r.

Zilean is Love, Zilean is Life – Poradnik

Chciałbym Wam przedstawić krótki poradnik o bohaterze, który jest niezwykle OP, lecz jeszcze nie został odkryty przez graczy. Polecam zacząć nim grać, zanim jakiś zawodowiec wybierze go w zawodach e-sportowych. Do tego typu "ukrytych OP" mam niezwykłego nosa i niemalże nigdy się nie mylę. O kogo chodzi? O tytułowego Zileana! Tak! To nie pomyłka!

Wstęp

Jestem raczej casualowym graczem, jednak od kilku lat nie spadam poniżej diamentu i posiadam wielką wiedzę o grze. Ostatnio jednak straciłem do niej motywację, więc aby ją odzyskać, obrałem sobie za cel znalezienie ukrytych OP postaci i grę nimi.

Jednym z takich bohaterów jest Zilean. Posiadam na nim obecnie 70% win ratio w niemalże 100 grach oraz ponad 5.0 KDA na różnych kontach. (Dla przykładu – tu macie jedno z nich: Click!, niestety nie mogę Wam podać linku do głównego konta, gdyż musiałem na nim zmienić nick, aby uniknąć trollujących mnie antyfanów – wybaczcie! Musicie mi więc wierzyć na słowo). Podsumowaniem tego krótkiego wywodu jest to, że poradnik nie jest napisany “z czapy” i – oprócz teorii – jest poparty niemałą praktyką.  Artykuł dotyczy Zileana na środkowej alei, gdzie jest najmocniejszy, ale również przedstawię, jak skutecznie można grać nim na top lane oraz supporcie!

Ale dlaczego Zilean?

  • Możesz nim grać na midzie, topie oraz supporcie. Jeśli posiadasz w drużynie jakiegokolwiek inicjatora, to Zilean będzie idealnym dopełnieniem teamu;
  • W najbliższym uaktualnieniu gry buffa dają przedmioty z odpornością na magię, dlatego do łask powoli będą wracać magowie oferujący przede wszystkim CC oraz Utility dla teamu, a takową postacią jest właśnie Zilean! Dodatkowo osłabione zostaną przedmioty na pancerz, co sprawi, że większy nacisk będzie położony na ADC, a dla takiego “strzelca” chyba nie ma nic lepszego aniżeli meta na dwóch supportów, prawda?
  • Mimo, że jedynie jego [Q] zadaje obrażenia, to są one ogromne oraz działają na dużym obszarze! Dzieje się tak za sprawą podstawowych obrażeń [Q] – 70-300 oraz przelicznikowi o wartości 0.9 AP! Z 40 % CD możemy robić combo ze stunem co 3,6 sekundy, a pomiędzy tym rzucać dodatkową bombkę! Krótka rozpiska tego, ile obrażeń obszarowych będziemy mogli zadać przeciwnikom natychmiastowo:
    • Laning (50 AP i 3 poziom [Q]) – dwie bombki zadadzą: 330 + 90 = 420 obrażeń
    • Pierwszy smok (130 AP i 5 poziom [Q]) – dwie bombki zadadzą: 600 + 230 = 830 obrażeń
    • Mid Game (400 AP, 5 poziom [Q] i Luden’s) – dwie bombki zadadzą: 600 + 720 + 150 = 1470 obrażeń
    • Late Game (800 AP, 5 poziom [Q] i Luden’s) – dwie bombki zadadzą: 600 + 1440 + 180 = 2200 obrażeń;
  • Posiada obszarowy stun trwający 1,5 sekundy;
  • Od mid game ma możliwość niemalże unieruchomienia przeciwnika na 5 sekund (nasze [E] spowalnia o 99 %);
  • Utility dla teamu, czyli zmartwychwstanie z [R] oraz przyspieszenie z [E];
  • Bezpieczna i szybka farma;
  • Postać posiada multum różnych zagrań oraz możliwości taktycznych. Niezwykle ciężko się nią znudzić i daje ogromną satysfakcję z udanych zagrań; spodziewajcie się tekstów “Zilean God!”, jeśli opanujecie “władającego czasem”.

Krótko o zastosowaniu umiejętności

Zilean. atwiejsza_Nauka

  • Heightened Learning [Bierna] – my oraz współtowarzysze w zasięgu umiejętności zyskujemy 8 % więcej doświadczenia. Dzięki temu, zawsze wbijemy poziom o 2-3 miniony wcześniej aniżeli przeciwnik. Warto to wykorzystać i zaatakować wroga od razu po wbiciu poziomu, ponieważ nasze bazowe obrażenia [Q] szybko rosną. W późniejszej fazy gry umiejętność bierna pomaga nam przede wszystkim odbić się po tym, jak przeciwnik nas zdominuje.

Zilean.Bomba_Zegarowa

  • Time Bomb [Q] – nasza bombka. Możemy położyć ją na przeciwniku, współtowarzyszu, minionie, potworze albo na ziemi, gdy nikogo nie trafimy. Detonuje się ona po trzech sekundach. Posiada dość duży obszar działania. Gdy uda nam się trafić “bombą w bombę”, poprzednia natychmiast zostanie zdetonowana i – oprócz zadania obrażeń – oszołomi przeciwników na 1,1-1,5 sekundy. Należy pamiętać, że “tykanie” bomby działa podobnie do trucizny. Oznacza to, że – przykładowo – wieża zacznie nas obijać już w momencie położenia ładunku, a nie po jego wybuchu. Gdy bomba leży na ziemi, każda z jednostek może ją podnieść. Możesz o tym fakcie poinformować swojego inicjatora – nie każdy zna nową mechanikę Zileana. Aby natychmiast detonować bombę, trzeba trafić w poprzednią, co jest dość trudne dla początkujących adeptów tej postaci – musimy się tego nauczyć; pamiętajmy jednak, że o ile pole do ponownej aktywacji umiejętności jest małe, to sam wybuch jest dość duży. Zresztą, wokół bombki znajdziecie dwie obwódki informujące o wcześniej wspominanych strefach umiejętności. Warto nauczyć się obrażeń umiejętności tak aby podczas fazy laningu nie mieć problemu z last-hitowaniem. Pamiętajmy również, że umierająca jednostka, na której znajduje się bomba, spowoduje jej eksplozję. Czasem zdarzy się, że wiele osób stoi w jednym miejscu; oto lista priorytetów, które obiera bomba w takim przypadku, od najbardziej do najmniej uprzywilejowanych:
    • Jednostka już posiadająca na sobie bombę
    • Wróg
    • Współtowarzysz
    • Wroga jednostka
    • Zaprzyjaźniona jednostka
    • Neutralna jednostka

Zilean.Cofni cie

  • Rewind [W] – skróca czas cooldownu naszego [Q] oraz [E] o 10 sekund – czyli w przypadku [Q] będzie możliwe natychmiastowe ponowne użycie umiejętności, a w przypadku [E] – natychmiastowe ponowne użycie będzie możliwe dopiero wtedy, gdy osiągniemy ~32,5 % redukcji cooldownów. W przeciwnym razie, ponowne użycie będzie możliwe po 0,1-5 sekundach. Dzięki tej umiejętności będziemy mogli natychmiast zestunować wrogów lub niemalże w ciągłości przyspieszać/spowalniać jednostki. Z 40 % CDR będziemy mogli resetować swoje umiejętności co 3,6 sekundy.

Zilean.Zagi cie_Czasu

  • Time Warp [E] – umożliwia spowolnienie wroga od 40 do 99 % lub przyspieszenie towarzysza o taką samą wartość. Jednakże, 99 % należy rozumieć w określony sposób – nie sprawi to, że przeciwnik będzie stał w miejscu. W League of Legends nie możemy spowolnić wroga poniżej 110 jednostek ruchu (poniżej 220 spowolnienie o wiele gorzej się skaluje), jednak jest to wystarczająca wartość, aby poruszał się on wolniej od ślimaka. Umiejętności przede wszystkim używamy na postacie walczące w zwarciu – staną się one bowiem bezużyteczne, porównując z tymi zasięgowymi. Spowolnienie trwa 2,5 sekundy, z [W] możemy je wydłużyć do 5 sekund. Pamiętajmy jednak, że spowolnienia się nie kumulują, dlatego nie nakładaj jak dzik dwóch spowolnień jednego na drugie; spokojnie poczekaj, aż poprzednie będzie się kończyło. Oczywiście, umiejętność można wykorzystać również do przyspieszania, co jest idealną opcją w przypadku pogoni oraz ucieczek. Możesz jedno [E] użyć na jedną osobę, natychmiast zresetować je za pomocą [W] i przyspieszyć kolejną jednostkę.

Zilean.Chronoskok

  • Chronoshift [R] – zmartwychwstanie. Działa 5 sekund; jeśli cel, na którym spoczywa umiejętność, umrze w tym czasie, to na 2 sekundy będzie nietykalny, a następnie się odrodzi. Tutaj zasada jest następująca: w late game raczej unikamy używania na sobie lub na supporcie. Wybór powinien być przemyślany – czasem zamiast ADC, lepiej jest ożywić postać z dużym stosunkiem wytrzymałości do obrażeń – powinniśmy robić to szczególnie w przypadku, gdy w przeciwnym teamie żyje postać mogąca zabijać na combo, która czyhałaby nad takim umierającym celem, aby ponownie go dobić. W umiejętności tej nie tylko jest ważny sam fakt “zmartwychwstania”, ale również zastosowanie skilla jako “przynęty” – im więcej umiejętności przeciwnicy zużyją na cel, który się i tak za naszą sprawą odrodzi, tym lepiej. 

Specjalizacje i Runy

Runy

  • Czerwone – 9 x penetracja magiczna
  • Zółte – 9 x HP na poziom, ewentualnie na bot lane – 9 x pancerz
  • Niebieskie – 5 x AP, 4 x redukcja cooldownów na poziom
  • Fioletowe – 3 x AP

Specjalizacje

  • 21/0/9 – 90 % przypadków – nie będę wstawiał screena, bo ustawienie standardowe, 5 % redukcji CDR i reszta w AP/Zwiększenie obrażeń
  • 21/9/0 – w przypadku, gdy planujemy iść w RoA/Archangel – jednak osobiście nie polecam – później wyjaśnię, dlaczego.

Build

Core

Pier cie _Dorana_przedmiot

 

  • Doran’s Ring – powinien być on naszym przedmiotem startowym. Po powrocie do bazy powinniśmy zakupić jeszcze jeden, a nawet dwa. Dla wielu osób jest to strata kasy, jednak w przypadku Zileana daje ogromny power spike na początku gry (7-9 poziom) i pozwala być niezależnym od blue buffa. Dopiero z Morellonomiconem nie będziemy mieli problemu z maną.

Morellonomicon_item

  • Morellonomicon – przedmiot zapewnia nam wszystko, co niezbędne – CDR, regenerację many i AP. Z runami i specjalizacjami powinniśmy mieć 30 % CDR bez blue buffa i 40 %, gdy go otrzymamy – zapewni to komfortową grę i wydobycie pełnego potencjału z Zileana.

Pozostałe przedmioty

sorc_shoes

  • Sorcerer’s Shoes – w przypadku opisywanych przeze mnie specjalizacji, run i budowania Morellonomiconu, są jednym słusznym wyborem.

Echo_Luden_przedmiot

 

  • Luden’s Echo – zwiększa nasz power spike w mid game. Idealny przedmiot, jeśli chcemy szybko skończyć grę.

 

Zhonya's_Hourglass_item

 

  • Zhonya Hourglass – klepsydra pozwala nam bezpieczniej przeżyć walki drużynowe. Podczas zamrożenia lecą również sekundy na naszych umiejętnościach, co umożliwi ponowne ich użycie. Zwiększa również szansę na użycie [R] na kimś innym.

rabadon

 

  • Rabadon Deathcap – tu nie trzeba dużo tłumaczyć 🙂 Zwiększa nasze AP, można go złożyć przed klepsydrą, jeśli nic nam nie grozi w walkach drużynowych.

Void_Staff_item

 

  • Void Staff – zwiększa nasze obrażenia w late game, które naturalnie spadają z racji tego, że posiadamy tylko 1 umiejętność ofensywną. Jeśli czujesz, że Twoje obrażenia są wystarczające, to Void Staffa można zmienić na dowolny przedmiot defensywny lub wspierający (polecam nowe Zeke lub Solari, jeśli nie jest złożony w naszym zespole).

Alternatywy

Rod_of_Ages_itemArchangel's_Staff_item

 

  • RoA + Archangel Staff – jeśli składać te przedmioty, to tylko oba razem – dlatego, że posiadają one synergię w postaci kopniaka dużej ilości AP w late game za sprawą dużej ilości maksymalnego poziomu many. Jest to nie najgłupsze rozwiązanie, jeśli przeciwny zespół opiera się na typowym combo i mamy problemy z przeżywalnością. Jednak osobiście nie polecam, ponieważ obydwa przedmioty praktycznie odbierają możliwość dominacji Zileanowi w środkowej fazie gry.

 

Build dla supporta

sorc_shoesFrost_Queen's_Claim_itemSightstone_itemNaszyjnik_ elaznych_Solari_przedmiotZeke's_Harbinger_itemTygiel_Mikaela_przedmiotrabadon

  • Buty i Sightstone – oczywistość.
  • Frost Queen’s Claim – zapewnia możliwość dominacji na linii, jednak jeśli nie lubisz tego stylu gry, to możesz spokojnie grać z Talizmanem.
  • Solari – podstawowy przedmiot dla supportów, składaj go niemalże w każdej grze.
  • Zeke – w zreworkowanej wersji jest idealny dla takich postaci jak Zilean, dla Ciebie zastrzyk AP i pancerz, a dla ADC zwiększona szansa na uderzenia krytyczne.
  • Ostatni przedmiot – zazwyczaj będzie to kielich, który usuwa efekty CC, jednak jeśli przeciwnik nie posiada ich wiele, możemy złożyć Rabadona dla dodatkowego AP.

 

Przeciwnicy

Ogólnie nie widzę tutaj sensu rozpisywania pojedynczych picków, bo postacie w obrębie własnych ról są podobne, dlatego opiszę, jak grać na dane typy postaci:

  • Mid Lane
    • Zabójcy – tutaj akurat jesteśmy naturalną kontrą na tego typu postacie. Fizz/Zed/Talon nie powinni być nam straszni, ponieważ bardzo ograniczamy ich mobilność za pomocą [E] oraz [R], a w samych walkach zespołowych możemy uratować cel, zmuszając tego wroga do zużycia całego combo.
    • Bursterzy – w tym przypadku musimy jedynie uważać, aby nie zostać sprzątniętym “na jeden strzał” – jeśli bardzo się boicie, po prostu zastosujcie build z RoA.
    • Poke – musimy liczyć na własną mobilność oraz w miarę możliwości skrócić dystans do przeciwnika. Jeśli będziemy zbyt pasywni, to po prostu będziemy co chwilę zmuszani do powrotu do bazy.
    • Stałe obrażenia – niestety, Zileanowi jest najtrudniej z takimi postaciami jak Ryze/Vladimir – ich wytrzymałość i systematyczne obrażenia sprawią, że z pewnością nie będziemy mogli wygrać z nimi pojedynków 1vs1 od mid game.
  • Top Lane
    • Postacie walczące w zwarciu – za pomocą własnego [E] nie daj doskoczyć do siebie, a gdy przeciwnikowi uda się to zrobić – 2x[Q] ze stunem i “agro” od minionów skutecznie ostudzą zapał przeciwnika.
    • Postacie walczące na dystans – czuj się, jakbyś grał na środkowej alei 🙂
  • Support
    • Postacie squishy – Janna/Nami/Soraka itp. – weź na nie ignite i wraz ze współtowarzyszem spróbuj ubić w fazie laningu supporta lub jego ADC; od 3 poziomu [Q] posiadasz ogromne obrażenia mogące niemalże zmieść wrogów.
    • Postacie tanky – Leona/Blitz/Alistar itp. – odpuść sobie kozaczenie, bo jeden błąd i leżysz, skup się na pasywnej grze i ochronie własnego carry.

Podsumowanie

Powodzenia, Przywoływacze! Nie bójcie się eksperymentować i oczywiście dajcie znać po kilku grach, jak poszło Wam Zileanem oraz czy również uważacie go za OP bohatera!