League of Legends r.

Podstawowe ścieżki dżunglowania w sezonie 6

Mainujesz dżunglę? A może chcesz się nauczyć, jak chodzić po lesie, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Ten poradnik jest właśnie dla Ciebie!

Celem tego poradnika jest opisanie kilku głównych sposobów początkowego poruszania się po lesie. Da Ci on wiedzę pozwalającą dobrać odpowiednią strategię do kompozycji obu drużyn, jak i umiejętność dostosowania się do różnych sytuacji.

Ale od początku! Niebieska strona Summoner’s Rift (południowo-zachodnia) jest symetrycznym odbiciem czerwonej (północno-wschodniej). Jedynym wyjątkiem jest położenie smoka oraz Barona Nashora. Sprawia to, że niezależnie od strony, po której zaczynamy grę, start jest prawie taki sam.

Niebieska strona

1. Ponurnik (Smite) -> Blue -> Red (Smite) -> Wędrujący Krab (opcjonalnie) -> gank mid/bot lub counter jungle

1b

Jest to podstawowa trasa dająca sporą przewagę na mapie. Zapewnia wizję na rzece, szybki gank lub zabranie Blue/zabicie wrogiego junglera, mając oba buffy. Sprawia to, że od samego początku dyktujemy zasady gry. Dobry leśnik wywiera presję na całej mapie przy jednoczesnym uniemożliwianiu tego samego przeciwnikowi.

 

2. Ponurnik (Smite) -> Blue -> Wilki -> Raptory -> Golemy (Smite) -> Red (Smite)

2b

Całkowite czyszczenie swojej dżungli. Dobry wybór, jeśli nie jesteśmy w stanie pomóc sojusznikom w początkowych fazach gry z powodu braku CC lub przewagi przeciwników. Dodatkowo zyskujemy przewagę w poziomie nad wrogim leśnikiem, mamy sporo HP, a co za tym idzie – możliwość wkroczenia na stronę przeciwnika i zgarnięcia jego farmy.

 

3. Ponurnik (Smite) -> Wilki -> Blue (Smite) -> Wędrujący Krab (opcjonalnie) -> gank mid/top lub counter jungle

3b

Agresywny clear dający możliwość szybkiego gankowania mida lub topa. Idealnie nadaje się w przypadku early junglerów lub przewagi sojuszników na danych liniach, umożliwiając im snowball. Można wybrać tę opcję również w przypadku słabego matchupu na dolnej alei.

 

4. Ponurnik (Smite) -> Wilki -> Blue -> Red (Smite)

4b

Ryzykowna opcja, której celem jest countergank. Sprawdzi się wyłącznie, kiedy nasza drużyna jest słaba w early i jest wysokie prawdopodobieństwo, że przeciwnik spróbuje zdobyć przewagę w pierwszych minutach gry.

 

5. Golemy -> Red (Smite) -> Blue (Smite)

5b

Jest to najczęstszy clear w niskich dywizjach. Sprawia, że tracimy więcej HP oraz nie będzie kończył nam się buff z Reda w trakcie gankowania. Jednak są również plusy, jak chociażby zapewnienie bezpieczeństwa naszemu top lanerowi. Można również zabić Ponurnika i być gotowym na countergank na topie.

 

6. Golemy -> counter jungle

6b

Mamy bardzo dużo HP, drugi poziom oraz Smite’a. Kradzież wrogiego buffa lub nawet zdobycie first blooda z wysokim prawdopodobieństwem sukcesu. Problemem może być wizja przeciwnika. Jeśli zauważą, że zbliżamy się do ich terytorium, będziemy musieli uciekać, co jest stratą czasu oraz przewagi, nie wspominając już o możliwości zostania zabitym 😉

Czerwona strona

1.  Golemy (Smite) -> Red -> Blue (Smite)

1r

Prawdopodobny mirror clear w stosunku do przeciwnika. Umożliwia countergank na bocie oraz bezpieczną grę na rzece.

 

2. Golemy (Smite) -> Red -> Raptory -> Wilki (Smite, jeśli obawiamy się się counter jungli) -> Ponurnik (Smite, jeśli mamy) -> Blue

2r

Bezpieczne czyszczenie dżungli. Dobry wybór, kiedy nie mamy możliwości gankować w early z powodu słabego matchupu lub braku CC. Dodatkowo zapewnia przewagę w poziomie nad wrogim leśnikiem.

 

3. Golemy (Smite) -> Raptory -> Red (Smite) -> gank mid/top lub counter jungle

3r

Bardzo agresywny wybór umożliwiający skuteczny gank w early na midzie lub topie, jak i kradzież buffa przeciwnika, a w najlepszym wypadku first blooda.

 

4. Golemy (Smite) -> Raptory -> Red -> Blue (Smite)

4r

Defensywny clear. Opcja wybierana, gdy nie mamy możliwości wsparcia linii oraz counter junglowania.

 

5. Ponurnik (Smite) -> Blue -> Red (Smite)

5r

Najczęstszy start leśników w niskich dywizjach. Wybór dobry wyłącznie, gdy nasz top/mid laner jest silny w początkowych fazach gry, ale potrzebuje 3 poziomu.

Oczywiście w soloQ nie zawsze można liczyć na sojuszników. Nie warto gankować górnej alei, jeśli top laner – mimo swojej przewagi – nie potrafi jej wykorzystać. Zdarzyło mi się też nieraz, że nikt nie chciał mi pomóc z Golemami/Grompem. Warto wtedy poprosić mid lanera o pomoc z wilkami.

To już wszystko w tym poradniku. Pamiętajcie, że są to wyłącznie podstawy, które mogą się zmienić w zależności od matchupu czy sytuacji na mapie. Mam nadzieję, że w jakimś stopniu Wam te informacje pomogły. Dajcie znać w komentarzach! 🙂

[latest_posts category=”leagueoflegends” count=”9″]

Źródło: 1. 2. 3, 4