League of Legends r.

Split push – mini poradnik jak wygrywać gry

Split push to często używana strategia w LoL-u, w której jeden z graczy atakuje jedną z bocznych linii, dzięki czemu wielu przeciwników obierze go na cel, co pozwoli jego drużynie na wzięcie innych celów. Split pushing jest całkiem ciekawym i efektownym sposobem gry, jeśli robimy to właściwie (nie wspominając o bólu czterech liter przeciwników).

W pierwszej kolejności trzeba, w tym przypadku, zmierzyć się z grą przewidywań i umiejętności rotacji, w drugiej – walczenia 1v2. Idealnie do splita zabierać ze sobą , dzięki któremu możecie dołączyć do drużyny, jeżeli NAPRAWDĘ Was potrzebuje.

Ogólny zamysł jest bardzo dobry, więc dlaczego rzadko się zdarza, aby ktoś split pushował na solo queue (a przynajmniej robił to efektywnie)? Jest tak przez jeden czynnik obecny w zawodowym gamingu, a którego brakuje na grze solo: komunikacja. Split pusher potrzebuje mnóstwa informacji, aby wiedzieć kiedy może robić split, kiedy ktoś idzie go powtrzymać, a także znać lokalizacje i czas do tego jednego Teleportu, który może wygrać grę. Dosyć trudnym jest ogarnąć wszystkie te informacje samemu, dlatego większość graczy woli się zgrupować na midzie i uczestniczyć w bójce 5v5.

Czy brak zainteresowania graczy tym sposobem gry oznacza, że on nie działa? Oczywiście, że nie! Jasne, że to nie jest wcale takie łatwe, ale można to zrobić. Split pomoże Wam ogarnąć, jak współpracować z drużyną bardziej wydajnie. No i jak już dacie sobie z tym radę, jest to naprawdę fajny sposób na grę, inny od klasycznych teamfightów.

Jeśli już split pushujecie, musicie się upewnić czy gracie postacią, która MOŻE split pushować. ADC i Supporty nigdy nie powinny tego robić! Zaś postacie, które mogą, można podzielić na dwie kategorie: teleportujących i nieskończonych pusherów.

Nieskończeni pushujący

To jest styl pushowania, który według mnie daje więcej frajdy. Jak sama nazwa sugeruje, postacie pod tą kategorią mogą nieskończenie siedzieć na linii i pushować, nie patrząc na potrzeby swojego teamu. Większości brakuje nieco mobilności, ale nadrabiają to możliwością wysolowania dwóch, albo nawet trzech przeciwników naraz. Jeżeli któraś z tych postaci dostanie parę killi w early, możecie od razu zacząć wysyłać do nich 4 sojuszników, bo inaczej w 20 minucie mogą się znaleźć już pod Waszym inhibitorem.

Najlepsi z kategorii:     kled     

Plusy: 

  • Spory potencjał na snowball.
  • Mogą sami wygrać grę.
  • Solują przeciwników z przewagą liczebną.
  • Zabawaaaaaa.

Minusy:

  • Brak mobilności.
  • Słabi, jeśli zostaną w tyle.
  • Prawie żadnego CC.
  • Łatwo można ich kite’ować.

Przed pójściem którąś z tych postaci warto się upewnić, czy naprawdę warto je wybrać. Wszystkimi z nich gra się na topie (za wyjątkiem Mastera) i mają wiele kontr. Postacie zasięgowe, które mogą kite’ować do tyłu, takie jak Gnar albo Twisted Fate, mogą zniszczyć tych pushujących. Dlatego zawsze sprawdźcie, czy bezpieczne jest wzięcie jednego z nich.

Następną rzeczą, którą chcecie osiągnąć, to nie zostać z tyłu. Jest naprawdę dobrze być do przodu w early, ale w zupełności wystarczy bycie na równi. Równo z wrogiem dalej daje Wam opcję wyrzucenia go z butów. Ale nie możecie być z tyłu. Brak przedmiotów, expa albo nacisku na linii oznacza, że nie możecie split pushować. Nie zbudujecie nacisku, bo przeciwny top lane może Was po prostu zabić samemu.

Jeśli jest taka możliwość, zasugerujcie junglerowi oddanie Wam buffa od Herolda Riftu. Pozwala on na niszczenie linii szybciej i czyni mocniejszym w 1v1.

Kiedy już jesteście na równi albo do przodu, zaczynacie pchać. Próbujcie zabić przeciwnika solo i wziąć pierwszą wieżę, wyrzuci Was to daleko w przód przed innymi graczami w tym meczu. Kiedy już jesteście za linią rzeki, znajdujecie się w, nazwijmy to, “Strefie Zabawy”. Oznacza to, gdy nie macie wizji, zawsze oczekujcie całego teamu, który będzie chciał Was sprzątnąć. Sprawdzajcie minimapę dosłownie co parę sekund, kiedy tam jesteście. Czasami, jeżeli wiecie, że tylko jeden koleś idzie Was zatrzymać, możecie wybrać, czy się cofnąć czy podjąć walkę 1v2.

To wszystko, co trzeba wiedzieć: pushujcie, walczcie, nabijajcie farmę i zawsze bądźcie świadomi otoczenia.

Druga wersja split pusherów jest częściej spotykana na rankedach, bo jest mniej ryzykowna i nie wymaga tylu zasobów.

Teleportujący

Ten styl pushowania był kiedyś ogarniany tylko przez TF’a, Pantheona i Shena, dzięki ich oryginalnym umiejętnościom teleportującym. Został on spopularyzowany do użycia przez każdego top lanera około początku sezonu 4, kiedy Teleport miał zmniejszony cooldown, gdy został użyty na budynku. To pozwalało na częstszy powrót na linię, aplikowanie presji na jednej stronie mapy, a także pomaganie drużynie kiedy tego potrzebowała. Obecnie, Teleport jest poniekąd wymagany na topie, nawet jeśli usunięto z niego zredukowany cooldown.

Co robią Teleportujący spliterzy? Całkiem to proste. Nie starają się zbytnio na wzięcie celów, bo mają do tego zbyt małe obrażenia. Będą za to tworzyć wokół nich presję, ale to, czym są naprawdę zainteresowani, jest flankowanie przeciwnika. Teleport za przeciwną drużynę i odcięcie im drogi ucieczki. Takie zagranie często oznacza wygraną walkę.

Najlepsi z kategorii:        

Plusy

  • Brak ryzyka.
  • Bardzo efektywni, kiedy grani poprawnie.
  • Zazwyczaj zdolni do przetrwania ganku.
  • Zmieniają przebieg walki.

Minusy

  • Potrzebują dobrej komunikacji.
  • Potrzebują dobrych wardów (chyba, że mają TP z ulta).
  • Anulowanie TP może mieć fatalne skutki.
  • Łatwo ich focusować.

Dobrym aspektem Teleportujących jest to, że można ich picknąć praktycznie zawsze. Ogólnie są to mało ryzykowne postacie i zawsze powinniście mieć na nich te same czary przywoływacza.

Musicie skupić się na minimapie, aby wiedzieć, kiedy można wskoczyć do akcji. Jeśli przybędziecie parę sekund za późno, potencjalnie wygrana walka może zmienić się w przegraną grę.

Jeżeli żadna z Waszych abilitek nie pozwala Wam na szybkie przemieszczanie się po mapie, musicie mieć pewność, że walki będą odbywać się w miejscach, do których łatwo się teleportować. Zawsze próbujcie przekonać swój team do postawienia wardów, dzięki którym możecie dołączyć do walki.

Nie bójcie się inicjować walki swoim Teleportem. Jeżeli widzicie, że botlane jest spychany do wieży a ma postawionego deep warda, teleportujcie się. Nie wahajcie się, jeżeli wiecie, że ten teleport może wycarry’ować inne linie.