Często zdarza nam się mieć niezwykle pozytywne KDA, a mimo to przegrywamy gry. Co może być tego przyczyną? Jak nie dopuścić do tego typu sytuacji? Jak przekuć statystyki na zwycięstwo?
Poniższy poradnik napisał chiński gracz po spędzeniu kilkunastu gier na swoim smurfie i zaobserwowaniu tego, co złego robią jego znajomi, którzy utknęli w Silverze.
Faza laningu
Faza laningu jest momentem, w którym powinniśmy zdobyć przewagę, którą przekujemy na poczynania w dalszej fazie gry. Oto podstawowe błędy popełniane przez osoby “Chryste, mam pozytywne KDA i nie mogę wycarrować tych noobów”:
- Po wbiciu pierwszego zabójstwa na przeciwniku niepotrzebnie od razu wracasz, kompletnie nic nie robiąc. Powinieneś pushnąć linię. Dlaczego? Aby odciąć dopływ złota i doświadczania przeciwnikowi (Twoje miniony zostaną szybciej zabite przez przeciwną wieżę), dodatkowo zyskasz czas, w którym później możesz wrócić do bazy – przy powrocie dzięki wcześniejszemu pushowi masz pewność, że nie stracisz wieży.
- Po wróceniu na linię pushusjesz jak wariat przez 10 minut. To idealna droga do tego, aby być złapanym przez przeciwnego junglera. Jeśli spushowałeś linię, udaj się pomóc innej linii! Nie stój jak kołek wiecznie przyklejony do swojej alei.
- Nie niszczysz wież. Setki razy widziałem, jak wielu graczy zabija po raz 5 tego samego wroga (który jest warty mniej aniżeli mionion), zamiast zniszczyć wieżę i dać globalne złoto dla całego zespołu. Zauważcie, jak szybko w meczach LCS padają pierwsze turrety.
Junglerzy
Jest wiele błędów, które popełniają junglerzy głównie podczas early ganków:
- Niepotrzebnie zabierasz XP-a z minionów po nieudanym ganku. To totalna głupota – i tak zabrałeś XP-a na samym ganku. Takie działanie sprawi tylko, że osoba/osoby z linii wbiją wolniej poziom aniżeli przeciwnicy – może to przesądzić o wygranych/przegranych duelach w niedalekiej przyszłości.
- Zabieranie totalnie wszystkich zabójstw. Pamiętaj o tym, że mając wysokie statystyki, jesteś łatwym celem do zabicia dla przeciwnika – super, masz dużo przedmiotów, jednak co się stanie, gdy przypadkowo zginiesz? Wtedy w starciu z resztą wrogów stanie Twoja drużyna, która jest słabo uzbrojona. Ile razy widzieliście 4/0 Lee Sina, który po 20 minucie o wiele mniej robi dla teamu, aniżeli 0/4/4 Warwick – no właśnie!
- Z drugiej strony, niektórzy junglerzy mają odwrotną przypadłość – zawsze na silę chcą oddać killa komuś innemu – w rezultacie często wychodzi na to, że trzech przeciwników ucieka z 5 % HP, ponieważ nie ma kto ich dobić. Pamiętajcie, dobrze oceńcie sytuację, zanim podejmiecie jakąkolwiek decyzję.
Mid game
To kluczowy moment, w którym większość osób traci przewagę wypracowaną na linii. Najczęściej popełniane błędy:
- Nie schodź zbyt szybko z linii. Zbyt wielu graczy z niskich dywizji ma tendencję do tego, aby od 10 minuty robić ARAM na mid lane. To ogromna strata doświadczenia oraz złota. Czasem 5 minut więcej na linii może dać nam ogromną przewagę nad wrogiem lub daje szansę na odrobienie strat.
- Niebranie wież po wygranym teamfightcie to chyba jeden z największych grzechów. To niedopuszczalne, że po “ace” połowa teamu się recalluje – przecież to idealna okazja na darmową wieżę, a nawet dwie, ewentualnie smoka czy Barona. Nie bój się pingować teamowi, co ma w takich sytuacjach robić!
- Granie pod dyktando wroga. Często można zaobserwować, że zamiast robić swoje, wpadamy w szaleństwo zapoczątkowane przez przeciwną drużynę lub swoich współtowarzyszy. Nie podążaj jak baran za głupimi pogoniami lub nie dawaj się złapać z resztą zespołu.
Late game
- Pewnie słyszałeś to setki razy i nadal to robisz. Mając nawet 17/2/5 Zedem, nie powinieneś sam chodzić po mapie w 35 minucie. Mimo że przez cały czas carrowałeś zespół, to jednym durnym błędem możesz wszystko zniweczyć. Wizja to podstawa!
[latest_posts category=”leagueoflegends” count=”9″]