynania walk drużynowych: Okruch Monolitu rozpocznie ją od swojej umiejętności specjalnej, by następnie zasypać zdezorientowanego wroga resztą swych zdolności, a Ręka Noxusu będzie czynnie uczestniczyć w walce, wirując i uzdrawiając się na [Q], zadając zwiększone obrażenia na [W] i w końcu przyciągając niedobitków na [E], by zdziesiątkować ich swoim ultem.
A Varus? Siła strzelca pochodzi od regularnie zdobywanej prędkości ataku i dobrze wycelowanego [Q]. Jego ult może wymagać od gracza umiejętności planowania ruchów swoich i przeciwnika. Posiadane przezeń umiejętności – ich opisy, koniugacje i efekty – nie przyprawiają o takie zawroty głowy, jak u Xin Zhao, który we wrześniu 2017 otrzymał rework. Posiadający o wiele mniej zdrowia niż tanki z zestawienia Seneszal Demacii może i posiada CC na każdej ze swoich zdolności, jednak wymaga o wiele większego zorientowania w świecie gry. Kiedy zaszarżować z [E]? W jakiej sytuacji użyć [R]?
Cechą wspólną tej czwórki jest mechanika ulta: umiejętność z silnymi efektami, wywierająca znaczny wpływ na grę, wymagająca planowania ruchów każdego z graczy i przede wszystkim – narzucająca wejście w wir walki. Nie twierdzę jednak, że takiego wpływu ani działania nie mają [R] Miss Fortune i Morgany (zwłaszcza Morgany).
★ ★ ★ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆
13 championów
Amumu
Braum
Fiora
Graves
Maokai
Olaf
Rek’Sai
Renekton
Soraka
Taric
Volibear
Warwick
Wukong
Im więcej bohaterów, tym większy tworzy się chaos. Przypomina to tą typową sytuację, gdzie osoba z 10 punktami z ważnego testu i inna z 16 otrzymują taką samą ocenę. Być może poziom trudności bohaterów również działa w ten sposób?
Tych 13 bohaterów łączy mechanika hit&run. Każdy z nich posiada możliwość zadania konkretnych obrażeń i relatywnie szybkiej ucieczki… lub podejścia bliżej kogoś. Minimalnie odstaje od tego Braum (dzięki [W] może doskoczyć jedynie do sojusznika) oraz Olaf (spowalnia wroga po trafieniu z [Q], może się jednak przyśpieszyć na [R]).
Rekomendowane przedmioty powinny wystarczyć, jednak konieczne są tu już podstawy planowania kolejności zakupów. Warmog’s Armor kupiony jako pierwszy nie zapewni nam swoich pasywnych efektów, a samo AD/AP na tych postaciach nie wystarczy.
Postacie z poziomów 1-3 można byłoby oznaczyć jako jedną grupę. Kolejne wymagają już pewnego zorientowania w grze.
★ ★ ★ ★ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆
23 championów
Aatrox
Ashe
Blitzcrank
Brand
Camille
Diana
Illaoi
Kennen
Kindred
Leona
Master Yi
Mordekaiser
Nocturne
Nunu
Pantheon
Sejuani
Shen
Shyvana
Sivir
Sona
Tristana
Vi
Ziggs
Widok Ashe, Camille, Aatroxa i Sony (która notabene nie potrzebuje więcej skinów po swoim świetnym ultimate) na jednym poziomie trudności może zdziwić. Podobnie jak Mastera Yi i Kindred. Wszystkich ich łączy czwarty poziom trudności.
Na tym etapie łatwiej wskazać różnice między postaciami niż to, co je łączy. Skacząca armata Tristana w żadnym stopniu nie przypomina bazującego na prędkości ataku i zabijania Mastera Yi. Co może ich łączyć? Macie jakieś pomysły?
Aatrox posiada ten sam poziom trudności, jaki miał przed reworkiem, co jest niefortunne. Zmieniona mechanika umiejętności pasywnej (ze statycznego cooldownu do reinkarnacji na ładowanie go pozostałymi umiejętnościami), która niejednokrotnie przesądziła losy walki, decyduje o umiejętnościach gracza. Widzę to również w Shenie: zależnie od podjętej decyzji ze swoim [R] możemy albo spróbować uratować supporta napadniętego przez dwóch agresorów, albo pomóc swojemu ADC w zdobyciu smoka i spektakularnym dobiciu przeciwnego junglera. Cooldown umiejętności będzie na tyle bolesny, żeby przestrzec nas przed używaniem jej celem zwykłej teleportacji na pustą linię.
Moim zdaniem, na wyróżnienie zasługują tutaj Kindred, Camille i Illaoi. Może z perspektywy wroga są one w stanie nas mocno obić, wywrzeć presję na linii – ale skończy się to wraz z nadejściem późnej fazy rozgrywki. Jeżeli do tego czasu ci championi nie osiągnęli przewagi w złocie, w swoich przyszłych decyzjach będą musieli polegać na sojusznikach. Ale jak to tak? Przecież wystarczy, że Kindred machnie parę razy cięciwą łuku, Camille ze dwa razy się wygnie na swoim [W], a Illaoi po prostu użyje macek – tych pasywnych i tych na [Q].
Do pełni szczęścia Kindred muszą zabijać oznaczone cele. A co, jeśli ogarnięty w minimapie jungler zabierze wilkowi obozy, na które poluje, a wybrany przez owieczkę support okaże się nieco silniejszy niż to się z początku wydawało? Dzięki polowaniu Kindred mogą liczyć na zwiększenie zasięgu ataku (podstawa: 500) oraz wzmocnienie każdej ze swoich umiejętności.
Bez złota i roztropnego wydania go na build, Camille i Illaoi… nie istnieją. Owszem, Stalowy Cień nadal może spowalniać i łapać przeciwników w pułapkę na swoim [R], a Kapłanka Krakena dalej może wyciągać dusze wrogów dzięki swojemu [E] i unicestwiać je wraz z sojusznikiem… jest pewne “ale”. Czy bez odpowiednich przedmiotów dadzą radę przetrwać w walce na froncie? Kompozycja drużyny często wymusza na nich pozycję z przodu – trudno zresztą grać postacią niezasięgową zza pleców sojuszników (choć są i tacy!).
To był 4 poziom trudności. Pozostałe są na tyle trudne do klasyfikacji, że ich się nie podejmę – ale może Wy zaproponujecie, co stanowi o tym, że Xayah i Zoe współdzielą ten sam stopień, podobnie jak Pyke, Kled i Veigar?
★ ★ ★ ★ ★ ☆ ☆ ☆ ☆ ☆
26 championów
Ahri
Cho’Gath
Dr Mundo
Galio
Garen
Gragas
Irelia
Jarvan IV
Jax
Karma
Lulu
Lux
Nami
Ornn
Quinn
Rakan
Rammus
Singed
Sion
Skarner
Tahm Kench
Taliyah
Trundle
Tryndamere
Xayah
Zoe
★ ★ ★ ★ ★ ★ ☆ ☆ ☆ ☆
21 championów
Annie
Caitlyn
Corki
Fizz
Hecarim
Jhin
Jinx
Kai’Sa
Kha’Zix
Kog’Maw
Lee Sin
Lissandra
Lucian
Malzahar
Nasus
Nautilus
Poppy
Teemo
Twitch
Yorick
Zilean
★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ☆ ☆ ☆
20 championów
Akali
Alistar
Aurelion Sol
Ezreal
Ivern
Janna
Jayce
Kalista
Karthus
Kayle
Kled
Orianna
Pyke
Ryze
Talon
Thresh
Udyr
Veigar
Vladimir
Zed
Zyra
★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ☆ ☆
17 championów
Ekko
Heimerdinger
Katarina
Kayn
Nidalee
Riven
Syndra
Vayne
Vel’Koz
Xerath
Zac
★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ☆
9 championów
Azir
Bard
Elise
Fiddlesticks
Gangplank
Le’Blanc
Shaco
Twisted Fate
Viktor
★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
5 championów
Anivia
Cassiopeia
Evelynn
Rumble
Yasuo
Mam nadzieję, że bogatsi o tę wiedzę wypowiecie się na temat poziomu trudności bohaterów. Weźcie jednak pod uwagę to, że ustalony przez Riot “poziom trudności” nie oznacza ani tego, że “postać jest słaba”, ani tego, że choć niektórzy bohaterowie posiadają nieskomplikowaną mechanikę gry, to pełne zrozumienie jej wymagałoby mnóstwa poświęconego czasu (tzw. easy to play, hard to master).
Ta informacja jest szczególnie przydatna dla nowików, ale czy zawodowi gracze mogliby z niej skorzystać?