Jak być lepszym Supportem dla Twojego ADC

Zadaniem ADC jest zdominowanie dolnej alei przez cały czas trwania fazy laningu. Support natomiast musi mu to zadanie ułatwić, stosując się do kilku podstawowych zasad. Oto kilka z nich.

Układ linii w League of Legends jest znany chyba wszystkim: jedna osoba na Topie, jedna osoba na środkowej alei, oraz jeden gracz zajmujący się dżunglowaniem. Dolna aleja należy jednak do dwóch osób: Supporta oraz ADC. W tym poradniku przyjżymy się bliżej roli Wspierającego. Co gracz wybierający Supporta powinien zrobić, aby maksymalnie ułatwić rozgrywkę swojemu partnerowi z linii? Zobaczcie sami!

Miniony

Kierowanie falą stworów

Support powinien doskonale rozumieć swojego strzelca. Dla przykładu, jeśli Twój ADC nie chce pushować linii, oznacza to, że ma zamiar ją freezować. Jest to bardzo istotne, gdy chcecie, aby Wasi przeciwnicy zbyt długo na niej zostali, czyniąc ich przez to bardziej podatnymi na ganki naszych sojuszników. Podsumowując, gdy widzicie, że Wasz sojusznik ma zamiar zachować grupkę przeciwnych stworów, a następnie powoli je dobijać, nie przeszkadzajcie mu w tym i nie obijajcie wrogich minionków. Jeśli używacie Relic Shielda, starajcie się również dobić minionka w ostatnim momencie.

Wyczuj odpowiedni moment do inicjacji

Wyobraźcie sobie sytuację, gdy Wasz ADC farmi dużą falę minionów, z „katapultą” na czele. Idealny moment, aby wskoczyć w przeciwników, natychmiastowo zginąć, a następnie zrzucić winę na swojego strzelca, wmawiając mu, że nie ma nic w spodniach, ponieważ nie ruszył Wam z pomocą. Waszym zadaniem jest odpowiednie wyczucie momentu do inicjacji walki. Nie róbcie tego, gdy widzicie, że Wasz ADC jest zajęty czyszczeniem większej fali stworków.

Relic Shield na „katapulcie”

Relic Shield jest najlepszym przedmiotem startowym dla dość tankowych Supportów. Odpowiednie wyczucie momentu, w którym możecie prawidłowo użyć tego przedmiotu jest niezwykle ważne, a umiejętność ta bardzo przydatna. Wiadomo, że każdemu zdarzają się pomyłki. Wasz ADC powinien to zrozumieć. Nie starajcie się jednak eksperymentować z tym przemiotem na dużym stworku. Gdy widzicie, że macie małe szanse na sfarmienie katapulty, zostawcie ją. Jeśli uda Wam się prawidłowo uderzyć minionka, dostaniecie łącznie ok. 100 sztuk złota. Jeśli natomiast nie uda Wam się tego dokonać, stracicie równie dużą sumkę. Używajcie z rozwagą!

Zone’ujcie przeciwnika

Jest to chyba najważniejszy punkt, a zarazem najtrudniejszy do wykonania. Gdy gracie Supportami, które skupiają się na obijaniu przeciwnika, np. Lulu, Zyra, lub nawet odrobinę cięższymi postsaciami, takimi jak Leona, czy Blitzcrank, prawie nigdy nie powinniście stać w miejscu. Waszym zadaniem jest sprawienie, że przeciwnik straci nerwy, będąc co chwila obijanym, lub straszonym przez żółtą blaszaną maszynę, która nie pozwala mu podejsć do stworów. Starajcie się tak zone’ować przeciwnika, aby stracił koncentrację na tyle, że nie będzie w stanie unikać Waszych umiejętności, w konsekwencji czego, łatwiej da się złapać.

 

 

Pojedynki

Pamiętajcie, kiedy jesteście silniejsi

Wyobraźmy sobie taką sytuację: Caitlyn/Leona vs Tristana/Braum (Wy gracie Braumem). Właśnie wszyscy osiągnęliście 2 poziom. Wiecie, że Caitlyn jest silniejsza od Tristany we wczesnej fazie gry, dlatego to ją obieracie jako cel. Chwilę później oddajecie Double Killa, a następnie obwiniacie Waszego ADC za brak obrażeń. Aby tego uniknąć, powinniście wiedzieć, kiedy Wasza kompozycja staje się silniejsza od przeciwnej, oraz kiedy możecie zainicjować walkę, aby zakończyła się ona zwycięsko. Starajcie się unikać głupich błędów jak ten, przedstawiony wyżej.

Używajcie pingów, gdy zamierzacie inicjować walkę

Kolejny przykład. Wyobraźcie sobie, że grając Leoną, właśnie wbiliście poziom 6. Wasz ADC spokojnie farmi minionki, a Wy nagle używacie wszystkich umiejętności na przeciwnym strzelcu, zanim Wasz sojusznik będzie w stanie dołączyć do walki. Nie tylko zmarnujecie swoje umiejętności i czary przywoływacza, ale również, razem z Waszym ADC rzucicie się sobie do gardeł. Aby uniknąć takich sytuacji, używajcie pingów, gdy tylko zamierzacie rozpocząć walkę.

Przyjmowanie obrażeń

Sytuacja, w której Support (zwłaszcza tank) chowa się za przyjaznym ADC, jest bezużyteczny przez większość walki, nie przyjmuje żadnych obrażeń i prowadzi wymianę do przegranej przez Waszą drużynę, jest chyba najgorszym scenariuszem dla każdego strzelca. W momencie, gdy gracie Supportem, lepiej będzie, gdy to Wasz strzelec będzie posiadał więcej HP podczas walki, dzięki czemu będzie w stanie zadawać obrażenia przez dłuższy okres. Dla Supportów sytuacja jest odwrotna. Starajcie się zrobić wszystko, aby Wasz ADC przetrwał jak najdłużej. Stójcie przy nim, przyjmujcie za niego obrażenia, a z pewnością wyjdzie Wam to na dobre.

Poświęcanie się

Gdy dostajecie na twarz lane-ganka i przeciwnicy gonią Was obu, a Wy wiecie, że najprawdopodobniej nie unikniecie śmierci, dobrym pomysłem będzie odwrócenie się do przeciwników i oddanie fraga najmniej użytecznemu celowi. Zaoszczędzicie przez to trochę czasu, który Wasz strzelec może wykorzystać na uratowanie swojego tyłka. W ten sposób również zmniejszycie prawdopodobieństwo zabicia Was obu, przez przeciwników. Pamiętajcie jednak, żeby poświęcić się w taki sposób tylko wtedy, gdy macie niemalże stuprocentową pewność, że oboje zginiecie. W innym przypadku po prostu bięgnijcie i liczcie na najlepsze.

Porady ogólne

Roaming

Jest to niezwykle ważna rzecz dla dolnej alei. Roaming otwiera dla Was całą mapę, dając przy tym ogromną przewagę dla sojuszniczego Midlanera oraz Junglera. Support, podczas roamowania ma za zadanie zwardować przeciwną dżunglę, lub pomóc sojuszniczej linii w przepchnięciu jej, a w najlepszym przypadku – w zdobyciu zabójstwa. W ten sposób nie tylko zapewnicie swojej drużynie ogrom informacji, dotyczących dżungli wroga, ale również zdobędziecie przewagę dla sojusznika z innej linii.
Kiedy mogę roamować? Wymaga to odpowiedniego wyczucia czasu. Opuśćcie aleję w momencie, gdy macie pewność, że Wasz ADC będzie w stanie przeżyć walkę w sytuacji 1v2, lub w chwili, gdy przyjazny strzelec przepchnął linię, a następnie wycofał się z niej. Gdy zostawicie swojego sojusznika w innej sytuacji, sprawicie, że nie będzie mógł on spokojnie farmić, a w najgorszym przypadku – zginie.

Odpowiednie wardowanie

Najważniejszym zadaniem Supporta, jest odpowiednie wardowanie mapy. Ważne jest posiadanie odpowiedniej wiedzy o tym jak, oraz kiedy wardować. Starajcie się nie stawiać totemów w momencie, gdy na linii znajduje się duża fala przeciwnych stworów, ponieważ w momencie, gdy Wasz ADC będzie zajęty czyszczeniem fali, przeciwnicy bez większych problemów będą w stanie zniszczyć Waszego warda, bez większych konsekwencji, a Wy nie będziecie w stanie z tym nic zrobić. Pamiętajcie również, że w momencie, gdy zakupicie Sightstone’a, zmienicie swój trinket na czerwony Sweeping Lens, ponieważ nie będziecie potrzebować już więcej wardów. Miejcie również na uwadze stawianie wardów w nieco głębszych miejscach. Mam tutaj na myśli zapewnianie wizji, przede wszystkim na obozach w przeciwnej dżungli. Gdy przeciwny Jungler zostanie przez taki totem wykryty, nie tylko da Wam to ogrom informacji, ale również zapewni Waszym solo liniom większe pole do popisu, ponieważ będą mieli pewność, że nic im nie zagraża. Pamiętajcie, również aby Dragon/Baron niemalże zawszez były zwardowane!

 

Support – podsumowanie

Każdy ADC chciałby, aby ich Support posiadał wiedzę przedstawioną w punktach wyżej. Myślę, że ta krótka dawka informacji choć w małym stopniu przykuła Waszą uwagę i dowiedzieliście się z niej czegoś nowego lub rozwialiście Wasze wątpliwości.

A więc… nie czekajcie! Wykorzystajcie zdobytą wiedzę w praktyce. Nie zapomnijcie również zostawić swojej opinii w komentarzach! Powodzenia na Summoner’s Rift!

 

O autorze: r3mAke

r3mAke17-letni uczeń liceum, ekstrawertyk, realista, ciekawy świata. Gra w Ligę, ogląda seriale, lubi dobry film i niezdrowe żarcie, po prostu ideał… chyba? Poszerza grono redaktorów od października.

  • Maciej Kałuziński

    MF jest lepsze support:)

  • thetierlist

    Leona + Caitlyn są dużo słabsze na drugim poziomie w porównaniu z Tristaną i Braumem. Nasza kanonierka posiada ogromny burst na 2 poziomie dodając do tego, że Braum będzie grać ignite’a plus posiada swojego stuna jest to bardzo łatwy killa dla duo dla którego zakładasz, że przegrają.

    • Konrad Kuczynski

      Powiedziałbym, że obie kompozycje są dość silne na 2 poziomie. Trist i Braum mają oczywiste CC z passywki brauma, a jeżeli trist dobrze rozegra swoje E ma podwójny skok. Z drugiej strony cait na 2 poziomie może przerywać animację swojego Q/W przy pomocy E, co w połączeniu z coombem E+Q leony jest również dość silnym burstem. Można zakładać, że braum użyje swojego E do ochrony trist, ale 0.75s unieruchomienia z E leony, stun z jej Q, a następnie dobrze wykonane W+E cait mają bardzo duże szanse zabić.

    • Dr Victor

      Leona i caitlyn są op na drugim i wgóle przez cały mecz Leona ma stuny a caiti pulapki sobie wagi cały czas i kryty z pasyw sadzi. Natomiast tris w early jest niczym tylko farmic może.

  • PoisonBlastt

    grać teemo na supporcie

    • Dr Victor

      … I soną w jungle xd