r.

Jak grać AoE magami?

Wybór mid lanerów jest obecnie ogromny, ogranicza nas tylko własna fantazja. Bardzo dobrymi postaciami do carry'owania gier w solo kolejce są magowie AoE. Co o nich trzeba wiedzieć, zanim zdecydujemy się na ich wybór?

Po pierwsze – kim jest mag AoE?

Mag AoE to bohater, który posiada silne, skalujące się umiejętności kontroli strefy. Postacie tego rodzaju są przeważnie grywane na midzie, ponieważ nie są szczególnie mobilni (może poza Azirem) i nie posiadają szczególnej drogi ucieczki  (jeśli np. Xerath nie trafi z [E], ma przechlapane), ich siła zależy od poziomu (można zaobserwować jej gwałtowny wzrost po poziomie 6) i posiadają dobry wave clear.

Przykłady: Orianna, Viktor, Lux (głównie jej [E]), Ziggs, Xerath, Azir, Anivia ([W], [R])

Magowie przeważnie mają średni zasięg, umiejętności AoE lub będące skillshotami, a także dobry burst z raczej niemałym cooldownem, zwłaszcza w early game.

 

Orianna Wide Desktop Background

 

Dlaczego wybierać magów kontroli strefy?

Przeciwnie do asasynów takich jak Zed czy LeBlanc, magowie wyróżniają się w teamfightach, a silny mider-mag może przez takowe samodzielnie wycarrować całą grę. Asasyni polegają na split-pushowaniu lub osłanianiu silnego ADC, co może być trudne przeciwko silnym peelerom i odpowiednim buildom (jak np. Zhonya). Natomiast magowie są dużo silniejsi w walkach drużynowych, a właśnie nimi rządzi się solo kolejka – zatem odpowiednia gra magiem może kompletnie odwrócić przebieg meczu. Ponadto, magowie są wręcz stworzeni do oblężania ze względu na ich dalekozasięgowe umiejętności AoE, które można wykorzystać do wygonienia wrogów broniących danych struktur.

 

Słabości magów

Magowie są bardziej przydatni, kiedy grają raczej z tyłu – przeciwnie do asasynów, którzy bardziej polegają na snowballowaniu, a potem bardzo dobrze sobie radzą z wrogami. W przypadku solo kolejki trudno o to, by drużyna osłaniała takiego maga, gdy ten castuje swoje spelle – przeważnie nawet tank boi się zainicjować walkę i osłaniać sojuszników, co często kończy się śmiercią maga (który nieraz stanowi główne źródło obrażeń w zespole).

Skalowanie magów wymaga też przewagi w złocie najlepiej już w early game – im wcześniej zbudują potrzebne przedmioty, tym lepiej dla całej drużyny. Ponadto, są też oni dość podatni na ganki – zwłaszcza w fazie laningu, kiedy to asasyni odczuwają presję zdobycia zabójstwa.

 

zed_by_eneteachedos-d83i9pu

 

Jak grać magiem, żeby carry’ować na solo queue?

Odkąd magowie mają tak duży wpływ na teamfighty, a solo kolejka w takim stopniu od nich zależy, gra magiem jest jednym z najlepszych sposobów na carry’owanie. Jednakże, ich styl nieco różni się od innych bohaterów – jak asasyni czy wojownicy – którzy bardziej skupiają się na agresywnych zagraniach.

W fazie laningu główny cel maga stanowi farmienie i skalowanie. Grając przeciwko innym magom, liczy się każdy minion. Dopóki nie ma możliwości zdobycia killa na linii, farma jest najwyższym priorytetem i to na niej należy skupiać całą swą uwagę.

 

Kiedy wybrać maga?

Magowie pasują do większości kompozycji dzięki ich wave clearowi, umiejętnościom strefowym i częstemu CC, jednak unikaj wybierania ich, gdy Twój team już ma dużo AP (np. AP top, AP jungle, AP support). Jeśli widzisz, że Twój przeciwnik zdecydował się na AoE maga, rozważ skontrowanie go asasynem, jednak pamiętaj o tym, że będziesz miał przeciwko sobie jeszcze cztery inne osoby.  Jeśli wrogi zespół ma dobry peel i kilka squishy jednostek, warto wybrać jednak maga.

 

Źródło: Reddit